محمد بن سلمان هیزمی برای شعله‌ور شدن آتش اختلاف میان کاخ‌ سفید و کنگره

شبکه الجزیره در گزارشی انتقادی از کاخ‌ سفید به تضاد آشکار میان برداشت دولت آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور از گزارش رئیس سیا درباره پرونده قتل خاشقجی پرداخت.

محمد بن سلمان هیزمی برای شعله‌ور شدن آتش اختلاف میان کاخ‌سفید و کنگرهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گزارشی انتقادی از کاخ سفید به تضاد آشکار میان برداشت دولت آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور از گزارش رئیس سیا درباره پرونده قتل خاشقجی پرداخت.

الجزیره تاکید کرد هشت نماینده کنگره که به گزارش جینا هاسپل مدیر سیا در این باره گوش فرا داده اند اگر چه فاش نساختند پس از شنیدن گزارش به هاسپل چه گفتند اما همگان به این نتیجه رسیدند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی سهیم و در واقع مسئول اصلی این جنایت است. این نتیجه‌گیری کاملا با نتیجه‌ای که کاخ سفید از همین گزارش بدان رسیده، متفاوت است. در نتیجه این تضاد موجب می شود تا موضع نهایی آمریکا در این پرونده در هاله ای از ابهام باشد.

تردید نزدیک به یقین با گزارش مدیر سیا به یقین منتهی شد. این یقین بر اساس اظهارات جینا هاسپل حاصل نشد، بلکه ناشی از اصرار چهره های معروف مجلس سنای آمریکا به دست آمد که در پی آن جینا هاسپل مجبور شد به پرسش هایشان در این پرونده پاسخ دهد. حال همین یقین به چالشی در برابر کاخ سفید و دونالد ترامپ در تعامل با نقش ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار سعودی تبدیل شده است.

هاسپل در شرایطی از نشست غیرعلنی با نمایندگان خارج شد که حلقه اتهام های اعضای کنگره علیه ولیعهد عربستان تنگ تر شد. گزارش جینا هاسپل درباره پرونده قتل خاشقجی سبب افزایش خشم جمهوریخواهان و دموکراتهای کنگره از مواضع دولت ترامپ در تعامل با ولیعهد عربستان شده و حتی سبب شد تا برخی به این نتیجه برسند که در واکنش به این جنایت هولناک، دیگر درنگ جایز نیست. با وجود آنکه روز گذشته (چهارشنبه) از ایام تعطیلات فدرال بود اما کنگره از نشستی برای بررسی روابط با عربستان و همچنین بررسی جنگ یمن خبر داد.

در هر حال به نظر می رسد گزارش جینا هاسپل به نمایندگان کنگره، برای کاخ سفید خوش یمن نبوده است، زیرا بر خلاف اظهارات دونالد ترامپ، سخنان تند اعضای کنگره به باروتی جهت شعله‌ورتر شدن آتش میان کاخ سفید و کنگره تبدیل شده است. سناتور باب کورکر، رئیس کمیسیون روابط خارجه سنای آمریکا اظهار داشت، دیگر هیچ تردیدی ندارد که ولیعهد عربستان دستور ترور را صادر کرد، ولیعهد به این قتل تمایل داشت، از این قتل خبر داشت و برای آن برنامه ریزی کرده بود. کورکر افزود، اگر ولیعهد در برابر هیئت منصفه حاضر شود طی سی دقیقه به خاطر این جنایت محکوم می شود. محمد بن سلمان شخصی ویرانگر است و معتقدم در بالاترین سطح در قتل خاشقجی قرار دارد.

سناتور لیندسی گراهام نیز بلافاصله پس از نشست با جینا هاسپل گفت قبول ندارم محمد بن سلمان شریکی است که آمریکا بتواند به او اعتماد کند، اگر عربستان برای مدت زمانی طولانی در دستان این مرد قرار بگیرد تعامل با او سخت و دشوار خواهد بود. از نظر گراهام ولیعهد مردی دیوانه و فردی ویرانگر است که هرکاری از دستش ساخته است.

این واکنش ها این سوال را مطرح کرد که رئیس جمهور آمریکا از این پس با این موضوع چگونه کنار خواهد آمد. رویترز به نقل از منابعی در کاخ سفید نقل کرد کاخ سفید هم به نوبه خود روز سیزدهم این ماه گزارشی را درباره مواضع مجلس نمایندگان درباره عربستان منتشر می کند. اینکه محتوای این گزارش چیست سوال دیگری است، آیا این گزارش با هدف ایجاد تعادلی در اظهارنظرهای نمایندگان با مواضع ترامپ خواهد بود؟ یا آنکه سعی می شود برداشت نمایندگان از گزارش جینا هاسپل مخدوش تلقی گردد؟ آنچه پیداست دست ترامپ از اهرم هایی که بتواند خواسته نمایندگان کنگره را به تاخیر بیندازد خالی است. نمایندگان خواستار واکنش قدرتمندانه به جنایت زشتی هستند که در پرونده جمال خاشقجی یعنی فردی که واشنگتن تبعیدگاه اختیاری او بود، رخ داده است.

کنگره اصرار دارد وقتی سخن از روابط راهبردی واشنگتن و ریاض است باید میان کشور عربستان و ولیعهدش تفاوت قائل شد، اما این برداشت بر خلاف اصرار ترامپ است. رئیس جمهور آمریکا معتقد است این روابط از شخص محمد بن سلمان ناشی می شود. با این حساب به نظر می رسد ترامپ بیش از هر زمان دیگری بر سر دوراهی آنچه که خود می خواهد و آنچه که سعی می شود به او تحمیل شود قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار