تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ

اپل از ایده‌ای در یک گاراژ آغاز و به غول دنیای فناوری تبدیل شد. سیر تکاملی گوشی‌های اپل را مشاهده کنید.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبهبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما با شور و اشتیاق خاصی منتظر محصولات جدید اپل هستیم تا متوجه شویم که نسل آینده فناوری که منتظر آن هستیم، چه ویژگی‌هایی دارد و ما به کدام سمت پیش خواهیم رفت اما از این غافل هستیم که گوشی‌های اپل که به این نقطه رسیده‌اند، چه مسیری را پیموده‌اند. وقتی به تاریخ کمپانی اپل می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که اپل از یک گاراژ داخل خانه به یک برند تأثیرگذار تبدیل شده است، پس از آن ورشکست شده و با قدم‌های مستحکم دوباره خود به بزرگترین کمپانی جهان در حوزه تکنولوژی شده است. این کمپانی امروزه به جایی رسیده که کتاب‌هایی در مورد آن نوشته شده و بارها درباره روند رشد آن صحبت شده است.

تا به حال، حتما نام مدل‌های جدید آیفون یعنی iPhone XS Max، iPhone XS و iPhone XR راشنیده‌اید اما تا به حال از اولین مدلی که شرکت اپل آن را به جهان معرفی کرده، چیزی نشنیده‌اید. حال زمان آن رسیده تا بیشتر با روند صعودی و سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند ساخت اپل آشنا شویم و بهتر پله‌های رسیدن به این نقطه از دنیا را برای اپل بشناسیم. به مناسبت معرفی آیفون‌های جدید شرکت اپل، با ما همراه باشید تا روند تکاملی آن‌ها را با هم مرور کنیم.


بیشتر بخوانید: آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل


صفحه نمایش بزرگتر

اولین نمایشگری که کمپانی اپل برای آیفون خود در نظر گرفته بود 3.5 اینچ اندازه داشت و نسبت تصویر آن 3:2 بود. این نسبت و اندازه به صورت اتفاقی انتخاب نشده بودند بلکه طراحان این گوشی پس از مطالعات ارگونومی و تحقیق این اعداد را برای صفحه نمایش انتخاب کردند. البته زمان ارائه اولین گوشی آیفون این نسبت‌ها بزرگترین مقدار ممکن بودند که در آن زمان شخصی می‌توانست با یک دست با گوشی کار کند.

صفحه نمایش 4 اینچی با نسبت تصویر 16:9 در زمان معرفی iPhone 5 برای استفاده در کنترل مالتی‌مدیا برای آیفون‌ها در نظر گرفته شد اما آن را با ارگونومی آگاهانه به ارمغان آورد هرچند، صاحبان کمپانی اپل حرکت بازار گوشی‌های هوشمند را به سمت گوشی‌های دارای صفحه بزرگ و بیرون رفتن گوشی‌های هوشمند کوچک رد نمی‌کردند.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

پس از معرفی سری iPhone 5 یعنی iPhone 5s و iPhone 5c، کمپانی اپل به سراغ معرفی iPhone 6 Plus این دفعه با صفحه نمایش 5.5 اینچی و نسبت تصویر 16:9 رفت. اما صفحه نمایش تنها گزینه بزرگ شده این گوشی نبود، بلکه این گوشی یک باتری با ظرفیت بالا هم داشت. باتری بزرگتر به دارندگان این گوشی اجازه می‌داد تا زمان بیشتری را با گوشی خود کار کنند. حتی گوشی iPhone 6 با صفحه نمایش 4.7 اینچی از دیگر مدل‌های سابق ساخت کمپانی اپل بزرگتر بود. این دو آیفون یک پروژه موفق برای کمپانی با سابقه اپل به حساب می‌آمدند.

روی هم رفته، تعداد 220 میلیون دستگاه از دو گوشی iPhone 6 و iPhone 6 Plus به فروش رسید و این دو مدل به پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان تبدیل شدند.

حالا که به فروش این محصولات اپل اشاره شد، بهتر است بدانید نسل iPhone 6 اولین نسلی بود که Apple Pay را به جهان معرفی کرد. با این قابلیت، صاحبان گوشی‌های اپل می‌توانند پس از همگام سازی کارت اعتباری خود با گوشی، از گوشی خود به جای کارت اعتباری و پول نقد استفاده کنند. این قابلیت با توجه به کارایی‌های NFC در این گوشی معرفی شد که در ابتدا، قفل شده بود و توسط Pay مورد استفاده قرار می‌گرفت. این محدودیت بعدا با ارائه iOS 11 برداشته شد.

iPhone 6s و iPhone 6s Plus نسخه‌های بهتر شده نسل‌های گذشته خود بودند که مشکلات پیش آمده برای نسل‌های گذشته خود را رفع کرده بودند. دوربین اصلی این گوشی به 12 مگاپیکسل ارتقا یافت و پشتیبانی از فیلمبرداری 4K به این دوربین اضافه شده بود. دوربین سلفی این گوشی‌ها با قدرت بهتر یعنی 5 مگاپیکسل تولید شدند. این دوربین قدرت گوشی‌های دیگر زمان خود را نداشت اما در هر صورت بهتر از سنسور 1.2 مگاپیکسلی مورد استفاده در گوشی‌های زمان قبل از خود بود.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

با اضافه شدن دوربین 12 مگاپیکسلی و کیفیت تصویربرداری 4K، قابلیت 3D Touch که با حساسیت روی صفحه نمایش این گوشی کار می‌کرد، کمرنگ‌تر شده بود.


