گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از خودرو‌های تاکتیکی بومی/ (۵)

رسیدن به ظفر در میدان‌های نبردِ زمینی با کامیون «ظفر» + فیلم و تصاویر

خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارهای بسیار مهم در عرصه های نبرد با دشمنان هستند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارهای بسیار مهم در عرصه های نبرد با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در این زمینه ها باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. متخصصان ایرانی هم براین اساس طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قراردادند.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی خودروهای تاکتیکی بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و  سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. سفیر در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.

دومین گزارش از این مجموعه خودروی تاکتیکی ارس را بررسی کرد که نوعی خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد. 

در سومین گزارش کامیون تاکتیکی نینوا را بررسی کردیم که قابلیت حمل انواع موشک‌ها و تسلیحات سنگین را داراست و  در ۸ مهر ۹۱ از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌آید. وظیفه اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده، ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.

چهارمین گزارش به بررسی کامیون تاکتیکی ذوالجناح اختصاص داشت که یکی از تولیدات نیروی زمینی ارتش بوده و به منظور حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شده است. از دیگر قابلیت‌های کامیون نظامی ذوالجناح می‌توان به عبور از رودخانه با عمق ۱.۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر اشاره کرد.

در پنجمین گزارش مربوط به کامیون های تاکتیکی، کامیون ظفر را بررسی کردیم که متن کامل آن در زیر آمده است.

کامیون ظفر 8*8

«کامیون ظفر»

کامیون ظفر یکی از خودروهای تاکتیکی ساخت صنایع دفاع کشورمان است که توسط سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شده است. این خودروی تاکتیکی سنگین از پیشرانه های مشابه با «کامیون ذوالجناح» بهره می برد و به نظر می رسد تنها تفاوت آن با این خودرو عدم بهره گیری از یک محور کمتر نسبت به کامیون ذوالجناح برخوردار است.

کامیون ظفر 8*8

کامیون تاکتیکی ظفر از یک موتور دیزلی توربوشارژ با توان تولید ۴۰۰ اسب بخار  مجهز است و با داشتن ۴ محور محرک، دو محور فرمان‌پذیر، شعاع عملیاتی ۸۰۰ کیلومتر و سیستم تعلیق مستقل، توانایی حمل ۲۴ تن بار، عبور از شیب‌های تند طولی و عرضی، گودال‌های عریض، آب با عمق زیاد و موانع پله‌ای را دارد.
 
کامیون ظفر 8*8

همچنین، این خودرو مجهز به سیستم حفاظت جنگ‌های نوین، حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی برای این خودرو دارد و با داشتن سیستم تعلیق مستقل و محور‌های متحرک، قادر است تا در مناطق ذوعارضه و صعب‌العبور، بسیار قوی و نرم عمل کرده، انتقال شتاب به سامانه مورد حمل را به حداقل برساند.
 
سردار دهقان وزیر وقت دفاع در مراسم رونمایی از این خودرو کشورمان را یکی از ۶ کشور جهان می‌داند که تکنولوژی ساخت این خودرو‌ها دست پیداکرده است. در معرفی این خودرو این نکته بسیار اهمیت دارد که با طراحی و ساخت این نوع از خودر‌های تاکتیکی، وابستگی تحرک سامانه‌های سنگین به خارج از کشور قطع و این نیاز بسیار مهم و راهبردی، با امکانات داخل کشور تأمین خواهد شد.
 
کامیون ظفر 8*8

رسانه های خارجی

پایگاه خبری Drtiz در گزارشی به بررسی کامیون های سنگین ساخت کشورمان پرداخته است و فیلم های معرفی از آن را هم بارگذاری کرده است.

پایگاه خبری Military Today هم در گزارشی کوتاه این خودرو را به طور کامل معرفی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
درود خدا به غیور مردان ارتش و سپاه خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
زنده باد چین !
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۵۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
تو که نوشتی زنده باد چین معلومه که یک امریکایی یا یک اسراییلی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
آفرین به نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع .
با این تولیدات متنوع و با ین توان بالا، ثابت شد که نیروهای مسلح توان داشتن و اداره کردن قطب های بزرگ و مستقل خودروسازی و همچنین، توان بالایی در طراحی و ساخت دارند.
خسته نباشید به امید دیدن هر چه زودتر طرحهای چابکتر و چالاکتر و قدرتمندتر و تولید انبوه این سازه های زیبا و قدرتمند .
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۶:۵۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
زنده باد سپاه . ارتش
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۶:۵۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
مونتاژ!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
پراید چیه پس
Iran (Islamic Republic of)
حلیمی
۰۱:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ماشااله . خیلی خرسندیم . ماشااله مهندسین خودمون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما ،،،،
آخرین اخبار