نمایشگاه دفاع مقدس در مشهد روایت گر عشق و ایثار

نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالروز دفاع مقدس که روایت گر روز‌های عشق و ایثار و نشان دهنده اقتدار ملی و توان داخلی است این روزها در مشهد با استقبال چشمگیر اقشار مختلف مردم مواجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نمایشگاه هفته دفاع مقدس که از ۳۱ شهریور ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر شده است تا ششم مهرماه ادامه دارد.

یکی از غرفه‌هایی که در این نمایشگاه مورد توجه و استقبال بازدید کنندگان قرار گرفته غرفه بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی است.

محمدصادق هاشمیان معاون فرهنگی سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی گفت: در طراحی این غرفه از فضای زمان دفاع مقدس و شیوه دفاع همراه با محیط آموزشی بهره‌گیری شده است.

او افزود: در بخشی از این غرفه با فضاسازی تلاش شده است خاطرات آموزشی دهه‌های ۵۰ تا ۶۰ برای بازدیدکنندگان تداعی شود و کتاب‌های درسی و فضای جنگی دوران دفاع مقدس برای نوجوانان به نمایش درآمده است تا نسل جدید بتوانند جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های هم سن و سالان خود را در دوران دفاع مقدس ملموس‌تر درک کنند.

معاون فرهنگی سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی ادامه داد: در این غرفه تلاش شده است بازدیدکنندگان بویژه دانش‌آموزان نسل جدید به خوبی درک کنند که جنگ دشمن با انقلاب اسلامی هنوز ادامه دارد و گرچه سنگر‌ها و شیوه جنگ عوض شده و دشمنان رنگ عوض کرده و راه نرم افزاری را برای مقابله با انقلاب اسلامی برگزیده‌اند، اما هنوز دفاع از میهن اسلامی در جبهه‌های مختلف ادامه دارد و دانش‌آموزان امروز بسیار آگاهتر از دانش‌آموزان دیروز باید سنگر‌های دفاع را پر کنند و به دفاع از آرمان‌های امام راحل، انقلاب اسلامی و شهیدان گلگون کفن میهن بپردازند.


بیشتر بخوانید


هاشمیان بیان کرد: دانش‌آموزان بسیجی امروز، از ابتدای شیوع کرونا با سازماندهی مثال زدنی دوران دفاع مقدس به میدان آمدند و در همان ماه‌های اول که نیاز به ماسک به شدت احساس می‌شد بیش از ۲ هزار دانش‌آموز بسیجی در ۵۰ کارگاه تولیدی ماهیانه بیش از ۴۵۰ هزار ماسک تولید کرده و در اختیار سیستم آموزشی و همکلاسی‌های خود قرار دادند که این روند تولید هنوز هم ادامه دارد.

او تصریح کرد: علاوه بر آن در ابتدای سال تحصیلی علاوه بر ۲۰۰ معبر اصلی تمامی واحد‌های آموزشی خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت بسیج دانش‌آموزی ضد عفونی شد.

معاون فرهنگی سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی تاکید کرد: مهمترین دستاورد غرفه بسیج دانش‌آموزی که مورد استقبال قرار گرفته، به نمایش درآمدن پهپاد محرم ساخت دانش‌آموزان نخبه این نهاد است، این پهپاد رادارگریز با موتور الکتریکی و سروصدای کمتر، عدم نیاز به باند نشست و برخاست، وزن ۱۸۰۰ گرم برد ۴۰ کیلومتر، حداکثر ارتفاع پروازی چهار کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر، مداومت پرواز در یک ساعت، جنس بدنه با ترکیبی از پلی استایرن "آکاسیو" و چوب بالسا توانایی عکس برداری، فیلم برداری و حمل محموله تا یک کیلوگرم را دارد.

هاشمیان اظهار کرد: تیم دانش‌آموزی بسیج در صورت حمایت‌های مالی و در اختیار داشتن امکانات، توانایی ساخت انواع پهپاد برای استفاده‌های مختلف را دارد، دانش‌آموزان نخبه بسیج خراسان رضوی در حالی در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌های چشمگیر نایل شده‌اند که کشور ما از هر سو در شرایط سخت تحریم قرار دارد.

 

 ساخت پهپاد‌ زمانی که دشمنان با تحریم‌ تلاش در عقب نگه داشتن کشور دارند


شرکت دانش بنیان سیمرغ یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو در ساخت انواع پهپاد است که در این نمایشگاه شرکت دارد، غرفه این شرکت که در آن مدل‌های مختلف پهپاد ساخت داخل به نمایش درآمده بسیار مورد استقبال بازدید کنندگان قرار دارد.

محمدمهدی رفیعی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در این باره گفت: ما با استفاده از توان متخصصان داخلی بیش از ۱۵ مدل پهپاد با کاربرد‌های مختلف طراحی و تولید کرده‌ایم که دو نمونه از مهمترین آن‌ها پهپاد سم پاش و پهپاد شست و شوی شیشه ساختمان‌های مرتفع است که تاکنون نمونه‌های آن در داخل فروش رفته و توانسته است رضایت مشتریان را جلب کند.

او افزود: به رغم شرایط تحریم بیش از ۹۰ درصد قطعات این پهپاد‌ها به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود که برای دشمنان ایران اسلامی بسیار ناراحت کننده است، ما در حالی به دانش پیشرفته ساخت این پهپاد‌ها دست یافته‌ایم که دشمنان با تحریم‌های همه جانبه تلاش در عقب نگه داشتن کشور دارند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در این نمایشگاه شخصیت‌های نظامی، حقیقی و حقوقی از کاربرد پهپاد‌های ارائه شده توسط این شرکت دانش بنیان استقبال کرده‌اند که مایه دلگرمی است.

 

استقبال شهروندان از نمایشگاه هفته دفاع مقدس در مشهد


سرهنگ حبیب‌الله امیدخدا مسئول دفتر نمایندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشهد هم گفت: استقبال شهروندان از نمایشگاه هفته دفاع مقدس در این کلانشهر بسیار چشمگیر بوده و براساس نظرسنجی‌های انجام شده بازدیدکنندگان از نحوه برگزاری این نمایشگاه ابراز رضایت دارند.

او افزود: محور اصلی فعالیت غرفه‌های این نمایشگاه، فضای مجازی است و در این راستا نمایش غرفه‌ها از طریق شبکه استانی سیما، شبکه اجتماعی شاد متعلق به آموزش و پرورش و شبکه‌های مجازی وابسته به سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف انجام می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشهد ادامه داد: در این نمایشگاه که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از ۳۱ شهریور ماه افتتاح شده است تمام تدابیر ایمنی در نظر گرفته شده و بازدید کنندگان در بدو ورود تب سنجی می‌شوند، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و پیشگیری از ازدحام جمعیت نیز مد نظر است و کارشناسان انتظامی و بهداشتی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظارت دارند.

سرهنگ امید خدا بیان کرد: در این نمایشگاه ۳۸ دستگاه اداری، نهاد وابسته به نیرو‌های مسلح و ادارات کل خراسان رضوی حضور دارند و حدود ۳۶۰ غرفه در این نمایشگاه دایر شده و تعدادی غرفه در فضای باز برپا شده است.

او تصریخ کرد: این نمایشگاه تا عصر ششم مهر ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برای بازدید عموم دایر است.

همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس ۶۶ ویژه برنامه در خراسان رضوی در قالب نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود که برپایی نمایشگاه دفاع مقدس از جمله این برنامه‌هاست.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.