گيلان/

انجام 90 درصد تجارت زیتون کشور در رودبار

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون از تاسیس آزمایشگاه پانل فرایند زیتون در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد تجارت محصولات فرآوری شده زیتون کشور در رودبار انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محمد رمضانی   با بیان اینکه شاخص بهبود کیفیت روغن زیتون در یک کشور وجود تست پانل روغن زیتون است، اظهار داشت: رودبار با سابقه‌ترین شهرستان کشور در زمینه تولید زیتون است.
وی ادامه داد: طبق یافته‌های جدید میراث فرهنگی و نیز نتایج کشفیات انجام شده در منطقه رودبار، زیتون کاری در این شهرستان سابقه سه هزار ساله دارد.
این مسئول افزود: درختان تنومند ناشی از پاجوش‌های زیتون نشان می‌دهد که در منطقه تکلیم زیتون کاری به صورت سنتی و معیشتی از سابقه یک‌هزار ساله‌ای برخوردار است.
وی، تاسیس آزمایشگاه تست پانل را برای بهبود وضعیت محصولات زیتون مهم دانست و گفت: با ایجاد آزمایشگاه تست پانل فرایند کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زیتون توسعه یافته و به عنوان خوشه صنعتی با اقتصاد پویا و بازار کسب و کار نسبتا مطلوب فعالیت خود را آغاز می‌کند.
رمضانی، با بیان اینکه بیش از 80 درصد صنایع فرآوری و بسته‌بندی در حوزه رودبار وجود دارد، ابراز داشت: بیش از 90 درصد تجارت زیتون کشور در رودبار انجام می‌شود و با توجه به اینکه 120 هکتار باغ زیتون در کشور وجود دارد، اما بزرگ‌ترین بازار تجارت زیتون در رودبار واقع شده است.
به گفته وی، رودبار به عنوان برترین برند زیتون و روغن زیتون در کشور مطرح است.
رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار، با اشاره به چگونگی روند ایجاد آزمایشگاه تست پانل در این شهرستان، اظهار داشت: مسئولان استانی و شهرستانی به منظور حمایت از این بازار و ارتقای کیفیت روغن زیتون از پیشنهاد ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار مبنی بر تشکیل نخستین تست پانل زیتون کشور در رودبار استقبال کردند.
وی بیان داشت: ایستگاه تحقیقات زیتون در سال 89 مجوز تشکیل تست پانل روغن زیتون را از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر دریافت کرد و با حمایت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی گیلان و دفتر زیتون، رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار به اسپانیا اعزام شد و دوره فوق تخصصی تست پانل و ارزیابی حسی روغن زیتون را گذراند و تاییدیه تشکیل تست پانل را از دانشگاه خائن و شورای رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار دریافت کرد.
رمضانی، اذعان داشت: مسئولان شهرستان فرمانداری و معاونت برنامه‌ریزی استانداری با اختصاص 500 میلیون ریال بودجه در سال 89 و 600 میلیون ریال در سال 90 برای احداث ساختمان تست پانل بر مبنای استانداردهای شورای بین‌المللی زیتون (IOC) ایستگاه تحقیقات را در نیل به تأسیس تست پانل روغن زیتون حمایت ویژه‌ای داشتند.
وی با اشاره به اینکه مراحل ساخت این ساختمان از فروردین 90 آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی این ساختمان در مراحل پایانی است.
این مسئول، بیان داشت: با خرید تجهیزات از جمله ماشین پرتابل روغن‌کشی، ماشین کوچک آزمایشگاهی استحصال روغن، هیترهای آزمایشگاهی و لیوان‌های مخصوص، تست پانل به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌‌کند.
به گفته وی، مساحت ساختمان تست پانل 100 متر مربع و دارای یک آزمایشگاه ویژه، یک اتاق کار، اتاق شورای پانل و یک اتاق مربوط به تست ارزیابی حسی و پانل است.
رمضانی درباره اقدام‌های تست پانل ابراز داشت: نخستین اقدام این پانل ارزیابی حسی انواع روغن به ویژه روغن ارقام بومی است که با تعیین شماتیک میوه‌ای این ارقام با تعیین کیفیت نتایج آن به شورای رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار ارسال می‌شود تا وضعیت و کیفیت روغن ارقام و منطقه رودبار نسبت به دیگر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه روغن زیتون دیگر استان‌ها نیز در این آزمایشگاه پانل بررسی و نمره ارزیابی آنها تعیین می‌شود، افزود: از آنجا که رودبار دارای آب و هوای ویژه و منحصر به‌فرد برای بیوسنتز روغن است، با راه‌اندازی این پانل و انتشار نتایج آن و در نتیجه مقایسه کیفیت روغن‌های تولیدی در این منطقه با دیگر مناطق کشور، موقعیت ممتاز خود را در زمینه تولید روغن با کیفیت بیش از پیش در بازار ایران تثبیت می‌کند و حتی می‌تواند با صادرات روغن‌های بسیار با کیفیت بخش عظیمی از بازار جهانی روغن زیتون را به خود اختصاص دهد. /س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.