برترین تصاویر نجومی هفته؛ از چشم توفان دوریان

مشابه توفان‌های چرخان و سرکشی که برسطح زمین به وجود می‌آیند در سایر سیاره‌های منظومه شمسی هم این پدیده طبیعی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی و تلسکوپ‌های فضایی تصاویری فوق العاده زیبا و منحصربه فرد از فضا و رویداد‌های فضایی به زمین ارسال کرده اند.

از جمله مشهورترین تصاویر نجومی این هفته، تصویری ازچشم توفان دوریان است که در ۲ سپتامبر سال جاری به سمت باهاما و فلوریدا نزدیک شد و در نتیجه آن دگرگونی‌های آب و هوایی بسیار گسترده‌ای به وجود آورد؛ به دلیل جلوگیری از بروز تلفات انسانی، ساکنان مناطق درگیر توفان تخلیه شدند.
 

بنابر مطالعه‌های انجام شده وقتی توفان روی یک سیاره یا جسم درحال حرکت به وجود می‌آید به دلیل بروز اثر کوریولیس Coriolis effect حالت مارپیچ و چرخان به خود می‌گیرد و به تدریج بر اثر گسترش توفان، این مارپیچ گسترش پیدا کرده و چشم توفان به وجود می‌آید.

مشابه اثر توفان روی زمین که به شکل دایره مارپیچ وجود دارد در سایر سیاره‌های منظومه شمسی از جمله نپتون و مشتری هم توفان شکل مشابهی پیدا می‌کند.

از جمله در سیاره مشتری که توفان مشهور و بزرگ آن به نام لکه سرخ شناخته می‌شود و بنا برمطالعه‌های انجام شده بزرگ‌ترین توفان گازی درمنظومه شمسی است؛ هر چند محققان اعلام کرده اند به دلیل تجزیه شدن گاز‌های موجود در توفان مشتری به تدریج و طی قرن‌های آتی این لکه کوچک شده و سرانجام از بین خواهد رفت.

اولین بار تصاویر توفان مارپیچ در سیاره مشتری به وسیله کاوشگر وویجر ۱ در سال ۱۹۷۹ به زمین ارسال و در اختیار دانشمندان قرار گرفته است.

بیشتربخوانید:نسل جدید کاوشگر‌های فضایی برای کشف اسرار سیاره مشتری

در سال ۱۹۸۹ کاوشگر وویجر ۲، از کنار سیاره نپتون عبور کرد و موفق به تصویربرداری از یک توفان مارپیچ برسطح سیاره شد. به گفته محققان تصاویر دریافتی از اجرام آسمانی نشان می‌دهند، کهکشان‌هایی به شکل مارپیچ در فضا وجود دارند که دارای بازو‌هایی شفاف و حاوی انواع دنباله دار در فضا هستند.


لکه قرمز بزرگ مشتری


لکه قرمز بزرگ سیاره مشتری به تدریج در قرن‌های آتی کوچک می‌شود، اما هنوز به میزانی بزرگ است که می‌تواند کل کره زمین را در خود جای دهد.
 

از جمله کهکشان‌های مارپیچی می‌توان کهکشان‌های NGC ۴۳۰۲ و NGC ۴۲۹۸ را نام برد. تصاویر این دو کهکشان به وسیله تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده است، این دو کهکشان کاملاً مشابه یکدیگر از نظر شکل ظاهری و ترکیب عنصر‌های تشکیل دهنده هستند.
 


کهکشان‌های M۵۱ و M۵۱b دو کهکشان گردابی شکل منحصربه فرد


کهکشان‌های مسیه M۵۱ و M۵۱b به نام کهکشان‌های گرداب شکل شناخته می‌شوند؛ درخشش سبز روشن درون مرکز کهکشان‌های M۵۱ و M۵۱b نشان دهنده وجود اشعه ایکس است که در سیاه چاله‌ای فوق العاده قدرتمند کشیده می‌شود.


کهکشان ngc ۶۸۶۱


این کهکشان هم از ترکیب یک کهکشان بیضوی و یک کهکشان مارپیچی تشکیل شده و بسیار نادر است. در لبه‌های کهکشان بازو‌های مارپیچ و کشیده آن به همراه خطوط بزرگ گرد وغبار مشاهده می‌شود.
 

منبع:wired
 
انتهای پیام/
 

برترین تصاویر نجومی هفته؛ از توفان چرخان دوریان تا کهکشان‌هایی به شکل مارپیچ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار