پس از چند روز جست و جو؛

سطح نشین گم شده ماموریت "چاندرایان ۲" پیدا شد

سطح نشین ویکرام که از روز شنبه ارتباطش قطع شده بود سرانجام با استفاده از داده‌های ماهواره مدارگرد، برسطح کره ماه شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان هندی پس از قطع ارتباط در زمان فرود سطح نشین ویکرام Vikram برسطح کره ماه در روز شنبه ( هفتم سپتامبر)، سرانجام با بررسی‌های ماهواره‌ای موفق به محل فرود سطح نشین شدند، اما هنوز هیچ سیگنال ارتباطی بین مرکز پشتیبانی و سطح نشین وجود ندارد.
 

ماهواره مدار گرد چاندرایان ۲ Chandrayaan با گردش به دور کره ماه موفق به شناسایی محل دقیق فرود سطح نشین ویکرام شده است. مقام‌های سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO اعلام کردند به تلاش برای برقراری ارتباط با سطح نشین و ماه نورد به مدت حداقل ۱۴ روز ادامه خواهند داد و  پس از آن درباره ادامه تلاش یا قطع برقراری ارتباط تصمیم گیری خواهند کرد.
 

سطح نشین ویکرام در اولین ساعات بامداد (شنبه، ۷ سپتامبر) زمانی که از ماهواره مدارگرد چاندارایان ۲ جدا شد در مسیر ورود به جو کره ماه به دلیل سرعت بالا در حالی که تنها ۲ کیلومتر با سطح ماه فاصله داشت دچار مشکل ارتباطی با مرکز کنترل و پشتیبانی زمینی شد و ارتباط آن به طور کلی قطع شد.
 

سطح نشین ویکرام و ماه نورد پراگیان اولین سطح نشین و ماه نورد ساخت کشور هند برای اکتشاف‌های فضایی هستند و به گفته محققان درصورت برقراری ارتباط با ویکرام کشور هند به چهارمین کشور در دنیا تبدیل می‌شود که موفق به نشاندن سفینه فضایی بر سطح کره ماه شده است.

به گفته محققان سطح نشین ویکرام حدود ۳۵ کیلومتر دورتر از مسیر از پیش برنامه ریزی خود برسطح کره ماه فرود آمده است و هنوز محققان هندی نتوانسته اند میزان خسارت‌های احتمالی وارد شده به آن را شناسایی کنند.

ماموریت چاندرایان ۲ از سه بخش ماهواره مدارگرد، سطح نشین و ماه نورد تشکیل شده است و اکنون ماهواره مدارگرد چاندرایان ۲ با موفقیت در مدارخود به دور کره ماه گردش می‌کند و دانشمندان امیدوار هستند در طول سال آتی اطلاعات منحصر به فردی درباره کره ماه، زمین شناسی آن به ویژه در قطب جنوب ماه به دست آورند.

بیشتر بخوانید: اولین گفته ربات فضایی هنگام خروج از جو کره زمین
ماهواره مدارگرد چاندارایان ۲ مجهز به هشت ابزار علمی مختلف است که از ارتفاع بالا می‌تواند برای مطالعه کره ماه مورد استفاده قرارگیرد. ازجمله این تجهیزات علمی می‌توان یک دوربین با وضوح بسیار بالا، یک دوربین مخصوص نقشه برداری زمینی کره ماه، نمایشگر اشعه ایکس خورشیدی، رادار دیافراگم مصنوعی با فرکانس دوگانه برای مطالعه آب یخ زده کره ماه و نقشه برداری از آن، حسگر برای مطالعه سطح بیرونی کره ماه و در نهایت یک نوع دستگاه رادیویی با فراکانس دوگانه برای بررسی یونوسفر کره ماه را می‌توان نام برد.
 

چاندرایان ۲ پس از ماموریت چاندرایان یک به کره ماه ارسال شده است. در ماموریت اولیه، چاندرایان یک موفق به شناسایی یخ آب نزدیک قطب جنوب کره ماه شده بود و به همین دلیل دانشمندان در تلاش بودند تا چاندرایان ۲ در قطب جنوب کره ماه فرود بیاید تا بتوانند به ادامه مطالعه‌های خود درباره وجود آب در سطح کره ماه بپردازند.

منبع:Space

انتهای پیام/

محل فرود سطح نشین هندی برسطح کره ماه شناسایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.