ایلام/ گزارش اختصاصي؛

چشمه های آبگرم،جلوه ای زیبا از طبیعت سحرآمیز دهلران

در این فصل از سال در حالی كه بیشتر مناطق كشور را برف و باران فرا گرفته، ‌چشمه های معدنی آبگرم زمستان را به تابستانی دلچسب و مفرح برای دوستداران طبیعت و گردشگری دهلران تبدیل كرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ چشمه های طبیعی آبگرم یكی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه های طبیعی شهرستان مرزی دهلران بوده كه مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر بومی استان ایلام به شمار می رود.
این چشمه ها كه از دو رشته اصلی سرچشمه می گیرد پس از تلاقی به یكدیگر، ‌رودخانه ای از آب گرم به همراه مواد معدنی تشكیل می دهند.
چشمه های آبگرم دهلران كه منشا اصلی جوشش آنها ریشه در زیرزمین دارد،‌ از نادرترین جلوه های طبیعی استان ایلام و كشور بوده كه آبگرم با خواص گوگردی را برای مداوا و درمان بیماری ها به گردشگران هدیه می كند.
این چشمه‌ها با خواص درمانی و گوگردی در شمال و فاصله سه كیلومتری شهر دهلران بر دامنه ارتفاع 'سیاه كوه' نزدیك به 'غار خفاش' دیگر جاذبه طبیعی عجیب و منحصر به فرد كشور و حتی خاورمیانه قرار دارد.
جوشش این چشمه ها از دل زمین با گرما و خواص طبیعی از زیبایی های خیره كننده و چشم نواز منطقه است كه برای لحظاتی روح و روان آدمی را به اعماق زمین در جست و جو و كشف این زیبایی ها به میهمانی می برد.
چشمه های آبگرم دهلران با دمای حدود 50 درجه سانتی‌گراد، مكانی بهداشتی و دارای استخرهای لجن مالی بوده كه از اهمیت درمانی فراوانی برخوردار است.
گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی و جلدی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان 'پزشك طبیعت' بهترین مكان برای درمان خود معرفی می كنند.
در كنار این ویژگی ها، آنچه زیبایی این جاذبه های طبیعی را جذاب تر و صد چندان می كند، این است كه چشمه ها در طول روز به رنگ های مختلف تغییر رنگ داده و پرتویی رنگین كمانی هفت رنگ در خود منعكس می كنند.
معاون محیط طبیعی حفظ محیط زیست استان ایلام در این باره می گوید: چشمه های آبگرم دهلران از نادرترین پدیده های طبیعی كشور محسوب می شود.
غلامرضا ابدالی بیان كرد: چشمه های آبگرم دهلران به سبب اهمیت آن ها، سال 1355 در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان حفظ محیط زیست كشور به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: این پدیده نادر، دارای خواص فراوان در آب درمانی، میكرب كشی،‌ مبارزه با بیماری های پوستی بوده و اثر ضد قارچ دارد.
ابدالی اظهار داشت: بررسی های علمی نشان می دهد كه چشمه های آبگرم دهلران از نوع فسیلی بوده كه در اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشكیل شده است.
وی افزود: خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ها باعث شده كه سالانه هزاران نفر از مناطق مختلف كشور برای آب تنی، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب كنند.
مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی دهلران نیز با اشاره به استقبال گرم گردشگران و بیماران از چشمه های آبگرم می گوید: مجتمع نمونه گردشگری چشمه آبگرم دهلران با توجه به استقبال مردم برای رفاه حال آنان احداث می شود.
'داود رضایی' بیان كرد: این مجتمع در زمینی به گستره 150 هكتار در دو كیلومتری شمال دهلران ساخته می شود.
وی ادامه داد: برای ساخت این مجتمع بزرگ تفریحی و رفاهی بیش از سه میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی دهلران گفت: این اعتبار برای مطالعه، احداث جاده دسترسی و ایجاد اقامتگاه هزینه می شود.
رضایی هدف از ایجاد این مجتمع را جذب گردشگران و ارایه خدمات مناسب به آنان عنوان كرد. /س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.