گزارش/

شرکت‌های دانش بنیان، قلب تپنده اقتصاد کشور

کارشناسان معتقدند که دانش‌بنیان کردن صنایع باید مورد توجه باشد تا محور مداخلات دولت بر اساس «توانمندسازی شرکت‌ها» قرار بگیرد.

شرکت‌های دانش بنیان به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش بنیان کردن صنایع باید بر اساس "توانمندسازی شرکت ها" قرار داشته باشد تا محور مداخلات دولت اعطای پول و وام به آن‌ها نباشد. با به کارگیری و تسلط شرکت‌ها بر فناوری‌های نرم؛ شایستگی محوری و بینش‌های مورد نیاز به شرکت‌ها تزریق می‌شود.

شرکت‌ها باید متوجه شوند که تا چه میزان فناوری نرم در شرایط فعلی، حتی به صورت ناخواسته، در پیش برد فعالیت‌ها و اهدافشان نقش دارد. پس از کسب این آگاهی اولیه، دولت باید از طریق سازوکار‌هایی به شرکت‌ها در تعیین و شناسایی اولویت دار‌ترین فناوری‌های نرم مورد نیازشان کمک کند. این فعالیت می‌بایست بر اساس مرحله بلوغ شرکت انجام شود.

تقویت توانمندی "جستجوگری"

شرکت‌ها باید بتوانند از فرصت‌ها و تهدید‌هایی که انتخاب و پیاده سازی یک فناوری نرم می‌تواند برای آن‌ها به دنبال داشته باشد، مطلع بوده و به عبارتی فناوری‌های نرم را پیش از اکتساب، ارزیابی کنند. برای این امر، وجود یک فرد یا تیم آگاه در داخل سازمان ضروری است تا بتواند به صورت مستمر به ارزیابی و پایش فناوری نرم بپردازد.

تقویت توانمندی "آموزش استراتژی تکنولوژی"

شرکت‌ها باید بدانند که برای تقویت توانمندی‌های فناوری نرم چه برنامه‌ای را داشته باشد و چه فناوری‌های نرمی را اکتساب و پیاده سازی کنند. حوزه‌های اصلی کسب و کار شرکت باید در آینده تعیین شوند و سپس برای دستیابی به اهداف هر حوزه، مبادرت به شناسایی فناوری‌های نرم مورد نیاز کند.

تقویت توانمندی "انتخاب فناوری نرم"

وجود تنوع در مسائل و نیازمندی‌های شرکت از یک سو و فنون مختلف فناوری‌های نرم از سوی دیگر، باعث می‌شود تطبیق دادن این دو باهم، پیچیده شود. شرکت‌ها در بسیاری از موارد قادر به تشخیص مناسب‌ترین فناوری نرم برای نیاز‌های خود نیستند و مبادرت به انتخاب و پیاده سازی فناوری‌های نرم فراتر از نیاز‌ها و توانمندی‌های خود می‌کنند و این یکی از علل اصلی شکست در بهره برداری مناسب از فناوری‌های نرم نیز محسوب می‌شود.

فناوری‌های نرم


تقویت توانمندی "اکتساب فناوری نرم"

وجود تامین کنندگان متنوع فناوری‌های نرم مانند نهاد‌های صادرکننده گواهی‌های استاندارد (CB) باعث می‌شود مسئله انتخاب تامین کننده مناسب، یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌ها در اکتساب فناوری‌های نرم محسوب شود. با توجه به فعالیت طیف وسیعی از شرکت‌های فاقد صلاحیت لازم در ارائه خدمات فناوری‌های نرم در بازار ایران، مداخله دولت برای پایش فعالیت ایشان و نیز کمک به شرکت‌های تولیدی در انتخاب مناسب‌ترین تامین کنندگان، یک گام بلند رو به جلو در حمایت از شرکت‌های تولیدی است.

کتابی برای معرفی دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان تحت عنوان ۱۵۰ طرح خاتمه یافته از شرکت‌های دانش بنیان منتشر شده است. تاکنون بیش از ۱۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صندوق‌های پژوهش و فناوری مصوب شده است. شرکت‌های دانش بنیانی که طرح‌های خود را به پایان رسانده و به بازار عرضه کرده اند ضمن توسعه کسب و کار خود، توسعه محصولات نوآورانه و فناورانه را ادامه می‌دهند.

