همه آنچه درباره «تلسکوپ فضایی هابل» باید بدانید

تلسکوپ مشهور هابل که بسیاری از تصاویر منحصربه فرد فضایی با استفاده از آن ثبت شده است می‌رود تا به پایان عصر طلایی خود نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان اعلام کرده‌اند تلسکوپ فضایی هابل دچار مشکل فنی شده است و امکان دارد این منبع رصد اجرام آسمانی از دست برود.

تلسکوپ‌های فضایی هابل و چاندرا هر دو در قرن میلادی پیش به فضا ارسال و در ماه جاری دچار اختلال عملکردی شده‌اند.

کارشناسان برای بررسی مشکل‌های ایجاد شده تلسکوپ فضایی هابل را در وضعیت حالت ایمن (Safe Mode) قرار داده‌اند و امیدوارند هر دو تلسکوپ تا سال ۲۰۲۰ به فعالیت خود ادامه دهند.


دو تلسکوپ فضایی ارزشمند هابل و چاندرا در زمان پرتاب از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در ساخت برخوردار بودند، اما به تدریج و با گذشت زمان تجهیزات آن‌ها فرسوده شده است.

از این دو تلسکوپ برای نقشه برداری از کهکشان‌های دور دست، بررسی سیاه چاله‌ها و یافتن سیاره‌های جدید استفاده شده است.

تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ میلادی به وسیله شاتل فضایی دیسکاوری از مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا راهی فضا شد و کارشناسان ناسا امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی باقی بماند. اکنون هیچ جایگزینی برای تلسکوپ فضایی هابل وجود ندارد و فعلاً تلسکوپ به حالت خواب Sleep است.

تاریخچه نامگذاری تلسکوپ فضایی هابل

 این تلسکوپ به افتخار ادوین هابل منجم مشهور که در سال ۱۸۸۹ میلادی به دنیا آمده نام گذاری شده است. کارشناسان با استفاده از داده‌های به دست آمده از تلسکوپ هابل بیش از ۱۵ هزار مقاله علمی معتبر در نشریه‌های جهانی منتشر کرده‌اند.

این تلسکوپ نقش مهمی در پیشرفت دانش بشری درباره شگفتی و اسرار فضا داشته است، تلسکوپ فضایی هابل با سرعت ۱۷۰۰۰ مایل (۲۷۳۵۸.۸۴۸ کیلومتر) در مداری به دور کره زمین با ارتفاع حدود ۳۴۰ مایل در ساعت (۵۴۷ کیلومتر) حرکت می‌کند.


محققان اعلام کرده‌اند سرمایه گذاری در حوزه نجوم و کیهان نوردی در جهان به شدت کاهش یافته است و تولید تلسکوپ فضایی جدیدی برای جایگزینی هابل فعلاً وجود ندارد.

تلسکوپ فضایی هابل ۲۸ سال و تلسکوپ چاندرا حدود ۲۰ سال است که مشغول فعالیت هستند؛ پروژه تلسکوپ فضایی آینده ناسا، تلسکوپ جیمز وب (James webb) است که از نظر فناوری و هدف ماموریت متفاوت از دو تلسکوپ هابل و چاندر است.

خطای تیم نصب تلسکوپ جیمز وب در استفاده از چسب اشتباه برای اتصال قطعه‌ها و گم شدن برخی بخش‌های بسیار ریز تلسکوپ سبب شده است تا زمان پرتاب آن تا سال ۲۰۲۱ به تعویق بیفتد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

تلسکوپ فضایی هابل در بحرانی‌ترین روز‌های خود در فضا به سر می‌برد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
علم بشدت پیچیده شده و به نهایت پیچیدگی رسیده