سیمرغ اخلاق،امید و آگاهی در جشواره سی ام؛

جشنواره فیلم فجر جلوه گر هویت اسلامی،ایرانی و آسیایی است

جشنواره های فیلم فجر با فراهم ساختن زمینه رقابتی و ایجاد انگیزه برای حضور سینماگران جدید،هویت اسلامی،ایرانی و آسیایی را به دنیای هنر معرفی می کند.

باشگاه خبرنگاران//سه دهه از برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم فجر می گذرد و در هر دوره برگزاری این جشنواره حضور فعال سینماگران بستری برای رقابت سالم فراهم ساخته است.

جشنواره بین المللی فیلم فجر،رویدادی سینمایی است که از سال 1361 تاکنون در دهه فجر هر سال در تهران و استانهای مختلف کشور برگزار شده است.

با برپایی 29 دوره از این جشنواره اکنون به پیشواز سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با رویکرد اخلاق،‌امید و آگاهی می رویم تا بار دیگر محلی برای بیان دغدغه های سینماگران ایجاد کنیم.

به تصویر کشاندن دغدغه ها و دل مشغولی ها،حتی اگر مسیری به سمت چاره جویی فراهم نکند؛التیام بخش دردها و مسائل جدی جامعه خواهد بود.

جشنواره فیلم فجر با برگزار شدن در دهه تاریخی فجر،علاوه بر زنده کردن یاد انقلاب شکوهمند اسلامی،بستری را برای محک زدن توانایی اهالی سینما به طور کامل کارگردانان به طور خاص فراهم می سازد.جشنواره فیلم فجر یکی از آن جشنواره هایی است که همواره استعدادهای جدید و جوان را به عرصه سینما شناسانده است.

جشنواره فیلم فجر توسط بنیاد سینمایی فارابی و با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و تا سال 1374 رویکرد خود را منحصرا نظارت تولیدات سالانه سینمای ایران قرار داد و از سال 1374 جشنواره به صورت بین المللی برگزار شد که علاوه بر آثار سینمای ایران در بخش بین الملل به نظارت فیلم هایی از سینمای جهان هم پرداخته می شد.

همه ساله با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره فیلم فجر،بخش های مختلفی به جشنواره افزوده و یا کاسته می شود که می توان به سلیقه ای بودن جشنواره اشاره کرد.

جشنواره فیلم فجر سی ام در بخش سینمای بین الملل؛رویکردی جدید با عنوان بیداری اسلامی را در حوزه کار خود قرار داده است و از این مسیر سعی بر زنده ساختن تحولات منطقه از طریق آثار سینمایی دارد.

بیداری که امید است با تقدیر از تولید کنندگان این بخش به بیدار ساختن بینش سیاسی،فرهنگی و عقیدتی مردم منطقه منجر شود و یا به عبارتی دیگر زنگ هشداری باشد برای آگاه كردن کسانی که انقلاب و رشادت های انقلابیون را از خاطر برده اند.

جشنواره فیلم فجر رویداد سالانه کشور است که وجه مشترک علاقه به سینما،اختلاف نظرها را کم رنگ ساخته و به ایجاد رابطه ای صمیمانه و محترمانه بین اهالی سینما کمک می کند.

شاید جایزه مخصوص که "سیمرغ بلورین جشنواره" نام دارد و به بهترین اثر از دیدگاه داوران تعلق می گیرد؛علاوه بر فراهم كردن زمینه رقابتی،بهانه ای باشد برای در معرض نمایش قراردادن خلاقیت های هنرمندان عرصه فیلم و ترغیب استعدادهای نهفته برای شکوفا شدن در حوزه سینما.

جشنواره فیلم فجر تلاش دارد تا هویت اسلامی،ایرانی و آسیایی را به هنر دنیا معرفی کند و سینما را به گوهر ناب ارزش های دینی نزدیک سازد.

سودای سیمرغ (بخش اصلی)،آیینه سینمای ایران(خارج از مسابقه)،نگاه نو(مسابقه فیلم های اول)،‌سینمای حقیقت(مسابقه آثار مستند بلند)،‌فیلم برگزیده تماشاگران و تجلی اراده ملی(جوایز سازمانها و نهادها) بخش های سینمای ایران سی امین دوره جشنواره فیلم فجر را شامل می شود که هدفگذاری هر بخش با رویکردی جداگانه در راستای به اوج رساندن سینمای ایران صورت پذیرفته است./ه
يادداشت از زهرا رضاپور.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار