باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

هر آنچه نیاز است درباره دیابت بدانید +اصلی‌ترین عامل ابتلا

دیابت، بیماری مزمن است که با گذشت زمان به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه و اعصاب آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد مبتلا به دیابت وقتی از بیماری خود باخبر می‌شوند، می‌ترسند و ناراحت می‌شوند زیرا با عوارض آن از جمله مشکلات چشمی، نارسایی کلیه، مشکلات قلبی و قطع عضو آشنا هستند، البته رعایت موارد مراقبتی باعث کنترل عوارض این بیماری می‌شود.

امروزه بیش از ۱۴۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ پژوهش‌ها در کشور ما حاکی از آن است که از هر ۵ نفر، یک نفر به دیابت مبتلاست یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد؛ علت اصلی دیابت این است که یا در بدن انسولین ساخته نمی‌شود یا این که مقدار تولید این ماده بسیار ناچیز است و نمی‌تواند نیاز‌های بدن را تامین کند.

دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به


بیشتر بخوانید: دیابت؛ شاهراه ورود به مسیر مرگ خاموش/ قند خون بالا چه بلایی سر اعضای مختلف بدن می‌آورد؟


انسولین در حقیقت کنترل کننده‌ میزان گلوکزی است که وارد خون می‌شود؛ اگر قند خون وارد سلول‌های بدن نشود در نتیجه میزان قند در جریان خون افزایش می‌یابد و در نتیجه  آن علائم دیابت ظاهر می‌شود.

 دیابت یعنی مقدار قند موجود در خون شما زیاد است؛ در خون شما معمولا قند وجود دارد زیرا بدن برای انرژی به آن نیازمند است اما مقدار زیاد آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؛ وقتی غذا می‌خورید بدن شما مقداری از گلوکز موجود در غذا را می‌سوزاند.

بدن قند را برای کسب انرژی به سلول‌ها می‌برد و برای این کار از هورمونی به نام انسولین استفاده می‌کند؛

انسولین توسط پانکراس ساخته می‌شود، وقتی بدن نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا در استفاده از انسولین دچار مشکی می‌شود، قند دیگر نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و میزان قند در خون بالا می‌رود و بالا رفتن قند در خون می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ۲  نوع  دیابت وجود دارد؛ یک نوع در اطفال بیشتر دیده می‌شود که این کودکان باید انسولین تزریق کنند و نوع دیگر بزرگسالان را درگیر می‌کند، بدن آنها نسبت به انسولین مقاوم است و به دیابت مبتلا شده‌اند.


بیشتر بخوانید: دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید


وی با اشاره به اینکه  ۲  تیپ درمانی برای دیابت وجود دارد، گفت: در کودکان دیابت نوع ۲  کمتر است و انسولین  موجود در بدن آنها کم می‌شوند؛ همچنین ژنتیک، بی‌تحرکی، چاقی، رژیم غذایی پر قند، استرس از شایع‌ترین علل بروز دیابت است که بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند که می‌توان آن را کنترل کرد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: دیابت بیماری مرموز و پیش رونده‌ای است که اگر به موقع تشخیص داده نشود با جان فرد بازی می‌کند؛ همچنین دیابت شایع‌ترین علت کوری، دیالیز و قطع عضو در جهان است که باید به موقع آن را کنترل و درمان کرد.

غفارزاده با اشاره به راه‌های درمانی دیابت از منظر طب سنتی، ادامه داد: رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین کارها در کنترل دیابت است؛ بقناق، تخم یا گیاه شنبلیله، روغن هنزر یا روغن هندوانه ابوجهل، گالگا، سرخ ولیک، شنگ در درمان دیابت مفید است اما به هیچ عنوان به طور خودسر نباید آنها را مصرف کرد.

دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دیابت نوع یک وقتی ایجاد می‌شود که انسولین کم دارید یا اصلا انسولین ندارید؛ پانکراس انسولین نمی‌سازد، این اتفاق در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد که  علت آن هنوز مشخص نشده است، دیابت نوع یک ممکن است به دلیل صدمه به پانکراس یا بیماری عفونی پانکراس رخ دهد یا ممکن است به دلیل بیماری اتو ایمن باشد، در دیابت نوع یک شما باید برای تمام عمر انسولین استفاده کنید.

وی بیان کرد: دیابت نوع ۲ وقتی اتفاق می‌افتد که قادر به استفاده از انسولین نیستید؛ فاکتور‌های زیادی وجود دارد که افراد در معرض خطر  ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار بگیرند.

اثرات قند خون بالا در دیابت

فرقانی ادامه داد: قند خون بالا می‌تواند در طول زمان به عروق خونی آسیب برساند؛ این اثرات تخریبی در طول زمان و در همه بدن اتفاق می‌افتد اما بعضی از اعضای بدن از حساسیت بیشتری برخوردارند؛ ارگان‌هایی مانند چشم‌ها، قلب، کلیه‌ها به تغییرات قند خون حساس‌ترند، عروق خونی پا‌ها و اندام تحتانی، عروق خونی مغز نیز دچار آسیب می‌شوند که این مسئله افراد مبتلا به دیابت را در معرض سکته مغزی قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: ديابت (Diabetes mellitus) چيست؟


دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به

این متخصص عمومی افزود: مهمترین فاکتور حفظ سلامت کنترل قند خون است؛ افرادی که قند خونشان را در حد یا نزدیک اندازه‌‌ای که  پزشک پیشنهاد داده نگه می‌دارند دیر‌تر دچار عوارض دیابت می‌شوند یا از آن پیشگیری می‌کنند.

