رژیم غذایی گیاه‌خواری؛ خوب یا بد؟!

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: رژیم غذایی گیاه‌خواری انواع مختلفی دارد که هر کدام از این نوع‌ها فواید و ضرر‌های خاص خود را دارد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رژیم غذایی وِگن اظهار کرد: افرادی که این رژیم غذایی را دارند از هیچ یک از محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، عسل، چرم و ابریشم استفاده نمی‌کنند به عبارتی وِگن به معنای گیاه خواری مطلق است.

رژیم غذایی گیاه‌خواری؛ خوب یا بد؟! / مبتلایان به سرطان دور این رژیم غذایی را خط بکشند

او بیان کرد: وِگن‌ها از میوه‌ها و سبزی‌ها به مقدار زیاد و مواد غذایی دیگری همچون غلات کامل، حبوبات و مقدار کمی از انواع مغز‌ها استفاده می‌کنند. افرادی که این رژیم غذایی را دارند به کمبود ویتامین‌هایی مانند B ۱۲، D و املاحی مانند کلسیم، ید، پروتئین و روی دچار می‌شوند، بنابراین آنها مجبور هستند کمبود این ویتامین‌ها و املاح را از طریق مصرف مکمل‌ها جبران کنند.به طور کلی رژیم غذایی وگن، رژیم خوبی نیست، زیرا در این رژیم ما به مصرف مصرف مکمل‌ها احتیاج داریم.

رژیم غذایی گیاه‌خواری؛ خوب یا بد؟! / مبتلایان به سرطان دور این رژیم غذایی را خط بکشند

فواید رژیم غذایی وِگن

جوزدانی درباره فواید رژیم غذایی وگن افزود: افرادی که رژیم غذایی وگن دارند به علت افزایش دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها که سرشار از ویتامین C هستند، میزان انرژی آنها افزایش همچنین در این اشخاص احتمال ابتلا به دیابت و کلسترول خون کاهش پیدا می‌کند. وِگن‌ها دیرتر پیر می‌شوند، خلق‌وخوی بهتر، استرس کمتر، آرامش بیشتر و خواب راحت‌تری دارند. رژیم غذایی وگن، سمومی را که وارد بدن می‌شود، از بین می‌برد همچنین این رژیم احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: خستگی را با چند راهکار طبیعی از تن به در کنید


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: امروزه برخی افراد ناآگاه به مبتلایان به سرطان پیشنهاد می‌کنند که رژیم گیاه‌خواری بگیرند تا سرطان آنها بهبود پیدا کند در صورتی که رژیم‌های گیاه‌خواری به ویژه نوع وگن به علت کمبود دریافت پروتئین ممکن است سرطان را در مبتلایان به این عارضه تشدید کند.

رژیم غذایی گیاه‌خواری؛ خوب یا بد؟! / مبتلایان به سرطان دور این رژیم غذایی را خط بکشند

او تصریح کرد: یک نوع رژیم گیاه‌خواری دیگر به نام لاکتو-اوو-وِجترین وجود دارد که افرادی که این نوع رژیم را رعایت می‌کنند، تخم مرغ و شیر را مصرف می‌کنند.


بیشتر بخوانید: دمنوش‌های مفید برای خانم‌های باردار +لیست نوشیدنی‌های ممنوعه


جوزدانی یادآوری کرد: وِگن‌ها محصولات سویا مانند توفو و تمپه را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند به عبارتی توفو و تمپه جایگزین گوشت در این رژیم می‌شود. همچنین افرادی که رژیم غذایی وگن را دارند اغلب از شیر سویا و شیر بادام استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

وِگن‌ها چه عادات غذایی دارند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۸
خامگیاهخواری باعث بهبود بیماری های سخت به خصوص سرطان هستش.. کافیه در انجمن هاش که هر استانی داره شرکت کنین و نمونه های زندش رو از نزدیک ببینین.. با تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان و لطفا از بهبود یافته هاش برامون گزارش تهیه کنین تا دل خیلی ها پر از امید بشه..
Netherlands
علی
۱۹:۵۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کسانی بودند که خامگیاهخوار بودند و بیماری های لاعلاج و صعب العلاج شون بهبود پیدا کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
خوبه اما یه بدی بزرگ داره زود از خام گیاه خواری خیسته میشی و همیشه خدا گرسنه ای.
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۲:۱۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
توصیه مهم، چند نوبت گیاهخواری برابر است با وعده های سبزی و میوه توامان. مراقب اسید اگزالیک در سبزیجات باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
فقط خامگیاهخواری،
خانم دکتر در قسمت فواید وگان بودن تمام و کمال با عدد و ارقام وگان را سرآمد تغذیه سالم معرفی کردند، که البته به حق گفتند، خلق و خوی خوبی دارند، دیرتر پیر میشن، آرامش بیشتری دارند، وووو
این کجاش بده، پول گوشت و لبنیات هم نمیدی، پول دارو و دکتر هم نمیدی، از وگان بهتر چیزی هست که نگفته باشین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
ولی کمبود یه سری ویتامینها پیش میاد مثلا باید کپسول زینک بخورن که موهاشون نریزه
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۴:۳۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
گیاخواری باعث سلامت جسم و روح شده و امراض رو کاملا نابود میکنه ، حتی سرطان ، دیابت و ..
آخرین اخبار