رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تاکید بر مدرسه محوری مطلق در ساماندهی نیروی انسانی/ فعالیت ۶۵ هزار نیروی پرورشی در مدارس از سال تحصیلی آینده

چهاربند گفت: امسال در ساماندهی نیروی انسانی تامین نیرو برای مدارس اولویت اصلی است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسفندیار چهاربند رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره تامین نیروی انسانی برای پست پرورشی بیان کرد: آنچه در طول سال تحصیلی در مدارس اتفاق می افتد ریشه در ساماندهی نیروی انسانی قبل از سال تحصیلی است و دو هدف عمده را در این حوزه داریم اول آنکه از طریق باز تنظیم تعادلی بین استان ها، مناطق و مدارس مانع از کاهش نابرابری می شویم.

وی ادامه داد: ابرار تحقق این هدف شاخص‌هایی استاندارد است و سه شاخص مهم برای ارزیابی استان ها و مناطق و مدارس داریم که شامل نسبت دانش آموز به معلم به تناسب مناطق جغرافیایی شهری و روستایی، نسبت دانش آموز به کارکنان آموزشی، نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی و تعداد معلم به کل کارکنان است.

چهاربند تصریح کرد: اگر برخی مناطق در شاخص اول با کمبود معنی مواجه شوند از طریق باز توزیع این شاخص برای کاهش نابرابری تلاش می‌کنیم.

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش درباره تعریف کارکنان آموزشی گفت: این گروه شامل مدیر، معاون، مراقب سلامت، مشاور و معاون پرورشی است که پیشتیبان معلم در کلاس درس است.

وی افزود: در شاخص چهارم، نسبت معلم به کل کارکنان برای سال تحصیلی جدید ۷۰ درصد معلم و ۳۰ درصد کارکنان تخصصی است اما شاخص در نظر گرفته شده طبق قوانین اداری و استخدامی برای ما ۷۵ درصد به ۲۵ است.

چهاربند با اشاره به هدف دوم ساماندهی نیروی انسانی تصریح کرد: ارتقای کیفیت نظام آموزشی را در ساماندهی نیروی انسانی دنبال می کنیم یعنی افرادی را به کار گیریم که تخصص ها علاوه بر کنست رعایت شود و با رعایت اصل کاهش نابرابری در کیفیت این فرآیند دنبال شود و شرایط به گونه ای نباشد که صرفا معلمان برجسته در تعداد معدودی مدرسه فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه اظهار کرد: درباره مقدار این کمبود اجماع نظر نيست اما در اصل موضوع این اجماع را شاهد هستیم و برای پاسخ دهی به این کمبود از چندین روش استفاده می کنیم.
 
وی گفت: استفاده بهینه از نیروی انسانی و تخصیص آن برای فعالیت‌های اصلی، جبران کمبود با جذب نیروی جدید و به کارگیری نیرو‌های حق التدریس و خرید خدمات مورد توجه قرار می‌گیرد.

چهاربند با تاکید بر اینکه اولویت ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی در مدارس است، بیان کرد: حدودا ۳۰ هزار نفر هرساله به واحد‌هایی که مدرسه نیستند اختصاص پیدا کنند، اما امسال استراتژی به گونه‌ای است که تا زمان ساماندهی نشدن نیرو‌های مدرسه نیرو به سایر بخش‌های آموزشی نظیر سازمان دانش آموزی، پژوهشسرا‌ها و سایر مراکز این چنینی نیرو اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر معتقدیم که مدرسه کانون نظام تعلیم و تربیت است باید در ساماندهی، این موضوع دنبال شود و امسال نیروی انسانی به کار گرفته شده ابتدا به معلم و کارکنان تخصصی اختصاص پیدا می‌کند.

هدف ما صیانت از مدرسه به عنوان خط مقدم آموزش و پرورش است

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هدف ما صیانت از مدرسه به عنوان خط مقدم آموزش و پرورش است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که همه انرژی آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود و اولویت اول مدرسه و کلاس درس است؛ اینکه معاون داشته باشم، اما معلم نباشد امکان پذیر نیست بنابراین اولویت‌ها باید رعایت شود.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش آسیب پذیرترین واحد سازمانی مدرسه است و تلاش ما صیانت از نیروی انسانی در مدرسه است.

چهاربند با اشاره به اینکه سایر واحد‌های آموزشی باید در خدمت مدرسه باشد، گفت: اصل ساماندهی برای ما مدرسه است و تلاش داریم که که مدارس در مقایسه با سال گذشته نیروی کمتری نگیرند و تامین نیروی انسانی برای مدارس تا پایان مردادماه انجام خواهد شد و بعد از این مهلت تامین نیرو برای سایر واحد‌های آموزشی در نظر گرفته شوند و اگر برای این واحد‌ها نیروی انسانی کفاف ندهد از سایر روش‌ها همچون برون سپاری بهره گیرند.

