رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح کرد؛

تهیه سند جامع تشخیص و آموزش کودکان دارای هیجانات رفتاری/ تامین اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای سرویس مدارس استثنایی

حسینی گفت: ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم که برای به فعلیت رسیدن توانایی‌های آنان تلاش می‌کنیم.

حسینیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان اصلی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه باید اجتماعی باشند و باید آرمان جامعه دوستدار معلول، کودک و جانباز را محقق کنیم.

او با اشاره به اینکه ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم که برای به فعلیت رسیدن توانایی‌های آنان تلاش می‌کنیم، ادامه داد: در سازمان به دنبال تحقق نگاه فراگیر هستیم یعنی از سمت تفکیک دانش‌آموزان به تلفیق و سپس به فراگیری پیش برویم.

حسینی با بیان اینکه اکنون ۱۶۰۰ دانش‌آموز را در مدارس خاص و ۷۱ هزاردانش‌آموز با نیاز ویژه را در مدارس پذیرا (عادی) داریم، گفت: ۱۲ هزار مدرسه عادی ما مدرسه پذیرا هستند که دانش آموزان طرح فراگیر در آن به تحصیل مشغول هستند.
بیشتر بخوانید: اجرای طرح آمایشی برای نیازسنجی ساخت مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در مدارس طرح فراگیر معلم رابط در نظر گرفتیم. در این راستا ۱۱ تا ۱۲ مدرسه دیگر نیز در راستای دریافت مجوز هستند، همچنین ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری ویژه داریم.

او از تهیه سند جامع تشخیص آموزش و پشیگیری کودکان دارای هیجانات رفتاری تا پایان دی خبر داد و گفت: رویکرد بعدی ما مناسب سازی و فراگیر سازی آموزش هاست.

۲۱۰ مدرسه استثنایی نیازمندمناسب سازی است

حسینی همچنین درباره مناسب‌سازی فضا و تجهیزات برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه گفت: اکنون ۲۱۰ مدرسه استثنایی نیاز به پوشش و مناسب سازی دارند؛ همچنین ۴۶ مدرسه اوتیسم و ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم داریم علاوه بر آن ۸۲ کلاس کانکسی داریم با ۶۴۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه هم فعالیت دارند.

او به وضعیت فضای ورزشی هم اشاره کرد و گفت: در ۱۵ استان کشور سالن ورزشی مناسب نیاز‌های ویژه نداریم؛ همچنین در ۱۴ استان به طور کلی مدرسه ویژه اوتیسم وجود ندارد که البته از ظرفیت خیرین برای این مهم در هفته آینده بهره می‌گیریم.

حسینی از همکاری با یونیسف تا پیام سال ۹۸ خبر داد و گفت: بر اساس این همکاری مناسب سازی یک مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم را در دستور کار داریم و از استان‌ها در خواست کردیم تا سند کمی و کیفی دانش آموزان اوتیسمی را تهیه کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آموزش‌های منزل محور گفت: مبلغی حدود ۶.۵ میلیون تومان برای هر دانش آموز در آموزش‌های منزل محور در نظر گرفته‌ایم.
 
او با بیان اینکه برای مناسب سازی محتوا هم اقداماتی انجام شده است، گفت: تولید و مناسب سازی ۱۷۵ کتاب بریل و ۱۰۸ کتاب عادی را برای نابینایان انجام دادیم همچنین ۱۹ عنوان کتاب برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه و ۴۲ کتاب صوتی برای ناشنوایان تولید شده است؛ هر ساله هم ۱۵۵ هزار کتاب برای با نیازهای دانش‌آموزان ویژه تولید می‌شود اما هدف اصلی مناسب سازی کتاب های عادی است.

آغاز نهضت بریل آموزی به خانواده‌ها

حسینی با اشاره به اینکه نهضت بریل آموزی برای کارشناسان، خانواده‌ها، دستگاه‌های نیروی انتظامی تا ۲ روز آینده کلید خواهد کرد، گفت: البته زبان اشاره نیز اهمیت زیادی دارد که در کنار این محتواها مناسب‌سازی معلمان شاغل را هم مورد توجه داریم همچنین در این راستا به دوره‌های ضمن خدمت معلمان با نیاز ویژه و به روز رسانی آن را اهمیت می دهیم.

حسینی بیان کرد: ۸۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای با نیاز ویژه داریم که باید تلاش کنیم دانش‌آموزان به سمت این مدارس بروند، اکنون ۱۹۶ رشته فنی‌ و حرفه‌‌ای و ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر از دانش‌آموزان شاغل در این رشته‌ها داریم همچنین برای دانش‌آموزان دارای اتیسم ۱۵ شاخه شاخه مهارتی داریم.

تشکیل‌ پارلمان مجازی فرهنگیان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی تشکیل می‌شود تا معلمان در تصمیم‌های اصلی شرکت کنند، همچمنین ایجاد پارلمان مجازی اولیا به زودی شکل می‌گیرد.

حسینی بیان کرد: نظام برنامه‌ریزی و تصمیم گیری علم بنیان و مشارکت محور را هم در نظر داریم که در بخش مشارکت محور ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به وضعیت بازار کار دانش آموزان استثنایی گفت: معتقدیم که حتما دانش اموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا وارد بازار کار شوند.

او ادامه داد: اکنون نظام جامع اموزش فنی و حرفه ای و کارافرینی را داریم که از هفته بعد با وزارتخانه‌های مرتبط برای ایجاد بازارچه‌های اشتغال و آموزش توام با تولید تفاهم‌نامه‌هایی منعقد می‌کنیم.

فعالیت ۲۴ هزار معلم در مدارس استثنایی 

حسینی درباره سهمیه‌بندی بنزین سرویس مدارس استثنایی تصریح کرد: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع دریافت کردیم و ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس درنظر گفته شده که این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است، ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است تا سرویس دانش آموزان دچار مشکل نشود.

رئیس سازمان استثنایی کشور درباره وضعیت نیروی انسانی گفت: امسال از حدود ۱۷ هزار نیروی انسانی ۵۷۰ نفر معلم جدید جذب کردیم علاوه بر آن از طریق آزمون استخدامی ۶۰۰ تا ۷۰۰ سهمیه داریم و اکنون هم با وجود ۲۴ هزار همکار فرهنگی نسبت تعدادمعلم به دانش آموز یک به ۶/۱۶ است اما در بخش توانبخشی به نیروی انسانی نیاز داریم که با دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی داریم.

حسینی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بیان کرد: ۲۴ هزار معلم استثنایی داریم که ۲۰ هزار معلم در دوره ابتدایی فعال هستند و ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره‌مند می شوند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار