باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

با وجود کاهش نرخ دلار همچنان گرانی کالا‌ها در بازار ملموس است

وابستگی اقتصاد کشور به دلار از نمونه معضلاتی است که برای رهایی از آن باید چاره اندیشی شود.

با وجود کاهش نرخ دلار همچنان گرانی کالا‌ها در بازار ملموس استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان نارسایی‌های موجود اقتصادی کشور، وابستگی اقتصاد به دلار از نمونه معضلاتی است که می‌باید برای آن چاره اندیشی شود.

به واقع اصلی‌ترین دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که همان ایالات متحده است با تکیه بر واحد پولی خود (دلار) اقتصاد این مرز و بوم را هدف قرار می‌دهد و وقتی برخی از سودجویان داخلی نیز در همین مسیر قرار می‌گیرند و برای تامین سود شخصی خود به سوء استفاده مبادرت می‌ورزند، این معضل بیش از پیش بغرنج می‌شود، معضلی بغرنج که حتی با کاهش نرخ دلار در بازار نیز اثرات سوء آن پایدار می‌ماند.

آنچنان که اعداد و ارقام منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد تورم کالا‌های وارداتی در بهار امسال حدود ۱۸۳ درصد برآورد شده و این در شرایطی است که قیمت دلار وارد کانال ثبات شده، اما همچنان شاهد هستیم بسیاری از کالا‌ها با همان قیمت دلار ۱۹ هزار تومانی در بازار عرضه و به فروش می‌رسند.

بازار لوازم آرایشی از مصادیق این گرانفروشی به شمار می‌رود، بازاری که با وجود مشتریان و متقاضیان فراوان، قیمت گذاری‌های آن از نردبان صعودی پایین نیامده است.

به عنوان مثال، قیمت ادکلنی که در اوایل مردادماه ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شد در حال حاضر با نرخ ۳۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

البته این نرخی است که در فروشگاه‌هایی که عادت به قیمت گذاری‌های نجومی ندارند عرضه می‌شود و در برخی از مراکز عرضه عطر و ادکلن قیمت‌ها به مراتب بالاتر از این نیز عرضه می‌شوند.

این رویه‌ای است که در خصوص بسیاری دیگر از کرم ها، صابون‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی مصداق دارد و حتی در خصوص لوازم برقی و خانگی نیز شاهد این موضوع هستیم.

این قاعده نانوشته در خصوص کالا‌های لوکس و غیر ضروری و برخی از محصولات ضروری همچون گوشت قرمز قابل تجربه است.

دقیقا در مهر سال گذشته بود که سونامی قیمت دلار خروشید و بازار را با شوکی عجیب و غریب روبرو ساخت، البته کم نبودند دشمنان و معاندانی که گمان می‌کردند ایران اسلامی از دست می‌رود، اما با وجود فشار شدیدی که به مردم و بخصوص اقشار ضعیف و متوسط جامعه تحمیل شد با عنصر مقاومت از این گردنه نیز عبور کردیم، در همان سال (۱۳۹۷) بود که برخی از مسئولان ارشد کاخ سفید عنوان کردند که جمهوری اسلامی ایران، چهلمین سالگرد خود را تجربه نخواهد کرد که این رویا‌های پوچ در نهایت مصداق شتری را پیدا کرد که در خواب پنبه دانه می‌دید.

فارغ ازاین حواشی که در قالب سیاسی قابل تعریف و تحلیل است می‌باید موضوع علت یا علل عدم کاهش قیمت‌ها بصورتی دقیق مورد واکاوی قرار گیرد و آسیب شناسی شود.

طبیعتا در شرایطی که نرخ دلار به ۱۹ هزار تومان افزایش می‌یابد بالا رفتن قیمت‌ها امری طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا در چنین شرایطی نرخ اقلام و محصولات وارداتی و حتی مواد اولیه مربوطه نیز روبه فزونی خواهد گرفت، اما سئوال اینجاست چرا حالا که قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومان می‌چرخد همچنان شاهد قیمت گذاری‌های گزاف و آنچنانی بر روی کالا‌ها و محصولات متعدد هستیم.