فرقانی اظهار کرد: یاد بگیرید که غذای سالم بخورید،  به اندازه کافی ورزش کنید، قند خونتان را هم در منزل و هم در مرکز درمانی کنترل کنید،  اگر دارو برایتان تجویز شده هر روز بخورید، ویزیت پزشکتان را عقب نیندازید؛ دومین قسمت مهم در حفظ سلامت حفظ فشار خون در حد نرمال است.

وی ادامه داد: افزایش فشار خون مانند افزایش قند خون به عروق خونی صدمه می‌رساند؛ وقتی این ۲ فاکتور با هم بالا باشند سریعتر به ارگان‌های شما آسیب می‌رسد؛ یک شخص دیابتیک با فشار بالا ریسک بالاتری برای ایست قلبی، نارسایی کلیه، صدمه به چشم‌ها دارد.

دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به

این متخصص عمومی با بیان اینکه بهترین راه‌های کنترل فشار خون مانند کنترل قند خون است، گفت: فشار خون را در منزل و در مراکز درمانی کنترل کنید، اندازه مصرف نمک پیشنهاد شده را رعایت کنید، برنامه ورزشی منظم داشته باشید، وزن خود را کنترل کنید (در حد وزنی که پزشک به شما پیشنهاد کرده است)، الکل مصرف نکنید، اگر داروی ضد فشار خون برای شما تجویز شده است هر روز بخورید.

وی بیان کرد: سومین قسمت مهم در حفظ سلامتی تلاش برای پیشگیری از عفونت به خصوص پوست است؛ افراد دیابتی بیشتر در معرض عفونت هستند؛ اگر در زندگی‌تان استرس وجود دارد تمام راه‌ها از قبیل ورزش، مشاوره، مدیریت اقتصادی بهتر، ملاقات خانوادگی را برای کاهش آن امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: راه‌های تشخیص و درمان دیابت نوع ۱ و ۲+ اینفوگرافی


دیابت؛ بیماری مرموز و پیش رونده‌ای که به

علایم کاهش قند خون 

این متخصص عمومی با اشاره به علائم کاهش قند خون، گفت: احساس گرسنگی، لرزش، تعریق، عصبانیت و آشفتگی، طپش قلب و نبض سریع، لرزش لب‌ها، تاری دید، رنگ پریدگی، تغییر خلق و خو، کاهش تمرکز و توهّمات، تحریک پذیری، گیجی و منگی از علائم کاهش قند خون هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۵ ۱۴ تير ۱۳۹۸
یکی از دوستان من که متخصص طب سنتی است با مشاوره هایی که به من داد پس از دو سال اکنون من هیچ قرص یا داروی دیابتی استفاده نمیکنم.البته به گفته دوستم قدم اول پرهیز غذایی بعد ورزش هرروزه و استفاده از عرقیات گیاهیست. من الآن در حد نرمال هستم.
Romania
رها یافته از دیابت
۰۱:۰۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
درود - بهترین راه پیشگیری و یا کنترل دیابت نوع دو پرهیز از برنج سفید ، نان سفید ، ماکارونی سفید ، دیگر مواد غذایی که شاخص گیلسمی (Glycemic load ) بالای دارند و همچنین دوری از نمک و هر گونه چربی اشباع شده است .
اگر کسی این مواد را زیاد مصرف میکند و به دیابت هم مبتلا نشده نباید زیاد خوشحال باشد ، چرا که ترشح بالای انسولین اگرچه قند خون را پایین نگه میدارد ولی در عوض ان قند ها را تبدیل به چربی و در حساس ترین مکان های بدن ذخیره میکند که ضرر ان از دیابت هم بدتر است.
اما آسان ترین ، ارزانترین و بهترین درمان برای تمام بیماری های متابولیکی ( دیابت ، چربی خون ، فشار خون و.. ) تغییر سبک زنگی یعنی خداحافظی با اتومبیل ، تاکسی ، اتوبوس ، مترو و جایگزی ان با پیاده روی (روزانه به مدت حداقل ۶۰ دقیقه) است .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۸
با عرض سلام،بابت اطلاعیه ها وخبرهایی که ارسال میکنید از شما و سایر همکارانتان کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام میکنم.بینهایت متشکر و سپاسگزارم.موید باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
از راهنمای اطلا عات اموزند شما خیلی خیلی کما ل تشکر را دارم
Iran (Islamic Republic of)
خانی زاده از مشکان فارس
۰۷:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
لطفاً در مورد طرح درمان قند خون عرق بوقناق اسکندری گزارشی تهیه کنید تا همگان باخبر و استفاده کنند پدر من روزانه ۱۲۰واحد انسولین نوومیکس استفاده می کرد با استفاده از تجویز الان اون به ۴۰واحد کاهش داده است
آخرین اخبار