گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان؛

«ایکتیوز»؛ بیماری ناشناخته‌ای که پوست را شبیه به سوسمار می‌کند+ تصاویر

ایکتیوز جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که پوست بدن به ویژه دست را خشک می‌کند و سبب ایجاد خارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های کشنده ارتباطی با مشکلات درونی بدن ندارند و بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند، این بیماری‌های نادر با تاثیر بر ظاهر انسان عواقبی دردناک خواهند داشت، در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

ایکتیوز (Ichthyosis) یا ماهیاک جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ یک بیماری متنوع پوستی است و فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دارای پوستی بسیار خشک است که با خارش بسیاری همراه است،  بسیاری افراد به خشکی پوست مبتلا می‌شوند اما ایکتیوز نوع خاص و شدید خشکی پوست است که با خشکی شدید و پوسته پوسته شدن همراه است.


بیشتر بخوانید: می‌پرسند: «سوخته‌ای؟» می‌گویم: «نه، جوشیده‌ام»!


///////////

این بیماری بیشتر در دست‌ها مشخص می‌شود و به تدریج  بدن را فرا می‌گیرد؛ درصدی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است مشکلات چشمی پیدا کنند، به گفته پزشکان  ایکتیوز یک بیماری اکتسابی است که با علت‌هایی چون خودایمنی، عفونی و متابولیک به وجود می‌آید، پزشکان معتقد هستند زمانی که ایکتیوز در بدن رخ می‌دهد یک از هم گسیختگی در پدیدهٔ شاخی شدن ایجاد می‌شود و منجر به هیپرکراتوز، پوسته پوسته شدن و اختلال در فونکسیون حفاظتی لایهٔ شاخی می‌شود.

ایکتیوز شیوع بالایی ندارد

طبق آمارهای موجود ممکن در بین 16 هزار نوزادی که به دنیا می‌آید یک کودک به این بیماری مبتلا شود که خوشبختانه شیوع زیادی ندارد؛ این بیماری از زمان لقاح ممکن است رخ دهد و فرد را درگیر کند، یا ممکن است  از بدو تولد یا در طول سال اول زندگی کودک شناسایی شود و در تمام طول عمر، زندگی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهد.

///////////

جهش ژنتیکی عامل ایجاد ایکتیوز 

اغب ایکتیوز به دلیل جهش ژنتیکی در بدن فرد رخ می‌دهد که این جهش ژنتیکی باعث به وجود آمدن این اختلال شده است، در نتیجه می‌توان گفت در برخی افراد وراثت در ایجاد بیماری تاثیر دارد و این جهش ژنتیک از والدین به فرزند منتقل می‌شود اما در برخی افراد که به این بیماری مبتلا می‌شوند، هیچ‌یک از والدین مبتلا به این بیماری نیستند ولی می‌توان گفت آن‌ها حامل ژن معیوب این بیماری هستند.

هنگامی که جهش ژنتیکی در بدن فرد رخ دهد، این دو ژن جهش یافته خود را به جنین انتقال می‌دهند و نوزاد مبتلا به ایکتیوز به دنیا می‌آید، اما در برخی از موارد دیده شده است که جهش ژنتیکی در بدن خود بیمار به وجود می‌آید  و او را مبتلا می‌کند.


بیشتر بخوانید: دختری با پوست سوسماری + عکس


///////////

برخی از پزشکان اعتقاد دارند که ایکتیوز اکتسابی یک بیماری پوستی غیر ارثی است که با پوست خشک, سخت و ورقه ورقه شده مشخص می‌شود؛ فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دچار بدخیمی‌ها, بیماری های اتوایمون متابولیک و بیماری‌های عفونی می‌شود همچنین در برخی از افراد دیده شده که این بیماری با مصرف برخی داروها ممکن است ایجاد شود.

ایکتیوز چگونه خود را بدن نشان می‌دهد؟

فردی که به این بیماری دچار می‌شود دچار ضایعاتی در تنه و اندام‌های خود می‌شود که به مرور تمام سطح بدن را درگیر می‌کند و در برخی افراد اندام تحتانی فرد را بیشتر از اندام فوقانی گرفتار می‌کند، ایکتیوز علائمی مانند خشکی پوست، قرمزی و ترک خوردگی بسیار ریز و سطحی در ابتدا، پوسته پوسته شدن، عمیق‌تر شدن ترک‌های سطح پوست، رسیدن ترک‌های دست به مویرگ‌های پوست در اثر درمان نشدن، ایجاد خونریزی در ترک‌های عمیق و خارش دارد که این خارش ممکن است عفونت ایجاد کند.

