چرا در شب‌های قدر جوشن کبیر می‌خوانیم؟

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه استجابت بسیاری از دعاها، خلاصی از آتش جهنم است، عنوان کرد: می‌توان گفت یکی از دلایل خواندن دعای جوشن کبیر در شب‌های قدر و در ماه مبارک رمضان، این است که کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین درخواست‌های بندگان در آن ذکر شده است.

چرا در شب‌های قدر جوشن کبیر می‌خوانیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مؤمنی، عنوان کرد: در روایاتی از اهل بیت (ع) آمده است که "اگر آدمی از جهنم خلاص شده و رهایی یابد، بقیه دعا‌های او نیز مستجاب می‌شود"، از آنجا که ماه مبارک رمضان نیز، بهترین موقعیت جهت استجابت دعا است، باید بندگان برای این امر مهم یعنی خلاصی و رهایی از آتش جهنم در این ماه بسیار دعا کنند.

وی با بیان اینکه، دعا‌های معروفی که در ماه رمضان خوانده می‌شود، همگی به خلاصی و رهایی از آتش جهنم اشاره کرده‌اند، گفت: در فرازی از دعای ماه مبارک رمضان اینگونه می‌خوانیم که " مُنَّ علیَّ بفکاکِ رغبتی من النار" به این معنا که " (خدوندا) بر من منت بگذار، به آزاد ساختنم از آتش جهنم".

این کارشناس مذهبی افزود: همچنین در میان ۱۰۰ فراز از دعای جوشن کبیر نیز از خداوند درخواست خلاصی از آتش جهنم داریم، بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل خواندن دعای جوشن کبیر در شب‌های قدر و در ماه مبارک رمضان، این است که کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین درخواست‌های بندگان در آن ذکر شده است.

مؤمنی با اشاره به این مطلب که ما گرفتاریم و شب‌های قدر راه نجات ماست، عنوان کرد: ذکر "سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب" بخشی از ذکر یونسیه است، همانطور که حضرت یونس زمانی که در شکم نهنگ گرفتار شد و تنها راه خلاصی از این گرفتاری را درخواست از خداوند دانست، ما بندگان نیز تنها راه رهایی از گرفتار شدن در آتش جهنم را درخواست ملتمسانه از خداوند می‌دانیم و این درخواست مهم تا انتهای دعای جوشن کبیر، ۱۰۰ مرتبه تکرار می‌شود.

دعای جوشن کبیر، زرهی در برابر آسیب‌ها

وی با بیان اینکه دعای جوشن کبیر را جبرئیل به سوی پیامبر اکرم (ص) نازل کرد، گفت: روزی جبرئیل، به پیامبر اکرم (ص) فرمود "آیا می‌خواهی دعایی را به تو یاد دهم که اگر آن را به همراه داشته باشی، همچون زرهی تو را از آسیب‌ها حفظ می‌کند؟!، به طوری که با وجود آن دیگر نیازی به هیچ گونه زره نداری".

این کارشناس مذهبی افزود: این چنین بود که نام این دعا به "جوشن کبیر" یعنی "زره بزرگ" معروف گشته و بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد، این دعا همچون زره فولادینی است که طبق روایات، همراه داشتن آن، آدمی را از انواع آسیب‌ها حفظ خواهد کرد.

مؤمنی تاکید کرد: دعای جوشن کبیر همچنین از دعا‌هایی است که طبق احادیث، همراه داشتن آن برای اموات نیز سفارش شده، بنابراین این دعا بر روی کفن میت نیز نگاشته شده و همراه او دفن می‌شود، البته باید به گونه‌ای باشد که پس از دفن میت، در زیر خاک به آن بی احترامی نشود، چرا که قریب به ۱ هزار اسماً الهی در دعای جوشن کبیر ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه اوج امید بندگان به عفو و بخشش الهی در شب قدر است، بیان کرد: از آنجایی که در‌های رحمت خداوند در چنین شب‌هایی گشوده است، بهترین موقعیت جهت طلب عفو و رهایی از آتش جهنم در شب‌های قدر است و این فرصت را باید غنیمت شمرد؛ خواندن دعای جوشن کبیر همراه با صد مرتبه درخواست خلاصی از آتش جهنم از پروردگار، می‌تواند یکی از بهترین دعا‌ها در این شب‌ها باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دعایی که کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین درخواست‌های بندگان در آن ذکر شده است

برچسب ها: خواندنی ها ، ادعیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار