اجرای آیین سنتی بانگ صلات در مشهد در آغازین روز از ماه محرم +عکس

صفحه رسمی آستان قدس رضوی با انشار پستی در خصوص آیین سنتی بانگ صلات در مشهد در نخستین روز از ماه محرم به روز‌رسانی شد.

اجرای آیین سنتی بانگ صلات در مشهد در آغازین روز از ماه محرم +عکسبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نخستین روز از ماه محرم صفحه رسمی آستان قدس رضوی با انتشار تصویری از  آیین سنتی بانگ صلات در حرم به استقبال از ماه عزای حسینی رفت. "صلات" آیین کهن و سنتی است که با برآمدن خورشید در نخستین روز از ماه محرم در بارگاه امام هشتم علیه السلام برگزار می‌شود تا عاشقان و پیرغلامان خراسانی با مرثیه‌ها و مویه‌های سوزناک باری دیگر ورود ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان را خبر دهند و اشک و ماتم عزای اهل بیت علیهم السلام را در خاطره‌ها جاودان سازند.

شایان ذکر است؛ امروز 20 شهریور ماه1397 مصادف با اولین روز از ماه محرم‌الحرام است که بسیاری از اماکن متبرکه با برگزاری مراسمات ویژه به استقبال از این ماه می‌روند.

در ادامه می‌توانید جزئیات این آیین دیرینه را در اینستاگرام مشاهده کنید:

اجرای آیین سنتی بانگ صلات در نخستین روز از ماه محرم الحرام

"صلات" آیین کهن و سنتی است که با برآمدن خورشید در نخستین روز از ماه محرم در بارگاه امام هشتم علیه السلام برگزار می‌شود تا عاشقان و پیرغلامان خراسانی با مرثیه‌ها و مویه‌های سوزناک باری دیگر ورود ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان را خبر دهند و اشک و ماتم عزای اهل بیت علیهم السلام را در خاطره‌ها جاودان سازند.

آیین صلات برای رفتن به پیشواز ماه محرم در نخستین روز از این ماه به نشانه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی علیهماالسلام با قرائت مصیبت وارده بر امام حسین علیه السلام و سردادن نوحه‌های سوزناک پیرغلامان خراسانی در حرم رضوی برگزار می‌شود.
باز این چه شورش است که در خلق عالم است.

این آیین با انجام آداب و رسوم خاصی همراه است و موذنین سنتی و مرثیه‌سرایان اهل بیت علیهم السلام با رفتن بر بالای گلدسته‌های حرم مطهر پس از قرائت ادعیه و زیارت عاشورا با نوایی حزن‌انگیز و دلی اندوه بار شاه بیت ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را می‌خوانند و می‌گویند "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" و سپس زائران و مجاوران دلسوخته با جاری شدن اشک‌هایشان روح و جان خود را به صحنه کربلا گره می‌زنند.

آیین صلات هر سال در سپیده دم نخستین روز از ماه محرم در بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود و خادمان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با مرثیه‌ها و مویه‌های سوزناک به استقبال محرم‌الحرام می‌روند و به یاد امام حسین علیه السلام و شهیدان کربلا اشک ماتم از گونه‌هایشان جاری می‌شود.

این مراسم همه ساله با حضور گسترده خادمان، زائران و مجاوران حرم رضوی با تلاوت آیات قرآن کریم آغازمی‌شود و سپس با مداحی پیرغلامان و شیفتگان مکتب حق و حقیقت ادامه می‌یابد.

ذاکران در این روز با رفتن بر بالای گلدسته‌های حرم رضوی ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را می‌خوانند و زائران و مجاوران را نیز با خود هم نوا می‌سازند.

 

اجرای آیین سنتی بانگ صلات در مشهد در آغازین روز از ماه محرم +عکس

انتهای پیام/

برچسب ها: محرم ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار