کارگردان فیلم «پل چوبی»:

ملاک جشنواره باید راضی کردن مخاطب باشد

راضی کردن مخاطبی که ساعت‌ها برای تماشای فیلم‌های جشنواره به انتظار می‌ایستند و شرکت در این جشنواره برایشان ارزش است، باید ملاک عملکرد جشنواره باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،مهدی کرم پور، کارگردان فیلم سینمایی «پل چوبی» که برای شرکت در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حاضر می‌شود، گفت: قرار نیست که یک جشنواره همه مخاطبانش را راضی نگه دارد. جشنواره یک رویداد فرهنگی است که قرار نیست مطابق میل همه پیش برود. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیشترین بردی که دارد، برای مردم است وباید آنها را راضی نگه دارد. با این دیدگاه، هر موقعی که جلوی سالن‌های سینما صف بسته شد و هر وقت مردم رویکرد مناسبی نسبت به فیلم‌ها نشان دادند و جشنواره گرما پیدا کرد، آن جشنواره کار خود را درست انجام داده است.
وی ادامه داد: در اختتامیه جشنواره نیز همیشه اتفاقاتی رخ داده است. وقتی داوری و قضاوت فیلم‌ها در نهایت با سلیقه عمومی همخوانی نداشته، آن هنگام موجبات نارضایتی را فراهم کرده است و هرجایی که داورها کنار مردم ایستاده و نظر آنها هم ردیف نظر مردم بوده، جشنواره به اوج خود رسیده است.
این کارگردان با اشاره به این که اگر مردم از یک جشنواره راضی باشند، قطعاً آن جشنواره، موفق و ارزشمند بوده است، ادامه داد: منظور من از این طیف مخاطب، همان مخاطب خاص جشنواره است که برای تماشای فیلم‌ها مدت‌ها در صف‌های طولانی می‌ایستند و محک ما باید برآورده کردن خواسته‌های این مخاطب خاص باشد.
کارگردان «چه کسی امیر را کشت» در پاسخ به این که حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر چقدر برای فیلمسازان حائز اهمیت است، اظهار داشت: تمام خاطرات کودکی و نوجوانی و بعد جوانی ما در مورد سینما، با جشنواره شکل گرفته و حضور دراین جشنواره، برای من یک افتخار محسوب می‌شود. و البته باید به این توجه کرد که فجر، یک جشنواره ملی است. هیچ لذتی برای یک فیلمساز بالاتر ازاین نیست که محصولات فرهنگی خود را در این جشنواره بین‌المللی به مردم عرضه کند.
وی در ادامه درباره جلسات رسانه‌ای جشنواره تصریح کرد: به نظرم نباید بدون فاصله، ودر جلسه‌ای که فیلم هنوز تحلیل نشده، به سرعت به نقد آن فیلم پرداخت. جای نقد هنگام اکران فیلم‌ها است. من البته خود را جزء اهالی رسانه می‌دانم اما توصیه می‌کنم این جلسات را با جلسات نقد و بررسی اشتباه نگیرید. این جلسات، جلسات پرسش و پاسخ است.

کارگردان «جایی دیگر» با اشاره به خوش‌فکر بودن «محمد خزاعی» به عنوان دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر، اظهار داشت: من چشم‌انداز خوبی از آثار امسال دارم. باید همه به یکدیگر کمک کنیم تا مردم به تماشای فیلم‌های جشنواره بنشینند. جشواره فقط مختص به یک گروه خاص نیست و برای همه مردم ایران برگزار می‌شود.
وی در پایان اظهار داشت: گرچه مهم‌ترین بخش جشنواره مختص به سینمای ایران است اما هنوز در بخش بین‌الملل ضعیف هستیم که امیدوارم روزی قوی‌تر شود./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.