معطلی واحد‌های دانش بنیان خراسان رضوی پشت در‌های شهرک صنعتی استان

در سال ۹۶ مقرر شده بود استقرار واحد‌های دانش بنیان در ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی توس صورت گیرد، اما این موضوع هنوز معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجید علیخواه معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: محلی برای فعالیت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی نداریم.

او افزود: شهرک فناوری یکی از قطب‌های تحقیقاتی استان است و پارک علم و فناوری نیز در کریدور غربی مشهد قرار دارد و توسعه مدنظر برای شرکت‌های دانش بنیان و هایتک در این کریدور پیش بینی شده است، اما ۲۴۰۰ واحد صنعتی فاقد شناسنامه در کریدور غرب مستقرند و در کارگروه‌های مختلف توانستیم تنها برای ۵۰۰ واحد شناسنامه را به دست آوردیم در حالیکه اعتباری برای این موضوع نداریم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: تا زمانی که زمین لازم برای استقرار واحد‌های دانش بنیان تملیک نشود، نمیتوان درباره نحوه واگذاری آن تصمیم گیری کرد.

علیخواه بیان کرد: مصوبه استقرار واحد‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی در سال ۹۶ مجددا صادر شد؛ طبق این مصوبه، مقرر شد این استقرار در ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی توس و ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرک فن‌آوری با رعایت مسائل زیست محیطی صورت گیرد، اما این موضوع باز هم معطل مانده است.
 
قاسم کیومرثی، رئیس اداره فلزی سازمان صنعت خراسان رضوی نیز در همین خصوص گفت: کارخانه‌های دانش بنیان امروز برای استقرار در محور غرب دچار مشکل هستند و استقرار بیش از ۲ هزار واحد فاقد پروانه بهره برداری در آن محور باعث می شود فضایی وجود نداشته باشد و باید تدبیری اندیشید تا در حوزه صنعت ساماندهی صورت گیرد.

او افزود: با وضعیت کنونی، شرکت‌های دانش بنیان خارج از شهرک‌های صنعتی امکان توسعه ندارند و از طرفی شرکت شهرک‌های صنعتی زمینی ندارد تا در اختیار آن‌ها بگذارد.
 

بیشتر بخوانید



امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی هم گفت: موضوع توسعه شهرک‌های صنعتی و استقرار واحد‌های دانش بنیان را سال گذشته در کمیسیون صنعت اتاق مشهد مطرح کردیم و به دبیرخانه شورای گفت و گو هم ارسال شد، اما به نتیجه‌ای نرسید.

او افزود: یکی از دغدغه‌های موجود در این زمینه این است که برخی شرکت‌ها در محور غرب زمین را می خرند، اما اقدامی برای ایجاد واحد صنعتی انجام نمی دهند و در آینده با فروش آن زمین ارزش افزوده کسب می کنند.

مرادی بیان کرد: قیمت زمین در آن منطقه بالاست و یکی از نگرانی‌های موجود، بحث واسطه گری در این خریدهاست؛ به طور مثال، نیاز یک نفر ۲ هزار هکتار است، اما زمین بیشتری به نام افراد خانواده اش خریداری می کند و سپس آن را می فروشد. این مشکل با نظارت نهاد‌های نظارتی قابل رفع است.

او تصریح کرد: دلیل منطقی برای مخالفت با استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، زیرا این واحد‌ها آلایندگی ندارند و استقرار و توسعه آن‌ها به نفع شهر است.


شهرک ماشین‌سازی و فن‌آوری زمینی برای استقرار واحد‌های جدید ندارد

 
محمد خوشحال مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی و فن آوری‌های برتر مشهد نیز در این نشست گفت: کل زمین این شهرک ۱۶۰ هکتار است و زمین‌ها پر شده و عملا هیچ طرح توسعه‌ای در این شهرک امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه بسیاری از واحد‌های این شهرک، دانش بنیان هستند، افزود: یکی از واحد‌ها به دنبال طرح توسعه است، اما برای این موضوع زمین نیست درحالیکه در آمل به او چراغ سبز نشان داده اند تا واحدش را در آنجا مستقر کند.

خوشحال بیان کرد: نبود زمین مناسب، فرار واحد‌های هایتک و دانش بنیان را به دنبال دارد؛ همانطور که یکی از واحد‌ها به بندرعباس رفته و در آنجا زمین دریافت کرده است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که واحد‌های دانش بنیان، کم آب بر و از صنایع پاک هستند در حالیکه باغ‌هایی با چاه‌های غیرمجاز در اطراف شهرک‌های صنعتی در حال ایجاد است.

او تصریح کرد: واحد‌های پاک و دانش بنیان در طول روز مراجعه می کنند و ما زمینی برای استقرار آن‌ها نداریم. از طرفی، اگر موضوع به تصویب برسد هم برای استقرار و جانمایی دچار مشکل هستیم.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.