رئیس مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت:

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌، میکروب‌ها را مقاوم‌ می‌کند

گویا گفت: اگر نظارت لازم نسبت به مصرف آنتی بیوتیک وجود نداشته باشد؛ میکروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌، میکروب‌ها را مقاوم‌ می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی گویا، رئیس مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در نشست خبری هفته اطلاع‌رسانی مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها اظهار کرد: افراد باید قبل از مصرف تمام داروها به خصوص آنتی بیوتیک‌ها با پزشک مشورت کنند علاوه بر آن مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید به موقع و به اندازه رعایت شود. افراد نباید بدون دستور پزشک و بی‌جا مصرف داروی خود را قطع کنند چراکه مصرف این داروها می تواند، جان بسیاری از افراد را  حفظ کند.

آنتی بیوتیک‌ها، مانعی برای بروز بیماری‌های عفونی

او با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها مانع بروز بیماری‌های عفونی می‌شوند، افزود: داروهای آنتی بیوتیک می‌توانند در جاده سلامتی قرار بگیرند و یک تحول بزرگ در عرصه سلامت بشر داشته باشند. 

گویا تصریح کرد: در گذشته افراد به دلیل مصرف بی‌رویه دارو و یا خود درمانی‌، جان خود را از دست می‌دادند اما امروزه با رعایت برخی نکات، بشر می‌تواند به راحتی از بیماری‌های عفونی و مرگبار رهایی یابد.

او تاکید کرد: یکی از خطاهای اصلی به خود افراد بر می‌گردد زیرا با توجه به یکسری باورهای غلط، تبلیغات نادرست از طریق مؤسسات دارویی باعث شده است که افراد خودسرانه دست به مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها بزنند به همین دلیل میکروب‌ها مقاوم‌تر شده و درمان‌ را برای فرد و پزشک معالج سخت خواهد کرد.

رئیس مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: یکی دیگر از خطاها آموزش ناسالم به مردم و رفتار غیرحرفه‌ای است که موجب درمان نشدن بیمار و مقاومت میکروب‌ها می‌شود. اگر نظارت کافی نسبت به مصرف آنتی بیوتیک وجود نداشته باشد؛ میکروب‌ها به راحتی در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند و درمان نمی‌شوند که این موضوع یک تهدید خواهد بود.

او در ادامه توضیح داد: این تهدید می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد زیرا ممکن است میکروب‌های به وجود آمده نسبت به داروهای آنتی بیوتیکی به سختی پاسخ و یا  اصلا درمان نشوند مانند برخی بیماری‌هایی مانند سالمونلا، بیماری تیوفئید و عفونت‌های گوارشی از آن دسته بیماری‌هایی هستند که ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک‌ها پاسخ مثبت ندهند. عفونت تیفوئید ایجاد شده در فرد مبتلا به  راحتی قابل کنترل نخواهد بود و عوارض خطرناکی دارد که منجر به مرگ خواهد شد.  بیماری‌های آمیزشی و سوزاک نیز از آن دسته بیماری‌هایی هستند که متأسفانه به راحتی به درمان پاسخ نخواهند داد.


پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید


رئیس مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت  تصریح کرد: برنامه اصلی کشور بررسی داروهای آنتی بیوتیکی است که چگونه بر روی بیماری‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و اینکه چه نوع میکروب‌هایی وجود دارند که نسبت به داروهای آنتی بیوتیکی مقاومت نشان می‌دهند. مصرف تمام آنتی بیوتیک‌ها باید با تجویز پزشک داده شود و خود آنتی بیوتیک‌ها طبقه‌بندی شوند.  هدف اصلی ما افزایش آگاهی عمومی مردم، پایش مصرف داروهای ضد میکروبی، شناسایی علائم تغییر نسبت به داروهای آنتی بیوتیک، ترویج داروهای ضد باکتری، استانداردسازی بررسی‌های آزمایشی، سبک اطلاع به عفونت‌های مقاومت به آنتی بیوتیک است.

گویا در پایان گفت: در تلاشیم که تمام بیمارستان‌ها بتوانند عملکرد به موقعی نسبت به بیماری‌های عفونی و واگیردار داشته باشند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار