شهرکرد/

رشد 17 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری از رشد 17 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا در این استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

 

اسماعیل پیرعلی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 10 هزار تن ماهی قزل‌آلا در این استان تولید و روانه بازار شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 17 درصدی برخوردار است.

وی افزود: ارزش ریالی این میزان ماهی تولید شده در این استان بیش از 400 میلیارد ریال برآورد شده که بسیار قابل توجه و معادل 60 درصد اعتبار عمرانی تخصیص داده شده به این استان است.

پیرعلی گفت: پیش‌بینی می‌شود رقم تولید ماهی قزل‌آلا در این استان تا پایان سال جاری به 16 هزار تن برسد.

وی با اشاره به  جایگاه نخست چهارمحال و بختیاری در تولید ماهیان سردآبی در کشور گفت: استان مازندران با توجه به برخورداری از منابع آبی فراوان پس از چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم قرار دارد.

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود شرایط و ظرفیت بالا برای تولید ماهیان سردآبی در این استان، افزود: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های صورت گرفته و همچنین همت و سرمایه‌گذاری مردم از این ظرفیت در چهارمحال و بختیاری بهره‌گیری خوبی شده و سهم این محصول در تولیدات استان بسیار قابل توجه است.

وی از فعالیت 285 مزرعه پرورش ماهی قزلآلا در نقاط مختلف این استان خبر داد و افزود: برای ایجاد مزارع پرورش ماهی در این استان با توجه به جمعیت جوان استان هنوز هم متقاضی مزرعه ماهی وجود دارد.

 پیرعلی خاطرنشان کرد: با توجه به آلاینده بودن پساب مزارع و بازگشت مجدد آن به رودخانه و چشمهها، باید این پساب بازگشتی به رودخانه مسافتی را طی کند تا آب تصفیه شده و برای استفاده مجدد در مزارع پرورش ماهی قابل استفاده باشد.

وی افزود: این مسئله و ضرورت داشتن فاصله مجاز بین مزارع پرورش، امکان ایجاد مزارع جدید پرورش ماهی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: راهاندازی مجتمع‌های پرورش ماهی براساس اصول فنی و مهندسی نقش مهمی در توسعه پایدار و اشتغال دایمی دارند.

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ مصرف آبزیان و افزایش سرانه مصرف آن در این استان مهم و اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: دارابودن امگا 3 و عدم وجود کلسترول در آبزیان از مزایای مصرف آبزیان است.

پیرعلی گفت: هم‌اکنون سرانه مصرف آبزیان در استان حدود شش کیلوگرم است که در مقایسه با سرانه مصرف هشت کیلوگرمی در کشور دو کیلوگرم فاصله دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.