معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران:

اتاق تعاون بازوی قوی برای توزیع اقلام اساسی/ تزریق گوشت قرمز به اقشار هدف در جامعه

ضیغمی بیان کرد: شبکه توزیع اتاق تعاون بسیار قوی، منسجم و قابل اعتماد است و می‌تواند کمک خوبی برای نظام توزیع باشد.

اتاق تعاون بازوی قوی برای توزیع اقلام اساسی در بازارهاست/ تزریق گوشت قرمز به اقشار هدف در جامعهبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بخش تعاون، مسئولیت توزیع گوشت منجمد برای اعضای خود را  در سطح کشور برعهده دارد و ماموریت و مسئولیت آن فقط در رابطه با اعضای تعاون است.
 
سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع داشته  و از همین طریق اطلاع رسانی خود  را انجام می‌دهد، به عنوان مثال یک اتحادیه بر اساس میزان کالایی که دریافت می‌کند به تعاونی‌های زیرمجموعه اطلاع سانی کرده و بدون نیاز به ارائه درخواست یا مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را از اتحادیه دریافت می‌کند.

محمدعلی ضیغمی، معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران، با بیان اینکه بخش تعاون ماموریت و مسئولیتی عمومی ندارد، بیان کرد: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار می‌گیرد فقط در خصوص اعضا و بخش تعاون مسئولیت دارد.

وی گفت: شبکه توزیع تعاونی و تعاونی‌های مصرف از ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف و هرجایی که نظام اجرایی کشور نیاز به مدیریت درحوزه توزیع و بویژه توزیع هدفمند داشته باشد، کنار نظام اجرایی کشور بوده و خدمت رسانی کرده است.

ضیغمی با اشاره به ویژگی‌های این شبکه بیان کرد: این مجموعه ویژگی‌ها و  ابزار مناسبی برای  تنظیم بازار دارد  و این نقش را مخصوصا در ایام خاص، ایام پرمصرف، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانه‌ای و نظیر آن ایفای کرده است،  باید توجه داشت که تعدد فروشگاه به صورت زنجیره‌ای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگی‌های مهم شبکه تعاون است بر اساس آمار ما حدود ۶هزار فروشگاه در قالب اتحادیه‌های تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گسترده‌ای محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: فعالیت ۲۳۰ هزار اتاق تعاون در سراسر کشور


این مقام مسئول در ادامه افزود: ویژگی دوم اینکه، این فروشگاه‌ها به صورت مدیریت شده و زنجیره‌ای قابلیت انجام کار را دارند. علاوه بر اینکه مجموعه تعاونی‌ها یک بخش عمومی، مردم نهاد و اجتماعی محسوب می‌شود و از این منظر بیشتر مورد توجه و اعتماد است .

وی گفت: آنچه در این مقطع زمانی خاص مورد توجه قرار می گیرد این است که ما با توجه به ویژگی وضعیت اقتصادی، مشکلات تامین منابع ارزی همچنین تفاوتی که در قیمت ارز  و به تبع آن تفاوتی که در قیمت کالا وجود دارد، قاعدتا برای کالا‌هایی که به نوعی از یارانه دولت استفاده می‌کنند و منشا آن ارز با قیمت ارزان تری است این کالا‌ها را در نظام توزیع به نحوی مدیریت کرد که به دست مصرف کننده نهایی برسد چرا که دولت هزینه گزافی را بابت تامین این کالا‌ها با ارز ارزان‌تر پرداخت می کند.

معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: مهمترین کالای مورد توجه عمومی در حال حاضر، گوشت است که با توجه به قیمت بالای آن امکان تامین برای همه اقشار  به صورت کافی نیست و در نتیجه گوشتی که با استفاده از ارز دولتی تامین می‌شود باید در نظام توزیع مناسب تری به دست مصرف‌کننده برسد.
 
وی افزود: مسئولان تنظیم بازار تصمیم گرفتند که کالا‌ها به جای اینکه توزیع عمومی شود در اختیار جامعه هدف قرار بدهد. یکی از شبکه‌هایی که می‌توانسته در این حوزه ایفای نقش کند، شبکه‌های تعاونی هستند چرا که شبکه‌های تعاونی  اعضایی هستند که   دارای شناسنامه و کارت عضویت بوده   و از طریق فروشگاه‌ها می‌تواند به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر کالا را مستقیم به مصرف کننده نهایی که جز این جامعه هدف دولت هم تلقی هستند، برساند. یعنی در بخش کارمندان، کارگران و فرهنگیان این شبکه‌های تعاونی می‌توانند انجام وظیفه و ایفای نقش کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شبکه تعاون می‌تواند برای سایر بخش‌ها نیز ایفای نقش کند، بیان کرد: اگر دولت، تصمیم بگیرد که از طریق بخش تعاون جامعه هدف دیگری را پوشش دهد، این امکان و آمادگی در بخش تعاون وجود دارد.

وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش، بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان آی تی، سامانه‌های توزیعی ایجاد کرده ایم که این سامانه‌ها نظارت‌پذیر هستند و به صورت حتی توزیع غیرفروشگاهی و البته به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر از مرحله تامین تا مصرف کننده نهایی، قابلیت اجرایی دارد.

وی تاکید کرد:  شبکه توزیع اتاق تعاون قوی، منسجم و قابل اعتماد است و  می‌تواند کمک خوبی برای نظام توزیع کشور در ابعاد مختلف باشد.

این مقام مسئول در خصوص فرآیند درخواست گوشت، مراجعه به اتاق تعاون ایران را لازم ندانست و گفت: سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع دارند و از همین طریق شبکه تعاونی‌شان اطلاع رسانی کرده اند.  به عنوان مثال اتحادیه براساس میزان کالایی که دریافت و به تعاونی‌های زیرمجموعه اطلاع سانی کرده است بدون درخواست و مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را دریافت و به توزیع آن می پردازد.

وی  در پایان تاکید کرد: اتاق تعاون بخش هماهنگ کننده و مدیریتی کار را به عهده دارد و بخش‌های اجرایی اتحادیه‌های سراسری محسوب می شود.

انتهای پیام/
 

اقلام اساسی به بازارهای هدف تزریق شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار