مدیر کل بیمه سلامت استان تهران؛

هشدار به مردم؛ فریب شرکت‌های وابسته به بیمه سلامت را نخورید

فرزین گفت: هیچ کدام از نمایندگی های بیمه سلامت، خدماتی مازاد برای بیمه تکمیلی که وابسته به اسم بیمه سلامت باشد، ندارند.

هشدار به مردم؛ گول شرکت‌های وابسته به بیمه سلامت را نخوریدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوروش فرزین مدیر کل بیمه سلامت استان تهران در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه که امروز در ساختمان بیمه سلامت برگزار شد اظهار کرد: هیچ شرکتی وابسته به بیمه سلامت نیست و افراد هرگونه سوالی در این خصوص دارند می‌توانند با سامانه 1666 تماس بگیرند و از صحت تان مطلع شوند.

مدیر کل بیمه سلامت بیان کرد: برخی افراد سودجو به اسم بیمه سلامت به دنبال اخاذی از مردم هستند و در صدد هستیم با شناسایی این افراد برخورد جدی با آنها داشته باشیم.

فرزین ادامه داد: مسائل مربوط به درمان از سال گذشته تا به امروز با تغییراتی همراه شده است. با توجه به وضعیت اقتصادی و مسائل مربوط به خدمات در حوزه درمان و تجهیزات دارو، تغییرات رخ داده کمی داشته و خدماتی که پزشکان می‌گیرند افزایش قیمت نداشته است.

وی افزود: برای حل مشکلات مردم سامانه 1666 را راه‌اندازی کردیم و مردم با تماس مستقیم می‌توانند مشکلاتشان را مطرح کنند و ما مرتبا گزارش‌های در این خصوص و راه درمان آن داریم.

مدیر کل بیمه سلامت در پاسخ به سوال خبرنگار گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد مطالبات پرداخت نشده به مراکز درمانی گفت: تمام مراکز در بخش دارویی تا پایان اسفند 96 مطالبات آنها پرداخت شده و در سال 97 سه ماهه اول به طور قطع پرداخت و ماه به روز این مطالبات را پرداخت می‌کنیم.

فرزین تشریح کرد: در سال‌های گذشته مطالبات پزشکان به موقع پرداخت نمی‌شده است اما در حال حاضر مطالبات را به روز پرداخت می‌کنیم و از این بابت مشکلی نداریم.

وی درباره مشکل کمبود دارو در دارخانه‌ها بیان کرد: در گذشته مطالبات مربوط به داروخانه‌ها به صورت اقساط پرداخت می‌شد اما در حال حاضر اکثر شرکت‌های پخش، فروش نقدی دارند و بر این اساس بسیاری از داروخانه‌ها ناراضی هستند؛ اعتبارات دارو جدا از اعتبارات مرکز است که ممکن است آن را در پرداخت مشکل‌دار کند.

حذف عمل های غیر ضروری بیمارستان ها

مدیر کل بیمه سلامت درباره حذف عمل های غیر ضروری از لیست بیمارستان‌ها تاکید کرد: مراکز درمانی با وارد شدن به فاز دیگری از درمان ها، موارد پر هزینه را شناسایی و آن را مدیریت می‌کنند. خدمات اورژانسی و سرپایی در اولویت بود که بعد وارد خدمات بستری می‌شدند، بعضی از اعمال جراحی غیر اورژانسی وارد لیست انتظار می‌شوند و تنها اورژانسی‌ها در اولویت قرار دارند.

فرزین گفت: در استان تهران وضع کنترل هزینه‌ها مطلوب و اداره کل بیمه سلامت در تعامل و همکاری با مراکز درمانی است؛‌شرایط درمانی در ماه‌ةای مختلف متفاوت است به طور مثال در فروردین و خرداد ماه هزینه‌های درمان کمتر است.

وی اظهار کرد: عمده مشکلاتی که ما داریم مربوط به بخش خصوصی است و دلیل آن هم تنها وجود مراکز غیر طرف قراردادی است که کنترلی روی آنها وجود ندارد. باید جلوی تکرار خدمات گرفته شود، مثلا اگر فردی بیش از 2 بار در سال نیاز به ام آر آی داشت باید برای بار سوم حتما از طرف دکتر تجویز شود.

مدیر کل بیمه سلامت تصریح کرد: پرداختی پزشکان پرداختی سنگین نیست و در صورت ورود آن ها به نسخه نویسی الکترونیکی، کارهایشان بهتر پیش خواهد رفت؛ حذف دفترچه‌های کاغذی در زندگی سطح یک افراد در حال اقدام است و ما در تلاش هستیم استفاده از دفترچه را کم کنیم تا این سیستم الکترونیکی شود باید بتوانیم زیر ساختی را فراهم کنیم تا نسخه نویسی به الکترونیکی تبدیل شود.

فرزین بیان کرد: 35 هزار پرونده بستری داریم که با آغاز طرح تحول سلامت این پرونده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و اگر تا الان این پرونده‌ها حذف نشده است مشکلاتی وجود داشته است، امیدواریم مشکلات حل شود؛ خدمات بیماران پر هزینه باید در سیستم ثبت شود.

وی ادامه داد: عمده دارو‌های بیماران سرطانی تحت پوشش بیمه است اما این الزام وجود ندارد که هر داروی جدیدی وارد بازار می‌شود در سیستم ما وجود داشته باشد؛ بعضی پزشکان برای برخی بیماران داروهایی تجویز می‌کنند که تحت پوشش بیمه نیست و آنها باید آن را آزاد خریداری کنند،‌این قانون در ایران بلکه در جهان است.

مدیر کل بیمه سلامت افزود: وزارت بهداشت در پوشش خدمات سیاست خاص خود را دارد؛ برخی داروها تحت پوشش بیمه نیستند و برخی از آنها داراری فر‌انشیز هستند به طور مثال زیر 10 درصد داروهای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه نیستند و بقیه داروها تحت پوشش هستند.

فرزین اظهار کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه بانک اطلاعاتی برای کلیه افرادی که تحت پوشش بیمه‌ای هستند طراحی شده‌ است و همپوشانی صورت خواهد گرفت؛ افرادی که دو دفترچه بیمه دارند در این سیستم شناسایی خواهند شد تنها اگر فردی دفترچه بیمه سلامت کارمندی و غیر کارمندی داشته باشد خود مختار است کدامیک از دفترچه‌ها را حذف کند.

وی گفت: اگر با کمبود دارو مواجه می‌شویم به این دلیل است که افراد به دنبال استر‌سی که دارند به داروخانه‌ها رفته و داروی مورد نیاز سه ماهه آینده خود را خریداری می‌کنند به این ترتیب اگر هر فردی این کار را انجام دهد با مشکل کمبود دارو مواجه خواهیم شد و استرس و تنشی‌ بیش از حد در جامعه به وجود خواهد آمد.

مدیر کل بیمه سلامت عنوان کرد: هزینه دارو 5 میلیارد بالای سقف اعتبارات است و ما در این بخش کوتاهی نمی‌کنیم؛ بخشی از مطالبات قرار شد به صورت اوراق پرداخت شود و حدود 80 الی 90 درصد حجم مطالبات در فاز اول به صورت اوراق پرداخت خواهد شد.

فرزین یادآوری کرد: همه مطالبات داروی سرپایی داروخانه‌های مراکز درمانی تا پایان اسفند 96 تسویه شده است و سال 97 هم به روز پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار