گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۳۳

پهپاد محرم؛ دست برتر ایران در غرب آسیا + فیلم و تصاویر

فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پهپاد‌ها امروزه یکی از تجهیزاتی هستند که در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه دفاعی از کاربرد بسیاری دارند. بیش از ۳۰ کشور در جهان مشغول به طراحی، ساخت و تولید انواع آن در همه ابعاد هستند.

جرقه‌های صنعت پهپادی هم در کشورمان پیش از انقلاب زده شد. اما این صنعت با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شکل جدیدی به خود گرفت و محققان کشورمان پس از وقوع انقلاب اسلامی کار طراحی انواع گوناگونی از پهپاد‌ها را کلید زدند که اولین نتایج کار‌های آن با پهپاد‌های تلاش و مهاجر ۱ رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت.

پهپاد محرم؛ پرنده‌ای رادارگریز مطابق با دانش روز دنیا + تصاویر

پهپاد تلاش

تکنولوژی نوین با تسخیر پهپادهای متجاوز

ابتدای دهه ۹۰ بود که یک فروند از پهپاد‌های متجاوز آمریکایی با نام RQ-۱۷۰  معروف به جانور قندهار به خود اجازه داد تا برای جاسوسی، از مرز‌های شرقی وارد حریم هوایی کشورمان شده و با گردآوری اطلاعات از مراکز حساس و امنیتی این اطلاعات را به پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام افغانستان منتقل کند که متخصصان نیروی هوافضای سپاه با نفوذ در سیستم هدایت این پهپاد آن را در منطقه‌ای در حوالی بردسکن به دام انداختند.

 

پهپاد RQ-۱۷۰ 

پهپاد محرم؛ دست برتر ایران در غرب آسیا + فیلم و تصاویر

پهپاد محرم؛ دست برتر ایران در غرب آسیا + فیلم و تصاویر

پهپاد هرمس اسرائیلی

شاید این شکار را بتوان یک گام راهبردی و مهم در ورود نیروی هوافضای سپاه به عرصه طراحی، ساخت و همچنین استفاده از انواع پهپاد‌ها دانست چراکه این پهپاد که در آن روز‌ها یکی از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ساخت آمریکا در جهان به شمار می‌رفت. این پهپاد توسط رزمندگان ایرانی و با امکانات بومی تسلیم شد و با استفاده از مهندسی معکوس نمونه ایرانی آن نیز با نام سیمرغ ساخته و حتی عملیاتی نیز شد. البته بعد‌ها نیز چندین پهپاد آمریکایی و اسرائیلی که در نوع خود بسیار پیشرفته و به روز بودند نیز به تسخیر سپاهیان اسلام درآمدند که تکنولوژی آن نیز به صورت مهندسی معکوس استخراج شده و بعد‌ها در انواع متنوع پهپاد‌های ایرانی استفاده شد.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان هم طی مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل می‌کند.

پهپاد محرم؛ پرنده‌ای رادارگریز مطابق با دانش روز دنیا + تصاویر

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی، سینه سرخ ، دلتا، طارق، سیمرغ دریاپایه ، فراز ۱۰۲ ، فراز ۳، کلیاک، فراز ۲ ، ساحر و پهپاد دوزیست نیروی دریایی سپاه را بررسی کردیم. در گزارش سی و سوم  پهپاد محرم را بررسی کردیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد محرم

این پهپاد مهرماه امسال همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور دانش آموزان سازنده که از اعضای واحد علمی پژوهشی واحد مقاومت بسیج تربت حیدریه و گروه هوافضای شهید بهشتی بودند در تربت حیدریه رونمایی شد. این پهپاد یکی دیگر از انواع پهپادهای دانش آموزی ساخت کشورمان است که نشان دهنده نبوغ و دانش دانش آموزان ایرانی در ساخت پهپاد است.

پهپاد محرم؛ پرنده‌ای رادارگریز مطابق با دانش روز دنیا + تصاویر

مشخصات فنی

طول بال پهپاد محرم ۲ متر، طولل بدنه ۱/۶۰، مداومت پروازی ۱ ساعت، برد ۴۰ کیلومتر و سقف ارتفاع پروازی آن نیز ۴ هزار متر است. این پهپاد توانایی انجام عملیات هایی مانند امداد رسانی، حمل محموله، انتقال مهمات و ادوات سبک به تناسب موتور پهپاد و همچنین گشت و شناسایی و فیلمبرداری از مناطق را به خوبی داراست. 

این پهپاد که از یک موتور الکتریکی بهره می‌برد از طریق هر بار شارژ باتری، ۱ ساعت پرواز کند.  

پهپاد محرم؛ پرنده‌ای رادارگریز مطابق با دانش روز دنیا + تصاویر

ویژگی‌های تاکتیکی پهپاد محرم

این پهپاد از ویژگی‌هایی همچون سبک بودن، در دسترس بودن و باز و بسته کردن کل قطعات و بدنه رادارگریز بهره می‌برد. اغلب پهپاد‌ها نیاز به یک باند طولانی دارند تا از این طریق بتوانند نشست و برخاست کنند. اما ویژگی خاص پهپاد محرم این است که این پهپاد می‌تواند تا در یک باند به طول ۵۰ سانتی متر فرود آمده و سپس نیز به پرواز درآید. البته این پهپاد از نظر ظاهری به پهپاد مهاجر ۶ ساخت ارتش شباهت بسیاری دارد.

این پهپاد به صورت تاکتیکی طراحی شده و امکان نصب سکوی پرتاب آن در قسمت پشت یک خودروی وانت نیز وجود دارد. این ویژگی یعنی توانایی پرواز و انجام عملیات در هر نقطه از زمین که موردنیاز باشد. البته درباره نحوه حمل آن نیز باید گفت که یک نیروی پیاده هم می‌تواند به تنهایی پهپاد محرم را حمل کرده و از آن استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
این که بالش از کائوچو هست حداقل یک دوربین دید درشب براش می گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۳۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ماشاالله به دانش آموزان تربت حیدریه که توانستند همچین پهپادی رو تو این سن کم بسازند و ما را سرفراز کنند خدا پشت و پناه شان باشد
Spain
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
اینا که 99 درصدقطعاتشون واردات یه هیچکدوم ازقطعتش داخلی نیست هروقت صددرصد داخلی شد افتخار کنید بابا مای دوربین معمولی را نمیتونیم تولیدکنید
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۳۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۳:۴۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
ماشا ا....دمدتو گرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد شریف نژاد
۱۲:۰۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
احسن بر دریادلان کشور ایران
آخرین اخبار