تعداد طرح‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در بخش نخست شامل ۵۷ طرح و محصول در قالب تجهیزات، مواد و محصولات پیشرفته، بخش دوم شامل ۳۰ طرح در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم افزار‌های کامپیوتری، بخش سوم شامل ۲۷ طرح و محصول در زمینه سخت افزار‌های رایانه ای، برق و قدرت، الکترونیک، کنترل و مخابرات، بخش چهارم شامل ۲۵ طرح در زمینه فناوری زیستی، دارو‌های پیشرفته و مهندسی پزشکی، بخش پنجم شامل ۱۱ طرح در زمینه فناوری نانو، اپتیک و بخش ششم شامل فوتونیک، انرژی‌های نو و هوافضا است.

تامین منابع مالی، چالش‌ شرکت‌های دانش بنیان

تامین منابع مالی، تنها یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های دانش بنیان نوپا است. اغلب کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان نوپا، در زمینه مسائل مدیریتی شامل مدیریت کلان کسب و کار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی و ... نیازمند توسعه و توانمندسازی هستند. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای اجرای ماموریت خود و کمک به تحقق اقتصاد دانش بنیان در کنار ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های دانش بنیان، خدمات توانمندسازی را نیز در بسته حمایت‌های خود قرار داده است. دفتر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف توسعه رقابت پذیری شرکت‌های دانش بنیان در سطح ملی و بین المللی با استفاده از نظرات مشاوران تخصصی اقدام به ارائه مشوق‌ها و تسهیلات توانمندسازی می‌کند.

 اقتصاد دانش بنیان

تدوین برنامه‌های راهبردی خوشه‌ها

توسعه فناوری یکی از عوامل افزایش توان رقابت اقتصادی کشور‌ها است. به طور ویژه اقتصاد دانش بنیان، وابستگی جدی به توسعه نوآوری در شرکت‌های دانش بنیان دارد. بنابراین شرکت‌های دانش بنیانی که با صندوق همکاری کرده‌اند، توانسته اند طرح‌های نوآورانه و فناورانه ارزشمندی را به اجرا بگذارند. این شرکت‌ها که به صورت انفرادی به صندوق مراجعه کرده‌اند، هم اکنون در قالب خوشه‌های مختلف فناوری تقسیم بندی شده اند. صندوق نوآوری و شکوفایی با درک این موضوع که خوشه‌های نوآوری و فناوری می‌توانند در ایجاد و جهت دهی به جریان‌های نوآوری و فناوری نقشی اساسی ایفا کنند، اقدام به طراحی خدمتی جهت تدوین ره نگاشت فناوری خوشه‌های شناسایی شده در صندوق با اهداف؛ شناخت صحیح از فناوری ها/محصولات فناورانه در رشته فعالیت منتخب، ایجاد خوشه نوآوری در رشته فعالیت منتخب، تدوین نقشه راه توسعه نوآوری فناورانه/محصول فناورانه در رشته فعالیت منتخب و ارائه الگوی پیاده سازی نقشه راه توسعه نوآوری فناورانه/محصول فناورانه در رشته فعالیت منتخب؛ است.
 
در این طرح، سه گروه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان تولید کنندگان دانش فنی، شرکت‌های صنعتی بزرگ به عنوان متقاضیان فناوری و تسهیلگران از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شبکه‌ای هم افزا جهت تدوین ره نگاشت فناوری خوشه را می‌دهند. ره نگاشت فناوری در لایه‌های مختلف از جمله لایه علمی، فنی و توانمندساز‌ها در محدوده مشخص زمانی طراحی می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی از بهترین مشاوران طراحی ره نگاشت در کشور دعوت نموده است تا اجرای این طرح را با همراهی خوشه فناوری ایجاد شده در صندوق بر عهده بگیرند.

 توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان

طرح‌های راهبردی توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان را چگونه ثبت کنیم؟

- برای دریافت تسهیلات و خدمات از صندوق، ابتدا باید دانش بنیان بودن شرکت از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه Www.daneshboyan.ir مراجعه کنید.

- فرصت مناسبی است تا به عنوان شرکت دانش بنیان، قبل از آغاز همکاری جهت تسهیلات مالی از صندوق، برتوانمندی پایه‌ای خود بیفزایید. به همین منظور دفتر توانمندی در این مرحله به ارائه تسهیلات ویژه جهت تقویت حوزه‌های سه گانه استراتژی هوشمند و مدیریت فناوری،عملیات فنی وتجاری، مدیریت بنگاه به شرکت‌های دانش بنیان اقدام می‌کند.

- در این مرحله که در آغاز ارتباط با صندوق هستید، علاوه برمکان بهره گیری تسهیلات ویژه در طرح توانمندسازی پایه می‌توانید از تسهیلات مرتبط با اخذ استاندارد‌ها و حضور درجوار ملی و بین المللی مرتبط با توسعه فناوری و نوآوری بهره ببرید و توان رقابتی خود را افزایش دهید.

- اکنون که شناخت متقابل شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان از صندوق بیشتر شده است می‌توانید براساس نیاز‌های خود درخواست بهره گیری از تسهیلات توانمندسازی اختصاصی را دهید که به صورت ویژه برای شما ارائه می‌شود البته در این مرحله صندوق نیز با درک بهتر از توانمندی‌های شما، راهکارها و تسهیلات توانمندسازی را به شما پیشنهاد می‌دهد.
بیشتر بخوانید: نقش شرکت‌های خلاق در شکوفایی اقتصاددانش بنیان

- حال که طرح خود را در صندوق با موفقیت به پایان رسانده اید و تعهدات خود را نیز اجرا کرده اید، می‌توانید علاوه بر بهره گیری از تمام طرح‌های توانمندسازی صندوق از مزایای سایر طرح‌های توانمندسازی همچون خوشه برتر، که به شکل گیری خوشه‌های فناور ونوآور اتصال شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های صنعتی کمک می‌کند، به صورت موثری استفاده کنید.
فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان

توسعه شرکت‌های دانش بنیان با بهره گیری از خدمات صندوق نوآوری

علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری در خصوص معرفی خدمات صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: صندوق، تسهیلات ۹ درصدی لیزینگ و… را برای فروش بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است.

او افزود: صندوق نوآوری سعی کرده تا با سایر نهاد‌های موجود در اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، بانک‌ها و… تعاملات خوبی برقرار کند تا جایی که آن‌ها می‌توانند برای شرکت‌های دانش بنیان ضمانت‌نامه صادر کنند.

وحدت گفت: تاکنون بیش از ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان در سامانه ثبت شده است که نقطه امید کشور در شرایط فعلی هستند. ما از هیچ تلاشی برای حمایت از این شرکت‌ها دریغ نخواهیم کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تاسیس صندوق در سال ۸۹ تصریح کرد: این صندوق در همان سال در راستای تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در کشور و با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان راه اندازی شد.

او افزود: این میزان سرمایه اولیه زمانی بود که هر دلار ۱۲۰۰ تومان ارزش داشت و در هیچ کشور اروپایی چنین نهاد دولتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود نداشت.

وحدت گفت: خدمات صندوق به چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و خدمات توانمندسازی تقسیم می‌شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری صندوق را تنها با خدمات تسهیلات آن می‌شناسند، ادامه داد: صندوق؛ خدمات بیشتر و متنوع تری در سایر حوزه‌ها از جمله ضمانت نامه و سرمایه گذاری به شرکت‌ها ارائه می‌کند. ارتقا کیفی و کمی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، از برنامه‌های صندوق است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: بیش از ۲۰۰۰ شرکت در تهران مستقر هستند و در تلاشیم تا شرکت‌های دانش بنیان در سایر استان‌ها از تمام خدمات صندوق تمام و کمال استفاده کرده و بی بهره نمانند.

او در پایان گفت: تنها راه حل توسعه شرکت‌های دانش بنیان، بهره گیری از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار