سقوط اقتصاد فرانسه و ساركوزي با هم

در حاليكه اخبار از سقوط جايگاه سياسي نيكلا ساركوزي در آستانه انتخابات حكايت مي كرد، خبر بد استاندارد اند پورز درباره كاهش رتبه اعتباري اين كشور خبر بد ديگري براي ساركوزي بود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست های فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور گفت: درجه اعتبار مالی فرانسه کاهش نیافته بلکه درجه اعتبار سیاست نیکلا سارکوزی کاهش یافته است.

فرانسوا اولاند در واکنش به تصمیم موسسه اعتبار سنجی اعتبار مالی استاندارد اند پورز در کاهش رتبه اعتبار مالی فرانسه اعلام کرد مردم فرانسه در واکنش به این تصمیم اعلام کردند نخستین واکنش آن بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. زیرا رفتارها و رویکردهای نادرستی را احتمالا در بین مردم ایجاد خواهد کرد. بیشتر مردم فرانسه در این رابطه خود را با آلمان مقایسه می کنند و می گویند این اقدام، هزینه تامین مالی را در بازار مالی برای فرانسه نسبت به گذشته دو برابر خواهد کرد، در حالی که آلمان با چنین مشکلی مواجه نیست. برخی از کارشناسان مسائل سیاسی نیز بر این باور هستند که این تصمیم استاندارد اند پورز ، موقعیت فرانسه را از نظر سیاسی نسبت به آلمان در منطقه یورو ضعیف تر خواهد کرد.

اقدام استاندارد اند پورز در کاهش رتبه مالی فرانسه ضربه ای سنگین برای نیکلا سارکوزی است، زیرا قرار است در کمتر از صد روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود و سارکوزی نیز برای دوره دوم ریاست جمهوری نامزد شده است.

هر چند که رتبه مالی هشت کشور دیگر در منطقه یورو کاهش یافته است اما این اقدام تاثیر سیاسی شگرفی بر فرانسه گذاشته است. زیرا این تصمیم آلمان را شامل نشده است و در نتیجه توازن قوا بین فرانسه و آلمان را برهم خواهد زد و از همین نظر، ضربه ای سنگین برای فرانسه به طور کلی و شخص نیکولا سارکوزی به طور ویژه است.

اقدام استاندارد اند پورز در کاهش رتبه مالی فرانسه ضربه ای سنگین برای نیکولا سارکوزی است، زیرا قرار است در کمتر از صد روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود و سارکوزی نیز برای دوره دوم ریاست جمهوری نامزد شده است. به هر حال، افت درجه رتبه مالی فرانسه بهانه جدیدی به دست مخالفان سیاسی سارکوزی داده است تا عملکرد وی را بیش از پیش زیر سئوال ببرند. فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست های فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد سارکوزی حفظ رتبه اعتبار مالی «سه ای» را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده بود و حتی گفت حفظ این رتبه وظیفه دولت وی است.

اما وی در این نبرد شکست خورد. اولاند گفت افت رتبه اعتبار مالی فرانسه نشان داد که راهبرد اقتصادی دولت نیکولا سارکوزی از سال دو هزار و پنج تاکنون زیر سئوال بوده است .

اما تنها فرانسوا اولاند نبود که سیاست های اقتصادی دولت کنونی فرانسه را مورد انتقاد قرار داد، همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از راستگرایان افراطی گرفته تا چپگرایان افراطی همین انتقاد را از سارکوزی و دولت وی کردند. ژان لوک مللانشون نامزد حزب چپگرا برای انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: تصمیم موسسه استاندارد اند پورز در کاهش رتبه اعتبار مالی «سه ای» فرانسه ، شکستی بزرگ برای دولت و رئیس جمهوری کنونی فرانسه بود که با اقدامات و عملکرد خود هر گونه فداکاری را به این کشور و مردم آن تحمیل کردند.نتیجه آن شده است که ما امروز آماج تصمیم گیری های منفی موسسات اعتبار سنجی مالی هستیم.

ژان مارین لوپن نامزد حزب راستگرای افراطی جبهه مالی در انتخابات ریاست جمهوری نیز در این باره گفت:« نیکولا سارکوزی قول داده بود رتبه اعتبار مالی «سه ای» را برای کشور حفظ کند.

اما اکنون ثابت شد وی در انجام این نقش ناکام مانده است. حزب حاکم فرانسه اکنون تلاش می کند از اهمیت این تصمیم استاندارد اند پورز بکاهد، اما بر کسی پوشیده نیست که این تصمیم قبل از هر چیز ،تاثیر منفی خود را تا سه ماه دیگر بر این حزب در انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت. این تصمیم استاندارد اند پورز برای فرانسه در بد موقعیتی رخ داد زیرا حدود سه ماه دیگر بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی نمانده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار