دانش آموزانی که هنوز بوی مهر را حس نکرده‌اند/ کمبود معلم در بخش بوشکان دشتستان

برخی مدارس بخش بوشکان دشتستان معلم ندارند و این موضوع باعث نگرانی والدین دانش آموزان شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نامه کوتاه بود و امضای ۱۰ پدر و مادر نگران را پای خود داشت. پدر و مادرانی که در عنوان نامه نوشته بودند «فرزندان ما را دریابید».

آنان نوشته بودند، ۲۵ روز از سال تحصیلی گذشته است، اما بچه‌های دبستانی شان هنوز معلم ندارند.

فرزندان این پدر و مادر‌ها در مدرسه بلال حبشی در روستای فاریاب بخش بوشکان شهرستان دشتستان درس می‎خوانند.

والدین می‌گویند مشکل نبود معلم را به گوش مدیر آموزشگاه، مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش و رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان رسانده‌اند، اما همچنان مشکل حل نشده است و دانش آموزان کلاس‌های اول و دوم بدون معلم هستند.

کمبود معلم

در همین زمینه با یوسف زنگنه مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش بوشکان صحبت کردیم.

او گفت: این بخش ۲۸ مدرسه با هزار و ۹۵۰ دانش آموز دارد که از این تعداد ۲۰ مدرسه  ابتدایی هستند.

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش بوشکان ادامه داد: در میان این ۲۰ دبستان، ۵ مدرسه با حدود ۱۰۰ دانش آموز در پایه‌های مختلف به ویژه اول و دوم معلم ندارند.

استفاده از بازنشستگان و نوبت دومی‌ها برای جبران کمبود معلم

زنگنه افزود: ابتدای سال تحصیلی ۱۴ معلم کم داشتیم که با استفاده از نیرو‌های بازنشسته و درخواست از برخی معلمان برای کار در نوبت دوم، اکنون این تعداد به ۷ نفر رسیده است.

او بیان کرد: افزون بر این، یکی از مدارس متوسطه اول هم دبیر ریاضی ندارد.

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش بوشکان عنوان کرد: ۶-۷ همکار فرهنگی ما با ۳۲ یا ۳۳ سال خدمت امسال هم از بازنشسته شدن انصراف دادند تا بتوانند برای تدریس دانش آموزان به ما کمک کنند. برخی معلمان هم دو نوبته درس می‌دهند.


بیشتر بخوانید


زنگنه گفت: والدین بحق به ما اعتراض می‌کنند و نگران تحصیل فرزندانشان هستند. ما هم مشکلات را به آموزش و پرورش شهرستان منتقل کرده‌ایم و می‌دانیم که پیگیر هستند.

او افزود: پارسال هم ابتدای سال تحصیلی کمبود نیرو داشتیم که البته به سرعت با استفاده از نیرو‌های خرید خدمات آموزشی، کمبود جبران شد.

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش بوشکان عنوان کرد: اگر امسال هم بخواهند از این روش استفاده کنند متقاضی آن در منطقه وجود دارد.

۱۸۰ نیروی آموزش و پرورش دشتستان بازنشسته شده‌اند

در همین حال رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان هم در گفت و گو با خبرنگار ما بازنشسته شدن ۱۸۰ نیروی این اداره را عامل مهم کمبود معلم عنوان کرد و گفت: این مشکل در همه نقاط کشور وجود دارد.

سهراب باقری افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با استفاده از نیرو‌های بازنشسته و حضور معلمان در نوبت دوم کمبود‌ها را برطرف کنیم.

او بیان کرد: تاکنون بیشتر کمبود‌ها جبران شده است و برای بوشکان هم می‌خواهیم از نیرو‌هایی که تازه از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده‌اند، استفاده کنیم تا مشکل کمبود معلم حل شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان عنوان کرد: حل مشکل کمبود معلم نیازمند تصمیم‌هایی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

سایه سنگین بازنشستگی نیروها بر نظام آموزشی کشور

خرداد امسال بود که رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: در دو سال آینده با بحران بازنشستگی حدود ۲۰۰ هزار معلم معادل یک پنجم کل فرهنگیان کشور مواجه هستیم و این آمار در استان ما سالانه حدود ۷۰۰ تا هزار نفر است که در سال آینده این آمار به هزار و ۳۰۰ بازنشسته خواهد رسید.

اکبر مولایی عنوان کرد: جایگزینی این تعداد یعنی اینکه دانشگاه فرهنگیان بوشهر توانایی تعلیم و تربیت هزار و ۳۰۰ نفر دانشجومعلم را در یک سال داشته باشد و این افراد باید در یک دوره چهار ساله به تحصیل در این دانشگاه بپردازند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر اعلام کرد: نگران هستیم که دانش آموزان ما در جای جای این استان کلاس‌هایشان تعطیل شود یا مجبور شویم که معلمی چند پایه را تدریس کند.

 او گفت: موضوع نگران کننده دیگر این است که سالانه در اول مهر بین ۸۰ تا ۲۰۰ نفر سربازمعلم را در نظام آموزش و پرورش به کار می‌گیریم که تخصص لازم برای آموزش دانش آموزان را ندارند و همین مسائل ما را بر آن می‌دارد که هر چه جدی‌تر به کار تربیت معلم اهتمام بورزیم تا این مشکلات را برطرف سازیم.

پدر و مادر دانش آموزان مدرسه بلال حبشی روستای فاریاب و مدارس دیگری که هنوز کودکانشان معلم ندارند، نگرانند، نگران روزهایی که بدون یادگیری سپری می‌شوند و بوی کتاب و درس و مدرسه ندهند.

گزارش: سلیمه کهن‌سال

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.