خبرگزاري فرانسه تحليل كرد:

جنایات جنگی سربازان آمریکایی بدون مجازات باقی می ماند

انتشار تصاویر متعددی از ر فتارهای غیر انسانی نظامیان آمریکایی در افغانستان، انتقاد کارشناسان بین المللی و خشم مردم این کشور را بر انگیخته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رفتارهای غیر اخلاقی و به دور از شأن نظامیان آمریکایی در افغانستان علاوه بر تشدید نارضایتی ها از ادامه حضور آنان در این کشور، موجب بهت و حیرت جامعه انسانی از اقدامات به دور از عقل و خلاف عرف سربازان آمریکایی نیز شده است.

بر اساس این گزارش، انتشار فیلم ویدیویی که در آن چهار سرباز نیروی دریایی آمریکا بر روی اجساد سه افغان ادار کرده و با کلمات زشت و رکیک آنان را به باد تمسخر گرفته اند، موجی از اعتراضات و انتقاداها نسبت به عملکرد ارتش آمریکا را متوجه کاخ سفید کرد. لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا سعی کرد با اظهار تاسف از ماجرای پیش آمده به حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان اطمینان دهد، مجازات سختی برای سربازان مختلف در نظر گرفته می شود اما سابقه مجازات های سبک و ناچیز نظامیان آمریکایی نشان می دهد این بار نیز حقوق مردم افغانستان نادیده گرفته شده و متهمان پرونده یاد شده از محکومیت رهایی می یابند. حتی برخی مقامات آمریکایی پا را فراتر گذاشته و طی سخنانی گستاخانه اظهار داشتند، مسلمانان طبق آیین دین خود، اجساد مردگان را پیش از دفن شدن، کاملا شستشو می دهند و به این ترتیب ادار نظامیان ارتش آمریکا بر روی جسد 3 افغان کشته شده نیز از بین می رود. به این ترتیب دلیلی برای نارضایتی مردم افغانستان وجود نخواهد داشت.

شهروندان افغان هنوز خاطره تلخ سرباز آمریکایی که سه غیر نظامی بی گناه را کشته و اعضاي بدن آنان را به عنوان غنیمت جنگی جدا کرده و نزد خود نگه داشته بودند، از یاد نبرده اند. دادگاه سرباز آمریکایی را با شانس بخشودگی به گذراندن 10 سال زندان محکوم کرد به این معنی که حتی امکان آزادی وی در سال دوم یا سوم نیز وجود دارد.

مجازات های خفیف اعمال شده بر روی نظامیان آمریکایی متخلف باعث شده هر روز بر تعداد اعمال غیر انسانی آنان علیه مردم جنگ زده افغانستان افزوده شود.

یکی دیگر از اقدامات برجسته ارتش آمریکا که هم اکنون مسئولیت فرماندهی مرکز امنیتی واشنگتن را بر عهده دارد، این قبیل اتفاقات خیلی ساده برخورد کرده و عنوان داشت: نباید از خبرهایی به این شکل تعجب کنیم. همواره در تمامی جنگ ها چنین رفتارهایی دیده می شود با این تفاوت که امروزه همه گوشی های هوشمند در دست دارند و می توانند به راحتی تمامی تصاویر را ضبط و به دیگر نقاط دنیا منتشر کنند.
با استناد به سخنان این فرمانده آمریکایی می توان چنین نتیجه گرفت که فجایع انسانی بیشمار دیگری توسط نظامیان این کشور در جنگ های ویتنام و عراق روی داده است.

افکار عمومی هنوز ماجرای زندان ابوغريب عراق را فراموش نکرده است. که چگونه زندانیان عراقی توسط آمریکایی ها برهنه شده و قلاده بر گردن آنان بسته شده بود. تصاویر منتشر شده فقط گوشه ای از اعمال ننگین سربازان آمریکایی در زندان ابوغرب را نشان می دادند.
اخبار ارسال شده از زندان گوانتانامو در گوشه ای دیگر از جهان، سناریوی دیگری از اعمال غیر انسانی ارتش آمریکا را نشان داده اند و از نظامیان این کشور در دیدگاه جامعه بین الملل هیولای وحشی ساخته است.

با این وجود جایزه صلح نوبل به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تقدیم می شود تا از تلاش های وی برای ویران کردن خانه هزاران افغانی، عراقی و یا پاکستانی، به همراه کشته و مجروح کردن میلیون ها غیر نظامی بیگناه تشکر شود. اوباما که با شعار پایان دادن به جنگ افغانستان و عراق وارد مبارزات انتخاباتی شده بود هم اکنون خود به یک جنگ طلب تمام عیار تبدیل شده است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار