دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اراده جدی برای حل مسئله کنکور وجود ندارد

عاملی گفت: هیچ‌وقت اراده جدی برای حل مسئله کنکور وجود نداشته است و همیشه کار را ناقص گذاشته‌ایم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  جلسه ۱۳۶ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۵ برگزار شد.

عاملی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت امام زین‌العابدین (ع) آغاز سال تحصیلی جدید را گرامی داشت و گفت: سال خاصی را در حوزه آموزش کشور به دلیل شرایط کرونا داریم و باید هر چه بیشتر از ظرفیت‌های الکترونیک و دیجیتال استفاده کنیم.

باید مسئله کنکور را جدی بگیریم

او افزود: دستورالعملی برای تقویت آموزش الکترونیک در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و باید برای تقویت استفاده از فضای مجازی و الکترونیک تلاش کنیم.

عاملی با تأکید بر اینکه باید مسئله کنکور را جدی بگیریم، گفت: هیچ‌وقت اراده جدی در موضوع کنکور وجود نداشته است و همیشه کار را ناقص گذاشته‌ایم و به بعد موکول کرده‌ایم.

او تأکید کرد: کنکور یک از مسائل مهم و دارای ذی‌نفع بزرگ است که به لحاظ روش و کارکرد نیازمند بازنگری جدی است و البته هر روش جایگزین باید امن، ارزیابی پذیر با تامین عدالت باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سازمان سنجش نیز در تدوین سیاست مشارکت جدی‌تری داشته باشد. همانطور که در گزارش‌ها ذکر شد، در کشور‌های جهان، روش‌های متفاوت و در عین حال موفقی وجود دارد.

عاملی ادامه داد: تمایز بین سنجش و پذیرش، عدم انحصار سنجش در یک مقطع زمانی و انتقال سنجش از امتحان در یک مقطع زمانی خاص به دوره سه تا چهار ساله دبیرستان و روش‌های کارآمدتری که به نوعی کیفیت فراگیرتری را در ارزشیابی تامین کند جای بررسی دارد.

او افزود: از آنجایی که امروز کنکور مبنای ارزیابی داوطلبین ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه است و بطور عمده رقابت در رشته‌های حوزه علوم پزشکی، بعضی از رشته‌های مهندسی و منتخبی از رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است، راهکار‌ها باید به نوعی مسئله این رشته‌های رقابت پذیر را حل کند. در این رسته شکستن دوره‌های دکتری حرفه‌ای مستقیم به دو مقطع کارشناسی و دوره تکمیلی دکتری، می‌تواند یک راه حل باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به هر حال این موضوع روی میز ستاد نقشه جامع علمی کشور است و تا حل مسئله ادامه پیدا خواهد کرد. درخواست درام که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت و درمان در این خصوص مشارکت فعال داشته باشند.

بیش از ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرش می‌شود

موضوع ساماندهی کنکور و سیاست‌های سنجش و پذیرش در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که گزارشی پیرامون آن توسط ابراهیم سوزنچی معاون خط‌مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

سوزنچی در این گزارش با اشاره به روند تاریخی برگزاری کنکور در ایران گفت: اولین آزمون سراسری در کشور در سال ۱۳۴۲ و کنکور بعدی در سال ۱۳۴۷ برگزار شد.

او همچنین با اشاره به تأسیس سازمان سنجش در سال ۱۳۵۴ و حداکثر تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه در اوایل دهه ۸۰، گفت: وقتی قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به تصویب رسید بر اساس آن باید کنکور حذف می‌شد که عملاً این اتفاق نیفتاد.

سوزنچی ادامه داد: در قانون جدید سابقه تحصیلی نیز ملاک قرار گرفت که امروز بیش از ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرش می‌شود و در این جلسه پیرامون ۱۰ الی ۱۵ درصد داوطلبان قصد رسیدگی را داریم که البته با کیفیت‌ترین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بخش کنکور است.

