یک بام و دو هوا در تعطیلی مدارس/ هوای پایتخت آلوده‌تر از دیروز اما مدارس برقرار!

درحالیکه غلظت آلاینده‌های هوای تهران بیش از روز گذشته است، اما با تصمیم کمیته اضطرار، دانش‌آموزان باید امروز در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلی مدارس موضوعی که این روز‌ها به شدت رونق پیدا کرده است. گاهی شدت نزول بارش‌ها و برودت هوا و گاه غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا کلاس‌های درس را خالی از دانش آموز می‌کند، فارغ از کاهش ساعات درسی که این تعطیلی‌های غیر منتظره باعث می‌شود، بی‌شک چنین تعطیلی‌هایی خسارات بالای جانی و مالی به دنبال دارد.
 
افزایش آلاینده‌ها

اکنون که حدود ۷۰-۸۰ روز از تعطیلی مدارس می‌گذرد، جدا از تعطیلی‌های رسمی کشور، بارش برف یا آلودگی هوا در اغلب هفته‌ها بوده است.

دانش‌آموزان شهر‌های بزرگ و به ویژه پایتخت هم که معمولا کمتر با هوای پاک مواجه شدند، طی یک ماه اخیر اغلب با تعطیلی ساعات ورزش یا مدرسه مواجه شدند.

چه زمان مدارس تعطیل می‌شوند؟

غلظت آلاینده‌ها در هوای پایتخت اغلب ناشی از ذرات معلق ۲/۵ میکرون است البته به تازگی ذرات ریز حتی یک میکرون هم مشکل آفرین شده است؛ این ذرات با ورود به بخش‌های تحتانی دستگاه تنفسی وارد می‌شود و مشکلات تنفسی در پی دارد.
افزایش آلاینده‌ها
مشکلات بهداشتی این چنینی باعث شده است تا استانداری و کمیته اضطرار مُسکنی به نام تعطیلی مدارس مدارس را برای درد مزمن آلودگی هوا تجویز کنند.

غلظت بالای آلاینده‌ها در چند روز اخیر به حدی بود که روز شنبه علاوه بر مدارس، حتی دانشگاه‌ها هم تعطیل شد، روز یکشنبه هم با کاهش نسبی غلظت آلاینده‌ها بار دیگر مدارس تعطیل شد، اما روز گذشته ثقفی زاده، معاون استانداری تهران از دایر بودن مدارس برای امروز خبر داد؛ این موضوع در حالی مطرح می‌شود که شاخص کیفیت هوا (AQI) برای امروز با عدد ۱۴۲ بیش از شاخص دیروز با رقم ۱۳۶ است که طبق استاندارد‌های جهانی این شاخص هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد.
 
افزایش آلاینده‌ها

حال این سوال مطرح است که چطور با وجود نقشه‌های تحلیلی و شاخص بالاتر امروز مدارس باید دایر باشند در حالی که شاخص آن از شاخص آلاینده در روز تعطیلی مدارس بیشتر است.
 
مسعود ثقفی، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گفت: تصمیم‌گیری برای تعطیلی آلودگی هوا طبق قوانین بر عهده کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استانداری است و آموزش و پرورش در این مورد دخیل نیست بر همین مبنا هم امروز را تعطیل اعلام نکردند.
بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که در هوای آلوده باید به آن توجه کنید

مدارس در حالی امروز دایر است که گویا نهادهای مربوطه با آموزش و پرورش و دانش آموزان از قبیل آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تاثیری بر تصمیم آلودگی هوا ندارند و در این میان سلامت دانش آموزان بازیچه بروکراسی‌های اداری است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م ف
۲۳:۳۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
الان میگن امروز هواناسالم بوده مهم نیست براشون چون بچه‌های اونا ایران تحصیل نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۲:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
جون هرکی دوس دارید تعطیل کنید خیلی سخته تو این هوا نفس کشیدن یکم مارو هم درک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
امروز واقعا هوا افتضاح بود علاوه بر اون بوي بدي هم ميومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
والا الان ۱۶۲ شده بعد تعطیل نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
واقعا هوا خیلی کثیفه هر چقدرم که بارون بیاد باز بارون فردا صبح اسیدی میشه ، ما که دبیرستانیم ریمون ترکیده دیگه چه برسه به دبستانو بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
روز شنبه و یکشنبه درصد آلودگی از امروز دوشنبه کمتر بود و مدارس تعطیل شد امروز اکثر مناطق تهران در صبح شاخص بالا ی ۱۶۰ بود طوری ک هر لحظه آلودگی بیشتر و بیشتر شده هم اکنون اکثر مناطق بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هست ولی انگار هیچ تصمیمی در مورد تعطیلی سه شنبه ندارند پیش بینی هواشناسی هم ک غلط بود و هیج بارشی نداشتیم یعنی سلامتی بچه های مردم انقدر بی اهمیته؟؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۹:۴۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
سلام چرا فردا سه شنبه تعطيل نيست هوا بسيار الوده است واقعا براى هوا شناسى متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
واقعاامروزاصلانمیشد،نفس بکشی،ریه های آدم‌ دردمیگرفت،همون شنبه و یکشنبه که مدرسه تعطیل شد،خیلی روی تمیزی هوا تاثیرداشت،لطفامدارس را تعطیل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
امروز هوا خیلی کثیف بود. نفسم تنگ شد و سرفه کردم. خدا به هممون رحم کنه و بارون بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
اولا که هواشناسی ضعیفی داریم من یادمه شنبه اقای اصغری گفتن بادضعیفی درحد3یا4متربرثانیه یکشنبه میوزه که قادربه برطرف کردن الودگی نیست درحالی که بیشترازاین حرفابود بعدهم یعنی چی هرروز برای روزبعدتصمیم میگیرن چقدرم درست درمیاد اخه !!وقتی هواشناسی یه چیزی رومیگه به قول خانم شریفی مقدم چندروزوباهم تعطیل کنید تاهم تهران نفس بکشه هم کسانی که به مسافرت میرن یه هوایی بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
فردا سه شنبه رو هم تعطیل کنین شاخص هوا از ۱۵۰ هم رد شده مگه نمیگن از ۱۵۰ بیشتر بشه کل مقاطع رو تعطیل میکنن
Iran (Islamic Republic of)
Admin
۲۱:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
با سلام. احتمال بارندگی امشب زیاده اگه براندگی نباشد فردا تعطیل میشه اگه بیاد که خب هوا صاف میشه و مدارس دایرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
بازم خدا شما yjc رو حفظ کنه که به فکر ما دانش آموزایی واقعا امروز گلو درد شدیدی داشتم هوا به شدت الوده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
مگه قراره هرروز تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
اصفهانم که امروز هوای داغونی داشت ولی مدارس برقرااار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
اصفهانم امروز با آلودگی ۱۹۳ آلوده ترین شهر بود ومدارس استان نیز همچنان برقرار است.وحتی علی رغم پیش بینی ستاد مدیریت بحران به میزان الودگی افزوده شده. تشکر ازyjc
آخرین اخبار