بجنورد/ در 9 ماهه نخست امسال؛

ارزش کالاهای صادراتی خراسان شمالی بیش از 132 میلیون دلار بوده است

سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی گفت:ارزش کالاهای صادراتی استان در 9 ماه نخست امسال،132 میلیون و 496 هزار دلار بوده است.

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سید ابراهیم حسینی با بیان این مطلب افزود: صادرات سال جاری این استان از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به پیش بینی صادرات یکساله کارگروه توسعه و تجارت خراسان شمالی نیز 12 درصد رشد کرده است.

وی وزن کالاهای صادراتی این استان در مدت یاد شده را 337 هزار و 23 تن اعلام و بیان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 182 درصد رشد داشته است.

سید ابراهیم حسینی  افزود: میزان صادرات استان در 9 ماه سال جاری از ارزش کل کالاهای صادراتی خراسان شمالی در سال 89 نیز بیش از 60 درصد بیشتر شده است. وی سهم ارزی صادرات کالاهای استان برای سال 89 را حدود 82 میلیون دلار ذکر کرد.

 این مسئول افزود: بیش از 62 درصد از صادرات کالاهای تولیدی خراسان شمالی به خارج از کشور را محصولات پتروشیمی خراسان تشکیل داده که در 9 ماه سال جاری معادل 82 میلیون دلار صادرات داشت.

به گفته وی محصولات صادراتی خراسان شمالی به 20 کشور جهان در سه قاره صادر می شود.

 حسینی افزود: 92 درصد از کالاهای تولیدی این استان به علت وجود مشکلات گمرکی از سایر استانهای کشور صورت می گیرد و تنها هشت درصد از صادرات کالاهای استان از گمرگ بجنورد انجام می شود.

 وی اضافه کرد: میزان صادرات کالاهای تولیدی خراسان شمالی از گمرک بجنورد در 9 ماه سال جاری از لحاظ ارزشی 68/5 درصد و از لحاظ وزنی 32/44 درصد کاهش داشته است.

 بیشترین صادرات کالاهای تولیدی خراسان شمالی به کشور ترکمنستان است که 30 درصد از حجم کل صادرات این استان را دربرمی گیرد.

 پیش بینی می شود میزان صادرات کالاهای تولیدی خراسان شمالی به خارج از کشور در سال جاری از مرز 140 میلیون دلار نیز بگذرد./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.