بیشتر بخوانید: چه عواملی منجر به کاهش نرخ ارز می‌شود؟ / رونق تولید عاملی برای کاهش قیمت دلار


نقش ثبات اقتصادی در نرخ گذاری کالا‌های بازار

غلامرضا مشایخ، یکی از توزیع کنندگان عمده اقلام و محصولات غذاییدر گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم تحلیل صحیح و منطقی واقعیت‌های اقتصادی و بازار کشور اظهار کرد:یکی از واقعیت‌های تلخ جامعه ایران وجود و حضور افرادی است که متاسفانه تحرکات آن‌ها در صحنه اقتصادی این مرز و بوم از دشمنان قسم خورده نظام و مردم خسران آورتر است.

وی افزود:محتکران و افرادی که در صدد هستند تا در بزنگاه‌های حساس اقتصادی بار خود را ببندند نمونه‌ای از این مثال‌ها و مصادیق هستند.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد:به واقع این افراد همان فرصت طلبان و سودجویانی هستند که سود و منافع خویش را در ضرر و زیان و آسیب هموطنان خود می‌بینند.

مشایخ افزود: به واقع فعالیت این افراد، اقتصاد کشور را پیش بینی ناپذیر و بی ثبات می‌سازد و اساسا ریسک فعالیت در آن را به شدت بالا می‌برد و انرژی مضاعفی را نیز از دستگاه‌های نظارتی خرج می‌کند تا در حد توان ضریب آسیب‌ها را کم کنند.این فعال اقتصادی و توزیع کننده عمده محصولات و اقلام غذایی در ادامه گفت:در بازار محصولات غذایی و در آن برهه خاص (افزایش سرسام آور نرخ دلار) شاهد کمبود و حتی نبود برخی از محصولات بودیم که در عقبه آن سوء استفاده برخی از افراد و گروه‌های خاص به عینه هویدا و محرز بود.

وی افزود: از دیگر سو نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که اقتصاد ما آنچنان که باید ثبات ندارد و در چنین فضایی بسیاری از فعالان اقتصادی از بیم و هراس افزایش مجدد قیمت‌ها از کاهش بر حق نرخ محصولات و اقلام پرهیز و اجتناب می‌کنند و متاسفانه بخش قابل توجهی از جامعه هزینه این بی ثباتی و پیش بینی ناپذیری اقتصاد را پرداخت می‌کنند.

علیرضا مناقبی، عضو هیات مدیره مجمع واردکنندگان ایران نیز در گفت و گویی با رسانه‌ها در تشریح این پدیده می‌گوید: وقتی که ثبات در اقتصاد نیست، ریسک در چنین اقتصادی افزایش می‌یابد.

وی افزود: اقتصاد زمانی می‌تواند پویا باشد که ثبات نسبی در کار باشد و در شرایطی که ثبات در اقتصاد نیست ظهور و بروز چنین رخداد‌ها و اتفاقاتی دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول در عرصه واردات در ادامه بیان می‌کند: نرخ ارز در ایران، اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و در چنین بستری با یک کلام و گفتار یا موضع گیری سیاسی قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند.

به واقع در چنین شرایطی است که بنابر اخبار واصله برخی رسانه ها، بسیاری از کالا‌های غیر ضروری در طول یکسال گذشته اساسا وارداتی نداشته اند و در انبار فروشگاه‌ها و فروشنده‌ها جا ساز شده بودند، اما در حال حاضر با اوج قیمت به فروش می‌رسند و این در شرایطی است که بسیاری از این اجناس با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خریداری و وارد شده اند.

مناقبی می‌گوید:البته نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که کاسب با اتکای به جنس موجود خویش زنده است و در صورت فروش اجناس موجود خود به قیمت سنوات و ماه‌های گذشته یقینا قادر به جایگزین سازی آن نخواهد بود و در چنین بستری دچار ضرر و خسارت‌های فراوانی می‌شود که در بازار موجود جبران آن بسیار بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