///////////

مشکلات  بیماران مبتلا به ایکتیوز 

این بیماری برای مبتلایان مشکلات بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرم شدن غیر قابل تحمل بدن، محدودیت حرکت، عفونت‌های ثانویه، شکاف و ترک خوردن پوست، عفونت‌های پوستی یا عفونت‌های منتشر در کل بدن و در نهایت به اختلال در شنوایی و بینایی اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: ظاهر این جوان مردم را فراری می‌دهد+ تصاویر(14+)


آیا ایکتیوز درمان قطعی دارد؟

متاسفانه با توجه به تلاش پزشکان و محققان هیچ گونه درمانی برای ایکتیوز یافت نشده است و مرطوب نگه داشتن بدن تنها راهی است که بیماران باید انجام دهند تا بیماری شدت پیدا نکند، اما تحقیقات برای پیدا کردن راه‌های درمانی و بهبود روش‌های درمانی گذشته ادامه دارد.

///////////

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
حتما از بدو تولد به وجود میاد یا ممکنه تو سن بزرگسالی اتفاق بیوفته؟علائمش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه محمدی
۱۲:۴۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
سلام منم و برادرم این بیماری داریم پوستمون خیلی خشک میشه چرا من دختر ۱۹ساله از زندگی ناامید بشم چرا حمایت نشیم چرا وقتی میگن با سلول درمانی خوب میشه برامون کاری نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به امید شفای بیماران. ما این بیماری را نداشتیم اصلا چه خانواده خودم و خانومم. فقط دختر خانه و پسر خاله هستیم ولی پسرم ۸ سالشه دچار این بیماریه اولش خیلی شدید بود ولی کم کم بهتر شده خیلی دکتر رفتم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام پسر من هم همین بیماری رو داره ۸سال شه همیشه با لو شیون هیدرو درم چرب میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام...قبل از حمام روغن گلیسرین بزنید و بلافاصله بعد از حمام لوسیون بدن مدیلن بزنید.....حله انشالله........کمتر حمام برید و پوسستان همیشه باید مرطوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۷ دی ۱۳۹۹
بنده 31 سال دارم و دچار این بیماری هستم. توصیه ام اینه که سعی کنید رژیم غذایی بگیرید. و لوسیون بدن آردن و لوسیون بدن هیدرودرم استفاده می کنم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
قبل اینکه سلام بدم
دعا میکنم که هرچه بیمار هست به لطف خدا و نظر اهل البیت هرچه سریعتر شفا پیدا کنن
امیدوارم تا مدرکم رو بگیرم برای این بیماری علاجی پیدا بشه
اگه نشد از خدا میخوام که تو راه پیدا کردن درمانش کمکم کنه شماهم دعا کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ط.ط
۱۳:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
ماخیلی اذیت میشیم تو جامعه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
سلام من 26 سالمه ساکن خوزستان من از بدو تولد این مشکل رو داشتم تو زمستون خیلی شدید میشه و خیلی هم از من پوست میریزه فقط شرجیا برای بدنم خوبه به طوری که کل بدنم از بین میره، ان شاءالله که دکترا یه کم به فکر ما هم باشن واقعا خیلی سخته حتی حصرت یه لباس آستین کوتاه پوشیدن رد هم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۰:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این بیماری تو طب اسلامی درمان دارد یعنی تمام بیماریها تو طب اسلامی درمان دارد مشکل بیماریهای پوستی از کبد است پس باید کبد تقویت کرد خوردن انار وانگور زیاد ،زدن روغن بنفشه کنجدی و مخلوط روغن بادام شیرین با سدر به بدن در بهبودی موثر است ولی باید از مواد سرد وکارخانه ای به شدت پرهیز کنید واینکه یبوست نداشته باشید بعد هر غذا مخلوط روغن زیتون با سرکه انگور معادل ۳به ۱مصرف کنید خوردن ترنجبین وخاکشیر هر روز صبح ناشتا
Iran (Islamic Republic of)
ياسي
۲۳:۰۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
من پدرم اكتيوز داره و به من هم رسيد اما خيلي خفيف تَر از پدرم فقط كف دستم و كف پام خشكه و زمستون سرم پوسته ميزنه دو سوال اول اينكه اگر ازدواج كنم به بچم ميرسه و اينكه واقعا هيچ راهي نيست؟
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