بیشتر بخوانید: تاریخ‌سازی اپل / سیر تکاملی گوشی‌های اپل در طول تاریخ


ورود SE به بازار

6 و 6s زیاد نتوانستند مشتریان خود را راضی نگه دارند. گوشی‌های قدیمی سایز کامل و راحتی برای کار داشتند و گوشی‌های بزرگ جدید برای کار با یک دست راحت نبودند. به همین دلایل، کمپانی اپل برای راضی کردن مشتریان خود، یک مدل با ظاهر iPhone 5s در مراسم ماه مارس اپل به نام iPhone SE معرفی شد. این گوشی هوشمند ادغامی از iPhone 5s و iPhone 6s بود. iPhone SE دارای چیپست A9 به کار رفته در iPhone 6s بود که با استفاده از آن قابلیت فیلمبرداری 4K و Apple Pay فعال می‌شد. علاوه بر این، چند سخت‌افزار قدیمی از جمله اولین نسل Touch ID و صفحه نمایش بدون پشتیبانی از 3D Touch هم روی آن به کار گفته شدند اما این مسئله‌‎ها اهمیتی نداشت چرا که افراد علاقمند به گوشی‌های کوچکتر عاشق SE شدند.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

عملکرد بهبود یافته، میزان عمر باتری و دوربین به کار رفته در iPhone SE باعث شد که افراد زیادی این گوشی را تحسین کنند. البته این گوشی آخرین گوشی با طراحی کلاسیک آیفون بود. بر خلاف شایعات زیادی که درباره SE 2 بود، کمپانی اپل از نمایشگرهای بزرگ استقبال بیشتری کرد. این رویکرد کمپانی اپل شانس ساخت آیفون طرح کلاسیک را به شدت پایین می‌آورد اما این احتمال هم وجود دارد که اپل همه را در مارس 2019 غافلگیر کند.


بیشتر بخوانید: اپل نسخه جدید سیستم عامل WatchOS 5.0.1 را منتشر کرد


کمال

«کمال زمانی به دست نمی‌آید که چیزی برای اضافه کردن وجود نداشته باشد، بلکه زمانی به دست می‌آید که چیزی برای گرفتن نباشد.» این نقل قول از نویسنده مشهور کتاب «شازده کوچولو» نشان می‌دهد که نسخه‌های قبلی آیفون به کمال نرسیده بودند. iPhone 7 جک 3.5 میلیمتری صدا را نداشت و پورت لایتنینگ تنها پورتی بود که در آن به کار رفته بود. اپل ادعا کرد که این کار را به این دلیل انجام داده است که فضای بیشتری برای موتور Taptic در گوشی ایجاد کند که احساس فشار دادن یک دکمه را ایجاد می‌کرد.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

این کار باید انجام می‌شد چون اپل دکه هوم در آیفون جدید خود را کنار گذشاته بود و به جای آن از یک پد دایره‌ای لمسی استفاده کرده بود که باز هم از آن به عنوان Touch ID استفاده می‌شد. برعکس گله‌های زیاد از این اقدام کمپانی اپل، این کار بعدا توسط بسیاری از مشتریان اپل مورد تحسین واقع شد چرا که این گوشی‌ها را با دوام‌تر کرده بود. دکمه هوم در مدل‌های قدیمی پس از مدتی از کار خواهند افتاد. 

حذف کردن یک حفره از روی گوشی و گرفته شدن درزهای بیشتر به این کمپانی کمک کرد تا ضد آب بودن دستگاه خود را تضمین کند. دو گوشی iPhone 7 اولین گوشی‌هایی بودند که در رنکینگ IP قرار گرفتند. علاوه بر این، در زمان تولید iPhone 7، اپل کابل تبدیل لایتنینگ به 3.5 هم تولید می‌کرد که با گذشت زمان این کار کنسل شد. 

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

داستان iPhone 7 Plus فقط درباره گرفتن چیزی از گوشی‌های آیفون نبود. اپل دوربین دوم به پشت این دستگاه اضافه کرد. با اضافه شدن لنز تله‌فوتو به دوربین پشتی iPhone 7 Plus، کاربران آن می‌توانستند عکس‌های پورتره با حالت بوکه بیندازند. مدل کوچک آن همان یک دوربین را داشت اما دارای OIS بود. این قابلیت ابتدا برای Plus در نظر گرفته شده بود اما بعدا ترجیح داده شد که نقطه تمایز این دو گوشی در تعداد دوربین‌های آن‌ها باشد.

تغییرات از اپل شروع شد / روند تغییرات گوشی‌های اپل در طول تاریخ //////گزارش پنجشنبه

چیزی هم که در این نسل از آیفون‌ها می‌توانست بهبود داده شده باشد، صدای این گوشی‌ها بود. جک 3.5 میلیمتری از این گوشی‌ها حذف شده بود اما دو گوشی iPhone 7 اولین گوشی‌های اپل بودند که دارای اسپیکر استریو بودند. البته اپل همراه با این گوشی‌ها ایرپادهای خود را هم معرفی کرد که مورد استقبال بسیاری از مشتریان این کمپانی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: محصولات جدید مایکروسافت معرفی شدند +فیلم


گزارش از رامین کیانی

انتهای پیام/

معرفی گوشی‌های آیفون اپل در طول تاریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار