رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

۲۱۱ مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شناسایی شد

جهانپور گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی تحصیل می‌کردند.

شناسایی ۲۱۱ مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دنبال تشدید تحریم‌ها و تغییرات ناگهانی قیمت ارز و مشکلات بوجود آمده برای دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور، پارسال تسهیلاتی برای انتقال این گروه از دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی صورت پذیرفت که به دنبال آغاز روند اجرایی آن، گزارش‌هایی نیز مبنی بر بروز تخلف در این فرآیند‌ها به وزارت بهداشت واصل شد.

او گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی تحصیل می‌کردند که بیش از ۶۶۰۰ نفر را شامل می‌شود.

جهانپور ادامه داد: در سال ۹۶، حدود ۶۲۴ نفر متقاضی انتقال از خارج به داخل کشور بودند در حالی که این عدد در سال ۹۷ به دنبال مشکلات پدیدآمده بر سر راه انتقال ارز به ۲ هزار و ۸۲۴ نفر رسید. از این میان یک هزار و ۷۴۱ نفر تا پایان سال ۹۷ مصاحبه شده و با انتقال یک هزار و ۳۶۵ از آن‌ها موافقت شده بود.
 
به گفته او اصل موضوع انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل خارج به داخل موضوع جدیدی نیست لکن از ابتدای سال ۲۰۱۹ امکان انتقال به داخل کشور با اطلاع رسانی قبلی، ممنوع شده است.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد شرایط انتقال به داخل تصریح کرد: تنها شرط تسهیل شده کاهش حداقل واحد‌های گذرانده شده از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد بوده و البته شرط مصاحبه به شروط قبلی انتقال به داخل افزوده شده است. همچنین صحت و اصالت تمامی مدارک تحصیلی در خارج از کشور از طریق سامانه تایید اسناد کنسولی وزارت امور خارجه و با تایید این وزارتخانه هست و ریز نمرات دانشجویان بعد از استعلام از دانشگاه مبدا باید به تایید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور برسد.

او افزود: موارد تخلف و اقدامات مجرمانه در حوزه پذیرش و انتقال دانشجو با توجه به پراکندگی عوامل متعدد درگیر در موضوع، واجد پیچیدگی خاصی است و ادعای شناسایی همگی یا رفع کامل تخلف را نداریم. با هوشیاری همکاران ما در حوزه معاونت آموزشی و مرکز حراست وزارت بهداشت، قطعا زمینه بروز این تخلفات، کاهش چشم گیری یافته است و البته نظارت‌های موجود کماکان با جدیت ادامه خواهد یافت.
پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید
جهانپور در خصوص موضوع دانشجوی قلابی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی که هفته گذشته توسط حراست این دانشگاه تحویل مراجع انتظامی شده است، گفت: موضوع این فرد از جنس تخلفات انتقال به داخل نیست، فرد مذکور عملا یک دانشجوی قلابی است که از پارسال به این دانشگاه رفت و آمد و با برخی موسسات کنکور ارتباط داشته است. این فرد و امثال آن در این تخلفات قطعا تنها نیستند، متاسفانه فرد مذکور و امثال او تحت عناوین مجهول رتبه برتر کنکور و نخبه و نابغه و ... وارد برنامه‌های تلویزیونی شده و حلقه‌ای از یک زنجیره کلاهبرداری است که متاسفانه در سال‌های اخیر در حوزه کنکور به سواستفاده از تمایل دانش آموزان و خانواده‌ها به موفقیت در این آزمون، مشغولند و سالانه صد‌ها میلیارد تومان از این راه کسب می‌کنند.
 
او ادامه داد: امیدواریم آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهاد‌های نظارتی برای این بازار کاذب ناسالم چاره اندیشی کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به افراد متقاضی انتقال به داخل کشور و یا علاقمندان به تحصیل در رشته‌های گروه علوم پزشکی نیز توصیه کرد: در دام اغواگران و کلاهبردارانی که با عناوین مختلف، وعده فروش صندلی و پذیرش در دانشگاه‌های داخلی را می‌دهند، نیفتند چرا که این مسیر، به هر شکل؛ سرانجامی جز خُسران مالی و گرفتاری قضایی و کیفری در پی نخواهد داشت.

جهانپور در پایان افزود: انتظار می‌رود دانشجویانی که به موارد مشکوک یا پیشنهاداتی از این دست برخورد می‌کنند، اطلاعات خود را به حراست یا بازرسی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مرکز حراست و یا اداره کل بازرسی وزارت بهداشت منعکس کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار