ساخت نوعي داربست زيستي براي ترميم و درمان سوختگي‌هاي درجه سه و زخم هاي عميق

پژوهشگران دانشكده مهندسي نساجی دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق به ساخت نوعي داربست زيستي براي ترميم و درمان سوختگي‌هاي درجه سه و زخم هاي عميق شدند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير؛ دکتر عادله قلي پور کنعاني، پژوهشگر طرح، با اشاره به اهميت پوست در سلامت بدن گفت: هدف ما از اين پژوهش، ساخت داربست نانو ليفي به عنوان جايگزيني موقتي براي پوست بود که بتواند براي ترميم زخم هاي سوختگي درجه سه و همچنين زخم هاي برشي عميق به کار برده شود.
وي افزود: در اين پژوهش داربست هاي نانوليفي از پليمرهاي طبيعي و مصنوعي زيست سازگار بر پايه کيتوسان و پلي کاپرولاکتان به روش الکتروريسي تهيه شدند.
پژوهشگر طرح، ويژگي اين طرح را تلفيق ويژگي هاي منحصربه فرد نانوالياف (مانند تخلخل، سطح به حجم بالا، ساختار سه بعدي و...) با خواص زيستي عالي کيتوسان (مانند زيست سازگاري، خاصيت ضد ميکروبي، ترميم زخم) و ويژگي هاي عالي فيزيکي-مکانيکي پلي کاپرولاکتان ذکر کرد و گفت: تلفيق اين ويژگي هاي برتر در نهايت منجر به توليد داربست نانوليفي زيست سازگار براي ترميم زخم هاي سوختگي درجه 2 و 3 و زخم هاي برشي تمام عمق شد.
قلي پور کنعاني در ادامه تصريح کرد: اين داربست قابليت عبور دادن اکسيژن و همچنين جذب رطوبت و چرک را از زخم دارد که علاوه بر اهميت آن در زخم هاي سوختگي يا با عمق زياد، موجب سرعت بيشتر بهبود زخم و همچنين حفظ زيبايي پوست در زمان ترميم مي شود.
وي افزود: پس از موفقيت اين داربست در آزمون هاي سلولي، مطالعات باليني روي 60 سر موش صحرايي براي درمان زخم هاي تمام عمق برشي و زخم هاي سوختگي هاي درجه 3 پوستي انجام شد.
پژوهشگر در توضيح روش مطالعه باليني گفت: بر روي نيمي از داربست ها، سلول بنيادي بند نافي کاشته و داربست ها در دو گروه با و بدون سلول، براي درمان موشهاي آسيب ديده به کار برده شد، بررسي هاي آسيب شناسي نشان داد که اين داربست ها در ترميم بسيار موفق عمل مي کنند و نوع داراي سلول بنيادي هم ضمن نتيجه بهتر و ترميم مطلوب تر مي تواند به عنوان پايه مناسبي براي توليد پوست مصنوعي در نظر گرفته شود.
گفتني است: در روش الکتروريسي جريان الکتريکي با ولتاژهاي بسيار بالا به محلول پليمري اعمال مي شود و اليافي در مقياس نانومتر را ايجاد مي کند. اين نانوالياف به دست آمده روي يک صفحه رسانا جمع آوري شده و در نهايت داربست نانوليفي بي بافت از آن تهيه مي شود.
براساس اين گزارش مراحل اين پژوهش در دانشگاه صنعتي اميرکبير و بخش بررسي باليني در دانشگاه علوم پزشکي تهران و مرکز قلب ايران با راهنمايي دکتر هژير بهرامي و مشاوره دکتر علي صمدي انجام و از نتايج آن 4 مقاله در مجلات معتبر عملي منتشر و 5 اختراع هم ثبت شده است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.