معاون خط‌مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه فرآیند تدوین گزارش ارائه‌شده برگرفته از مطالعه اسناد، بررسی نظم سنجش و پذیرش در دنیا، نشست با ذی‌نفعان و مصاحبه خبرگان را تشریح کرد.

او در جمع‌بندی مفهومی گزارش، سه متغیر مرتبط با کنکور را که عبارتند از میزان تمرکز سنجش، میزان تمرکز پذیرش و رابطه تفکیکی میان این دو که هر سه در سیاستگذاری باید مورد توجه باشند را تشریح کرد؛ که در تبیین فرآیند پذیرش "پذیرش توسط دانشگاه‌ها و توسط یک سازمان متولی"، در تبیین فرایند سنجش، "سنجش متمرکز یا مبتنی بر سوابق تحصیلی" و در رابطه سنجش و پذیرش، "تفکیک نهادی- فرایندی و عدم تفکیک (متمرکز) " به‌عنوان شاخصه‌ها عنوان شد.

سوزنچی ادامه داد: متناسب با این سه متغیر نظام‌های سنجش و پذیرش را در دنیا می‌توانیم تعریف کنیم که ما بیشتر بر آن متمرکز هستیم و اگر بخواهیم تحلیل از آسیب‌ها داشته باشیم بسیاری از آسیب‌ها به متمرکز بودن فرایند سنجش و پذیرش برمی‌گردد.

او در ادامه ۴ سناریوی "اصلاح سنجش در سیستم متمرکز کنونی"، "حرکت به سمت سیستم سنجش غیرمتمرکز"، "حرکت به سمت سیستم پذیرش غیرمتمرکز" و "حرکت به سمت سیستم سنجش و پذیرش غیرمتمرکز" را به‌عنوان سناریو‌های پیشنهادی پیش رو مطرح کرد.

نمی‌توانیم کسی را از ادامه تحصیل منع کنیم

در ادامه جلسه جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید به‌صورت کلان به موضوع متناسب با نیاز‌های کشور نگاه کنیم، گفت: طبق توصیه اسلام نمی‌توانیم کسی را از ادامه تحصیل منع کنیم و باید یک برنامه کلان را طراحی کنیم.

او افزود: در ۸ سال پیش که در مجلس موضوع حذف کنکور را دنبال می‌کردیم به حدود ۸۰ درصد هدف خود رسیدیم و در کاردانی و کارشناسی بیشترین رشد را در حذف کنکور داشتیم.

جاسبی گفت: الآن می‌توانیم کل ورود به دانشگاه را تا کارشناسی حل کنیم و در تحصیلات تکمیلی هرسال چند آزمون توسط مراجع معتبری برگزار شود و مدارک تا زمانی معتبر باشد و دانشگاه‌ها برای ورود بر اساس آن تصمیم بگیرند.

کنکور در تمام دنیا وجود دارد

همچنین معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: در تمام دنیا کنکور وجود دارد و حتی اگر در سطح دانشگاه هم باشد کنکور داریم، درنتیجه نگرانی هم داریم و برای کارشناسی راهی جز راه فعلی نداریم که باید اشکالات آن را رفع کنیم.

طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز با تأکید بر اینکه این ۱۵ درصد آموزش عالی بسیار مهم هستند، گفت: با حذف کنکور استرس حذف نمی‌شود و برای هرکدام از روش‌های ارائه‌شده در جلسه باید زیرساخت خودمان را بررسی کنیم.

او افزود: در کوتاه‌مدت اصلاح روش فعلی مقدور نیست و در بلندمدت باید بتوانیم مراکزی را برای برگزاری آزمون داشته باشیم و این در انحصار سازمان سنجش نباشد و تعداد مراکز زیاد شود.

او در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند راهکار ارائه کنند که در طول زمان نیز ارتقا خواهد کرد و البته این موضوع از سهمیه جدا نیست و باید در هرکدام از الگو‌های پیش رو سهمیه را نیز ببینیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
کنکور را چندبار در سال برگذار کنید