شایع‌ترین سرطان در کودکان چیست؟

هدایتی اصل گفت: شایع‌ترین سرطان میان کودکان خون است که در سنین ۲ تا ۴ سالگی بیشتر دیده می‌شود.

امیر عباس هدایتی اصل، فوق تخصص  آنکولوژی، پیوند مغز و استخوان کودکان، متخصص سلول درمانی رویان و بیمارستان شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرطان خون کودکان اظهار کرد: شایع‌ترین سرطان میان کودکان ، سرطان خون است که در سنین ۲ تا ۴ سالگی بیشتر دیده می‌شود. سرطان بعدی که رتبه دوم را در کودکان به خود اختصاص می‌دهد سرطان مغز است. این نوع سرطان معمولا با انواع تومور‌های مختلف درقسمت  بالا و پایین چادرینه مغز ظاهر می‌شوند.

سرطان های مختلف کودکان

هدایت اصل بیان کرد: نوع دیگر سرطان‌هایی هستند که از طریق غدد لنفاوی ظاهر می شوند و رتبه سوم را به خود اختصاص می دهند.  معمولا  به صورت  تومور‌های توپری شکلی دیده می شوند. یک نوع  سرطان وجود دارد  که در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بیشتر دیده می شود، سرطان چشم (رتینوبلاسما) است که نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ از طریق ژن  فامیلی  ایجاد می شود.


بیشتر بخوانید: سرطان خون از کجا می آید؟


این متخصص خون گفت: از تومور‌هایی که بسیار قابل پیشگیری بوده می‌توان از رتینوبلاستوما  یاد کرد که تا حدودی قابل درمان است. اگر بررسی‌های ژنتیکی بر روی این نوع بیماران صورت بگیرد نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ها قابل درمان هستند. علائم شایع سرطان‌ها می توانند ضعف و تب طولانی، کاهش وزن، کبودی‌های غیر عادی، استفراغ‌های صبحگاهی بدون تهوع، اختلالات چشمی، دیده نشدن رفلکس طبیعی چشم باشند.

سرطان خون

هدایتی اصل گفت: بیش از ۷۰ درصد علل مختلف سرطان در کودکان غیرقابل پیش بینی است، اما  ۳۰ درصد باقی مانده را می‌توان به کمک برخی اقدامات بررسی‌ کرد. برای مثال آن چیزی که ثابت شده که موجب افزایش شیوع سرطان در افراد می‌شود، اشعه‌های یونیزان هستند. اگر مادر در هفته‌های ابتدایی بارداری خود به رادیولوژی مراجعه کند حتما ریسک ابتلا به سرطان خون را در کودک افزایش می‌دهد. حتی مادرانی که به طور مکرر از سیگار و الکل استفاده می‌کنند حتما می‌توانند برای کودک خود خطرساز باشند. استفاده از ترکیبات غذایی مختلف مانند گوشت‌های فرآوری شده، موادی با آفلاکسید بالا موجب افزایش خطر سرطان خون در کودک می‌شوند.

او بیان کرد: البته با زدن واکسن هپاتیت B و کاهش عفونت‌های مختلف می‌توان تا حدودی مانع بروز سرطان در افراد شد. اگر ابتلا به هپاتیت B کم شود، در این صورت سرطان کبد کاهش پیدا خواهد کرد. اگر دختران بالای ۹ سال را واکسیناسیون کنید می‌توانید جلوی سرطان دهانه رحم را در بزرگسالی بگیرید. حتما از دکل‌های موبایل مانند وای فای دوری کنید، زیرا به راحتی می‌توانند موجب سرطان شوند.

این متخصص خون یادآوری کرد: متاسفانه سرطان‌هایی که در  کودکان ایجاد می شوند معمولا بدون نشانه  بوده و خیلی سریع‌ مراحل پیشرفت  را طی خواهد کرد. خانواده‌ها می‌توانند با بالا بردن اطلاعاتشان در این زمینه، جلوی روند بیماری کودک خود را بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.