در پایان امید آن می‌رود، اقتصاد کشور به چنان ثباتی دست پیدا کند که هیچگاه شاهد شوک‌های آنی همچون سال گذشته نباشیم امری که با پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی دست یافتنی خواهد بود و در سایه چنین امری تمامی مردم در آرامش زندگی خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخباراقتصادی ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م . خ
۱۸:۳۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام . خدمت مردم هوشمند فهمیده کشورم ، این مشخص که این دولت خودش دلال هارو به وجود اورده
Iran (Islamic Republic of)
بند خدا
۱۴:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
گرون شدن کالا ربطی به دلار نداره .. گرون می کنند....دلار ...سوخت...و خیلی چیزهای دیگه فقط بهانست برای گرانی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چون کاهش نرخ ارز فرمایشی و نمایشی است و واقعی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
اونی که میگه معلما در فشار هستن نمی دونه خیلیا تو همین اوضاع بیکار شدن یا حقوق نمیگیرن محتاج نون شب هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
همه چیز را به دلار گره زدن و عوارض گمرک گرانی قبض اب برق گاز تلفن و مالیات و اجاره بها و مسایل دیگر هم رو گرانی اثر داره
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
عامل اصلی تورم گرانی بیچارگی مردم است
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۱۲:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
دلار کاهشی نداشته مردمو الان 14هزار تومنه بعدش خودتون قضاوت کنین شما وارد کننده از بچه های بالا دلار 4200 بگیری نه 8 تونی بگیری با دلار 14 تومنی بفروشی تو باشی میزاری بیاد پایین قیمت
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کمر ملت رو شکسته گرونی.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۳۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۲:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حالا با دلار 19000 تومن جنسش نو میفروشن.
Netherlands
علی
۱۱:۳۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کاهش نرخ دلار به شیوه پلیسی از شیوه های مصلحتی نظام بوده و هست والا پزو پارس 80 میلیونی در دلار 190000 تومنی چرا امروز این قیمتو داره اکر دقیق خساب کنی دلار 27000 تومنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
ربطی به دلار نداره. وقتی مردمی فقط فکر کلاه گذاشتن سر هم و زدن جیب یکدیگر هستند و از اهتکار هم ابایی ندارن چرا به قیمت ارز خارجی ربطش میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چون دلالان جنس ها رو گران خریدن دپو کردن و فکر کردن گران می شود و الان آگه قیمت ها رو پایین برآورند ضرر می کنند، ضعف مجلس هست ک در مورد دلالان قانون و مجازاتی نیست،
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۱۰:۳۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
قیمت ارز از سه هزار ودویست تومان به یازده هزار و پانصد تومن رسیده حالا منظور شما از کاهش نرخ ارز چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حقوق ها پایین و ثابت ولی جنس ها رو به گرانی
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چی بخورریم آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
-
محمد
۰۹:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کلاً بازار بی در و پیکر است و هیچ کس پاسخگو نیست و انصاف هم که بین برخی مرده است در نتیجه می‌شود این بازار بلبشو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
یادمه چند سال پیش سیب زمینی گرون شد. قیمت چیپس از 500 تومن به 1000 تومن رسید. دو ماه بعد سیب زمینی به شدت ارزون شد. اما قیمت چیپس همون 1000 تومن باقی موند!!!
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان
۰۷:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
معلمان خیلی در فشار هستند.پیگیر باشید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
مگه معلما چیکار میکنن...کوه که نمیکنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
اقتصاد آزاد یعنی همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
مگه دولت اصلاحات وظیفه ای برای نرخ گذاری و نظارت هم دارد ؟ اقتصاد آزاد یعنی همین . باز خدا پدر قوه قضائیه رو بیامرزه .
Iran (Islamic Republic of)
ساجو
۰۶:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام . دو هفته نشد دلار رفت بالا تمام اجناس تو بازار گرون شد حالا 4 ماهه دلار اومده پایین تازه داره اجناس گرونتر میشه. چرااااااا؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مسیحا
۰۴:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
همه چی توی ایران وقتی گرون میشه به دلار و تحریم ربط داره.

ولی وقتی تحریم برداشته بشه یا دلار بیاد پایین... ها؟ چی؟ چه ربطی به اینا داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
گرانی ملموس است!!!!والا کمرمون شکست از این قیمتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
واقعا جای تاسفه
France
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حتی به نان هم رحم نکردن و گران کردن
France
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
واقعا ؟؟؟؟!!!!
France
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حتی به نان هم رحم نکردن و گران کردن
آخرین اخبار