من دارم ولی بسیار ملایم زمستان بیشتر ولی بیشتر با اب سرد حمام میکنم بدن با لسیون بدن میزنم ولی بازم اذیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
خدا همه مریضارو شفا بده الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
برادرزاره و دایی زاده من هم درگیر این بیماری هستند فقط خدا میدونه ک چقدر سخت و طاقت فرساس ،خدا رو قسم میدم به تمام مقدساتش شفای همه ی بیماران را بده مخصوصا بچه های اکتیوزی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
من ۳۰ سال دارم .خودم و خواهرام این مریضی پوستی رو داریم .خیلی شدید بود در حدی که هیچ کدوم نمیتونستیم بیرون بریم یا لباس رحتی بپوشیم.ولی از روزی که روغن گلیسرین به بدن مون میزنیم کامل رفع شده .فقط بعد هر حمام باید بزنیم.دیگه فقط بعضی جاهای این خشکی هست..هر کسی که این مشکل رو داره استفاده کنه ایشالله که بهتر بشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام واقعابامصرف گتیسرین جواب گرفتین
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۲۲:۰۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
میدونم بی رحمیه محضه ولی از اول متن تا انتهاش فق برای خلقت خودم خدا رو شکر و سبان الله گفتم ولی من یه تصمیم جالب گرفتم از همین الان قسم میخورم زمانیکه دکتری عمومیمو تموم کردم به درمان این بیماران کمک کنم الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۲۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
خدایا تورو قسم به عزتت به همهی بیماران شف بده
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۱۲:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
با سلام و احترام
انشا الله هرچی مریضه خدا شفای کامل و وافی عنایت فرماید به حق این روز عرفه و کسایی که از این بیماری زجر و رنج میبرن.الهی آمین
۱۳۹۸/۵/۲۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
آیاتابه حال کسی ازاین بیماری باداروی معینی شفاشد؟
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۶:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام خانم من بیماری ایکتیوزدارد والان یک بچه سه ماهه داریم ایابه بچه هم اسیب میرسد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
من شنیدم آیت الله تبریزیان با طب اسلامی درمانی برای سندروم اکتیوز پیدا کردن. از جمله امروز (27 بهمن 97) گفته شد که نوزادی به اسم محمداحسان فرزند سعید اهل همدان با مصرف داروهای طب اسلامی بعد از ده ماه به طور کامل بهبود پیدا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
آزاده
۱۰:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
اگه مادر و پدر این بیماری رو داشته باشن صرفا به بچه هم انتقال پیدا نمیکنه ممکنه تو خیلی موردا بوده که اینطوری بودن پدر و مادر و بچه ها سالمن خداروشکر تو نسل های بعدی خودشو نشون بده به امید خدا که چیزی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام شمامیدونیدادرس تبریزیان دقیق کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۱ دی ۱۳۹۷
سلام منم دخترم همینجوره ولی در درجه پایین و همیشه باید با وازلین بچه پوستش رو چرپ کنم نگهداری از اینجور بچه ها خیلی سخته.دعا میکنم خدا به هر کی میخواد بچه بده سالمش رو بده .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
معلوم نیستچی شده این بیماریها رو میزارید ولی کار درستی نیست ..مردم کم مشکلات ندارن ..
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۰۹:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خدایا به حق مادرم حضرت زهرا ( س ) همه مریض هارو شفا بده مخصوصا کودکان مظلوم رو که از خود دفاعی ندارن. خداوندا مادرم حضرت زهرا ( س ) کم کسی نیست که قسمش دادم و برای حاجت های بزرگ همیشه قسمش میدم و میدونم که شما ایشان رو خیییییلیییی دوستش داری به همیین دلیل قسمش دادم به شما .
United States of America
nima
۰۹:۰۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
چه بیماری هایی !هیدروسفالی،اون بیماری درختی حالاهم این...خداخودت رحم کن
آخرین اخبار