دستگاه تست قند خون شما درست كار مي كند؟

8 نكته كاربردي وجود دارد كه در صورت رعايت نكردن آنها دستگاه گلوکومتر خانگي ميزان قند خون شما را اشتباه نشان مي دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دستگاه تست قند خون به افراد مبتلا به ديابت كمك مي‌كند تا قند خون خود را بهتر و موثرتر كنترل كنند. اما پزشكان مي‌گويند اگر اين دستگاه درست كار نكند، نه تنها ‌استفاده از آن هيچ ارزشي ندارد؛ بلكه حتي به دليل ارائه اطلاعات غلط ممكن است سلامت بيماران را بيشتر به خطر بيندازد.

** عوامل موثر بر کارایی دستگاه گلوکومتر
دقت نتایج دستگاه شما به کیفیت دستگاه و نوارهای آن بستگی دارد.حتما باید به تاریخ مصرف روی بسته های نوار توجه نمایید.آموزش صحیح در مورد نحوه استفاده از دستگاه نیز به نشان دادن نتایج درست کمک میکند.

اگر دستگاه تست قند خون كثيف باشد، زماني كه دستگاه يا نوارهاي تست در دماي معمولي اتاق نگهداري نشده باشند، ‌اگر دستگاه براي مجموعه فعلي نوارهاي تست تنظيم نشده باشد همگي مواردي هستند كه مي‌توانند روي صحت عملكرد اين دستگاه تاثير نامطلوب بگذارند و اطلاعات نادرستي به كاربر بدهند. لذا كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه هنگام كاربرد اين دستگاه موارد فوق را حتما در نظر داشته باشد و از صحت كاركرد دستگاه مطمئن شويد.

فهرستی از این خطاهاعبارتند از:
1- ممکن است که نمونه خون به اندازه کافی نباشد و فضای نوار را به طور کامل نپوشاند.
2-احتمال دارد طریقه نگهداری نوارغلط بوده باشد. نوارها در مقابل رطوبت وحرارت بالا و پایین حساس هستند.
3- گاهی اوقات از تاریخ انقضای نوار گلوکومتر گذشته است.روی هر بسته نوار تاریخ مصرف آن مشخص شده است.
4-این احتمال نیز وجود دارد که کد نوار مورد استفاده شما با کد مشخص دستگاه یکی نباشد و این عدم همخوانی باعث نتیجه غلط شده باشد (با تمام شدن هر بسته نوار گلوکومتر و خرید بسته جدید،کد دستگاه باید منطبق با کد بسته نوار جدید باشد).
5- ممکن است نوارهای مورد استفاده شما ،نوارهای مخصوص این دستگاه نباشد.هر دستگاه گلوکومتری، نوارهای خاص خودرا دارد.
6- بعضی مواقع نیز دستگاه گلوکومتركثیف است و در نتیجه پاسخ اشتباهی می دهد.
7- امکان دارد قبلا دستگاه شما از جایی پرت شده باشد.
8- گاهی نیز خود دستگاه گلوکومتر در محیط بسیار گرم و یا بسیار سرد قرار دارد.

**اقدامات اولیه در هنگامیکه دستگاه نتایج غلط نشان می دهد

در صورتیکه احساس کردید دستگاه نتیجه غلطی را نشان میدهد، قبل از انجام هر کاری به وضعیت ظاهری و درونی خود توجه كنيد. مثلا در صورتی که دستگاه قند خون شما را طبیعی نشان می دهد ولی هرگونه علائم افت قند خون را در خود احساس می کنید باید نسبت به درمان سریع آن اقدام كرده و در اسرع وقت دستگاه گلوکومتر خود را کنترل کنید.

** طریقه نگهداری صحیح از دستگاههای گلوکومتر

دستگاه گلوکومتر خود را در محیطی امن، دور از دسترس اطفال نگه دارید. بهتر است دستگاه در دمای مناسب و دور از حرارت بالا یا پایین و رطوبت نگهداری شود. نوارهای گلوکومترنیز بسیار حساس هستند. برای استفاده از آنها جعبه نوار را در دست گرفته و در آن را به اندازه ای باز نگهدارید که بتوانید نوار را از داخل آن بیرون بیاورید سپس بلافاصله در آن را ببندید . در صورتی که از گلوکومتر و نوار آن در داخل اتومبیل استفاده می کنید مطمئن شوید که هوای داخل ماشین گرم نیست .به خاطر داشته باشید که درجه حرارت بالا در محیط بیرون باعث می شود دمای هوا در داخل اتومبیل به سرعت افزایش یابد.
در مورد تمیز کردن دستگاه گلوکومتر باید عنوان کرد که بعضی از دستگاهها نیاز دارند تا به طور مرتب تمیز شوند و در غیر اینصورت دقیق عمل نمی کنند. برای تمیز کردن دستگاه از آب و صابون و یک پارچه نرم استفاده نمایید و از آسیب رساندن به قسمتهای حساس آن بپرهیزید.
برای تمیز کردن از الکل، شیشه شوی ها، مواد شوینده حاوی آمونیاک و تمیز کننده های زبرو خشن استفاده نكنيد. بعضی از دستگاهها نیازی به تمیز کردن مداوم ندارند و تنها زمانی که باید آن را تمیز کنید كه هشدار می دهند . برخی دستگاهها نیز تنها توسط کارخانه تولید کننده اش تمیز می شوند./ط2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن انگوتی
۰۲:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام دستگاه من آوان هستش دوبار تست گرفتم باهاش به فاصله سی ثانه یکبار ۲۳۲ را نشان داد و یک بار هم ۱۷۰ علتش چی هست
ممنون میشم دوستان راهنمایی کنن سپاس
Afghanistan
سونیا بیگ زاده
۱۳:۱۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
سلام وقت شما بخیر
میخواستم د موارد نواقص استفاده این ماشین برای فرد مریض بدانم که آیا انگشت های شان به مروه زمان سخت میشود یا نی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۳۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
سلام من امشب قبل ازخواب قندخونم راچک کردم اول زد۶۰بازهمان لحطه بازتست کردم زد۱۳۴بازم تست کردم زد۱۳۸میخواستم ببینم عاتش چیست ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۰۲:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
سلام دستگاه من بایونیم هست دوساله استفاده میکنم خیلی دقیقه ولی جدیدا که باطری جابه جا کردم احساس میکنم اشتباه نشون میده ویه نقطه بین عددا میاد مثلا ۱۳۴ رو ۱۳،۴ نشون میده نمیدونم چرا اینجوری شده میشه علتشو بگین ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۲۲:۳۷ ۰۳ دی ۱۳۹۹
سلام دستگاه من هر لحظه یا بالا نشون میده قند خون و یا خیلی پایین با آزمایشات من کلی فرق داره دستگاه و دو روز هست خریدم علت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
مهین محمدزاده
۱۷:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام ...نواردستگاهم راتعویض کردم ولی وقتی تست را انجام میدهم poff میزند و خاموش می شود علت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
اکرم حطری
۱۰:۵۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
سلام ERROR 9 یعنی چیست ؟
Germany
فاطمه حیدری
۱۶:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
چرا دستگاه قند خون نمایش نمیدهد
آخرین اخبار