مشهد/

شناسایی رگه‌هایی از عنصر طلا در معدن مس بردسکن

مدیرعامل مجتمع معادن مس تکنار بردسکن از شناسایی رگه‌هایی از عنصر طلا در معدن مس تکنار بردسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مرتضی مجتبی‌زاده اظهار داشت: در این معدن سنگ‌های اکسیدی و سولفیدی وجود دارد که سنگ‌های سولفیدی در کارخانه فلوتاسیون فرآوری می‌شود. 
وی با بیان اینکه ظرفیت کارخانه فرآوری این معدن روزانه 150 تن است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 170 تن کنسانتره با عیار 20درصد در این معدن تولید و به مجتمع مس سرچشمه کرمان حمل شده که ارزش هر تن کنسانتره با توجه به قیمت جهانی مس 15 میلیون ریال است.
مدیر این مجتمع صنعتی به طرح توسعه کارخانه فرآوری این معدن اشاره کرد و افزود: از محل تسهیلات صندوق بیمه معادن وزارت توسعه و تجارت کشور درصدد این هستیم که ظرفیت کارخانه را از 150 تن سنگ ورودی در روز به 300 تن و در مرحله بعد به 500 تن افزایش دهیم.
مدیرعامل مجتمع معادن مس تکنار بردسکن از شناسایی رگه‌هایی از عنصر طلا در این معدن خبر داد و گفت: در این رابطه کارشناسان  مشغول آنالیز و نمونه‌برداری از این عنصر هستند و در مرحله تجهیز آزمایشگاه هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد: اگر عیار عنصر طلا مناسب باشد، بحث آنالیز طلا را در منطقه دنبال کنیم و در این زمینه با سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود، اشتغال زیادی به‌وجود می‌آید.
مجتبی‌زاده معدن مس تکنار بردسکن را بزرگترین معدن از لحاظ وسعت و قدیمی‌ترین معدن در استان خراسان اعلام کرد و اظهار داشت: در این معدن عناصر سرب، روی، مس، آهن و طلا و نقره نیز وجود دارد که با انجام کارهای اکتشافی و استخراج از این معدن غنی، شهرستان بردسکن را از لحاظ اقتصادی متحول می‌کند. مدیرعامل مجتمع مس تکنار بردسکن ذخیره معدن مس تکنار بردسکن را بر اساس پروانه صادر شده 500 هزار تن اعلام کرد که براساس اکتشافات تکمیلی و حفاری‌هایی که در یکسال گذشته انجام شده است پیش‌بینی کارشناسان زمین‌شناسی و نقشه‌های تهیه شده تا حدود 3 میلیون تن ذخیره این معدن برآورد شده است. مجتبی‌زاده به اجرای پروژه لیچینگ این معدن اشاره کرد و گفت: در این پروژه سنگ‌های اکسیدی فرآوری می‌شود که برای نخستین بار در کشور 15تن پودر سمانته مس با عیار 80 درصد در این پروژه تولید شد.
وی از اکتشافات تکمیلی معدن مس تکنار بردسکن ظرف دو سال آینده خبر داد و افزود: تاکنون 2 هزار متر در این معدن عملیات حفاری انجام شده و با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان نیز اکتشافات تکمیلی معدن در حال انجام است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.