رئیس مرکز منابع انسانی با تاکید بر اینکه در ساماندهی نیروی انسانی به تمام رشته‌ها همچون فعالیت‌های پرورشی و ورزشی هم توجه می‌شود، گفت: با توجه به این تاکیدات نیرو‌های پرورشی جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی و هجمه‌های موجود تامین نیروی انسانی پرورشی مورد توجه ویژه است و نیرو‌های تخصیص یافته نه تنها ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر بیش از سال گذشته است بلکه افزایش ساعت غیر موظف را هم در این ساماندهی مورد توجه قرار می‌دهیم.

چهاربند بیان کرد: این اهتمام به تامین نیروی انسانی امکان تعدیل فعالیت‌ها در سایر واحد‌های آموزشی را محتمل می‌کند البته این موضوع بستگی به روند تامین نیروی انسانی در واحد‌های آموزشی دارد.

رئیس مرکز منابع انسانی درباره تخصیص ردیف جدید تصریح کرد: در هر نوبت تخصیص ردیف نیرو‌های قابل جذب مشخص می‌شود و در آزمون استخدامی اخیر اولویت با جذب معلم بود، اما برای تعهد دبیری برای تمامی حوزه‌های سهمیه در نظر گرفته شده است بنابراین در استخدام‌ها به تناسب اولویت استخدامی و رویکرد تعلیم و تربیت متوازن، جذب نیرو انجام خواهد شد.

چهاربند بیان کرد: سازوکار‌های آموزشی غیر از محیط مدرسه در دسترس دانش آموزان است، اما در حوزه برنامه‌های تربیتی این موضوع وجود ندارد بنابراین در مدرسه باید به تقدم جدی نیرو و فعالیت‌های پرورشی توجه کند.

وی درباره کیفیت بخشی جذب گفت: از طریق دوره‌های ضمن خدمت و نشست‌های علمی و فرهنگی که با حضور مربیان پرورشی انجام می‌شود دانش حرفه‌ای و مهارت مربیان را توسعه دهیم.

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ۶۵ هزار نیروی پرورشی در مدارس گفت: ۴۴هزار معاون پرورشی و ۲۵ هزار مربی پرورشی را امسال در مدارس به کار می‌گیریم.

حذف پست معاون پرورشی صحت ندارد

وی درباره شائبه‌های حذف پست معاون پرورشی گفت: به هیچ تغییری در سمت‌ها و تغییر مشاغل نداریم و برای شیوه ساماندهی روی نیروی پرورشی تاکید کردیم.

چهاربند بیان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات دوره‌هایی برای معلمان در نظر گرفته شود و به لحاظ محتوایی تهدیدات فضای مجازی و آسیب‌های مورد توجه است هرچند دامنه تحولات فضای مجازی بالاست و بابد بیشتر وارد عمل شویم.

وی افزود: استفاده از تلویزیون تعاملی سینا روبیک در دستور کار قرار گرفته است که به موازات تحولات فضای مجازی رو به تحول و تا چند هفته آینده محتوای قابل توجهی روی این سایت بارگزاری خواهد شد.

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش درباره نسبت معلم پرورشی به دانش آموزان گفت: در دوره متوسطه اول و دوم به ازای هر ۳۰۰نفر یک معلم است و در دوره ابتدایی این نسبت یک به ۴۵۰ است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده این نسبت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

چهاربند گفت: در احیای قانون معاونت پرورشی نسبت استاندارد یک به ۱۰۰ است، اما با توجه به تغییر و تحولات و اختصاص معلم قرآن این عدد تغییر کرد و به نسبت یک به ۱۵۰ رسید.

وی از جذب ۹۰۰ مشاور از طریق تعهد دبیری در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: به ازای هر ۲۸۸ نفر دانش آموز یک مشاور برای مداری در نظر گرفته می‌شود که توزیع منطقه‌ای دارد.

رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: در ساماندهی نیرو برای مداری براساس مصوبات موجود اولین معاون معاون آموزشی است، اما برای جذب دومین معاون به طور قطع معاون پرورشی جذب خواهد شد.

چهاربند یادآور شد: مدرسه خط مقدم خدمات آموزشی و پرورشی است و نمی‌توانیم به بهانه اینکه واحدی آموزشی خدمات آموزشی می‌دهد، در ساماندهی نیرو مدرسه را فراموش کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار