تلاش‌ها برای احیای ارزش پالایش یکم قوت گرفت

با وجود اینکه صندوق پالایش یکم در زمان دولت دوازدهم عرضه شده، اما دولت جدید در تلاش برای جبران زیان سهامداران صندوق پالایش یکم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به زیان‌های مستمر نماد پالایش یکم در طول یکسال گذشته که از ابتدا نیز حواشی زیادی در زمان عرضه اولیه آن به وجود آمد، اکنون ریاست جدید سازمان بورس اوراق بهادار اعتراض مردم نسبت به این نماد را به حق دانسته است. لازم به یادآوری است اکنون که بیش از یکسال از عرضه این صندوق گذشته قیمت آن از ۱۰ به ۸ هزار تومان کاهش یافته است. در ادامه به بررسی سابقه این صندوق در طول یکسال گذشته و وعده‌های دولت جدید در راستای سر و سامانه بخشیدن به این صندوق می پردازیم.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۹، با اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی مبنی بر مهیا شدن امکان خرید واحد‌های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پالایش یکم توسط آحاد مردم با تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به NAV صندوق که شامل باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز بود، پذیره نویسی واحد‌های این ETF دولتی به قیمت هر واحد آغاز شد و برای هر کدملی تا پنج میلیون تومان برای خرید در عرضه اولیه اعلام شد. پذیره نویسی این صندوق نیز در قیمت ۱۰ هزار تومانی تا پایان شهریور ماه ادامه یافت و نرخ ۲۰ درصد زیر NAV صندوق در زمان شروع پذیره نویسی بود.

او گفت: با این حال با توجه به شروع معاملات ثانویه از ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۹، اُفت قیمت سهام شامل سهام صنعت پالایشی در بورس منجر به کاهش این فاصله شد به نحوی که در روز بازگشایی علاوه بر اینکه این تخفیف ۲۰ درصدی کاملا از بین رفت بلکه ارزش صدور واحد‌ها یک درصد بیشتر از ارزش واقعی یا آماری هر واحد شد. با این حال ارزش هر واحد برای ۱۵ روز بالای ارزش پذیره نویسی باقی ماند و مشخص بود که بادوام نخواهد بود. بر اساس اطلاعات اعلام شده، کل سهام عرضه شده در قالب صندوق پالایش یکم نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۳ هزار ۲00 میلیارد تومان آن پذیره نویسی شد.

او گفت: نزدیک ۴ میلیون نفر از شهروندان واحد‌های صندوق را به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان یعنی میانگین هر نفر ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پالایش یکم خریدند که به نرخ‌های امروز هر کدام از سهامداران این صندوق یک میلیون در زیان هستند و اطلاعات نشان می‌دهد که تقریبا تمام سرمایه گذاران در پذیره نویسی همچنان دارنده واحد‌ها هستند.

زیان ۳۰ درصدی سهامداران پالایشی بعد از یکسال

قلی پور گفت: به صورت طبیعی به جز دو هفته اول بعد از شروع معاملات ثانویه، ارزش واحد‌های این صندوق متناسب با اُفت ارزش سهام پالایشی در بورس منفی بوده و زیان تحمیل شده به سرمایه گذار از ابتدای عرضه این صندوق تا کنون منفی ۳۰ درصد بوده است. در حال حاضر نیز ارزش دارایی این صندوق ۸ هزار و ۸۲۹ تومان است که هنوز تا ۱۰ هزار تومان فاصله زیادی دارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اُفت صندوق به زیر ارزش پذیره نویسی از ۲۵ آذر ۹۹ یعنی ۱۴ روز بعد از شروع معامله ثانویه آغاز شد و با توجه به اُفت شاخص‌های بورس و ارزش سهام پرتفوی صندوق این اُفت قیمت، طبیعی بود. اتفاقی که برای تمامی صندوق‌های سهامی تکرار شد.

انتقال جبران زیان صندوق پالایش یکم به دولت جدید

قلی پور گفت: وعده‌های دولتمردان درباره این صندوق دو قسمت داشت، قسمت اول در زمان پذیره نویسی بود که با وعده فروش با تخفیف ۲۰ درصدی همراه بود به نحوی که برای فروش سهمیه در نظر گرفته شد با این حال در زمان شروع معاملات ثانویه این تخفیف کاملا از بین رفته بود. قسمت دوم وعده‌های مربوط به جبران خسارت سرمایه گذاران در پالایش یکم بود که از وعده هبه کردن واحد‌های جدید به میزان ضرر سرمایه گذاران تا پرداخت مابه التفاوت زیان از سوی دولت یا وام و امثالهم متغیر بود، نکته مهمتر اما شعاری بودن تمام این وعده‌ها بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئله زیان سرمایه گذاران در صندوق دولتی پالایش یکم را از دو بُعد می‌توان بررسی کرد، از نظر طبیعی بودن این زیان با توجه به ماهیت ریسکی سرمایه گذاری در بازار سرمایه تردیدی نیست، ولی قابل توجیه نیست، یعنی دولت مشابه سایر عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، برای یک دوره مشخصی باید نرخ بازخرید مشخصی دست کم در نرخ پذیره نویسی یا یک سود حداقلی تضمین می‌کرد.

او گفت: در سال ۱۳۹۹ دولت از فرصت رونق بازار سرمایه برای تامین کسری بودجه به روش فروش سهام و فروش اوراق بدهی، هر چند که سهم فروش سهام بسیار کمتر از اوراق بدهی بود. استفاده کرد.

قلی پور گفت: نکته دوم زمان این پذیره نویسی بود که هم زمان با شروع ریزش بازار بود و می‌شد با تدبیر بیشتر با افزایش تخصیص دارایی به سبد صندوق، فاصله قیمت با NAV را به نحوی جبران کرد که در زمان بازگشایی در بازار ثانویه همچنان حاشیه امنی برای سرمایه گذاران باقی می‌ماند، ولی با بازگشایی در آذرماه ۱۳۹۹ و از بین رفتن تخفیف ۲۰ درصدی تنها راهکار باقی مانده، جبران خسارت سرمایه گذاران به ویژه از طریق "هبه" واحد‌های جدید بود که در حد شعار باقی ماند.

دولت با تصویب مجلس نسبت به "هبه" سه هزار میلیارد تومان سهام پالایشی به صندوق برای جبران خسارت سرمایه گذاران در پذیره نویسی اقدام نماید یا از ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی شده در سال قبل، ۳ هزار میلیارد تومان آن را برگشت دهند که البته موانع قانونی زیادی را به همراه خواهد داشت.

تلاش دولت جدید در جهت جبران زیان سهامداران پالایش یکم

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ابتدای عرضه صندوق پالایش یکم وزیر اقتصاد و وزیر نفت دولت قبل با هم مشکلاتی بر سر عرضه این صندوق و قیمت گذاری داشتند. البته هدف دولت از عرضه این صندوق تامین کسری بودجه و همچنین بحث خصوصی سازی بود.

او گفت: با وجود ریزش بازار سرمایه دولت دوازدهم مردم را به تشویق به خرید این صندوق کردند یک نوع ریزش بازار نیز با صحبت‌های وزیر اقتصاد و مشکلات آنان با وزیر نفت بود، آغازش و بحث قیمت گذاری صندوق‌ها و عرضه آن سبب شوک شد که در مرداد ماه پارسال بازار شروع به ریزش کند، ولی شعار‌هایی که داده بودند این بود که مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و سهام این صندوق ارزنده است و دولت قصد دارد سهام دولتی و بنیادی را در اختیار مردم قرار دهد و عموم مردم با توجه به اینکه دارایکم را دیده بودند احساس کردند در پالایش نیز می توانند سود خوبی را کسب کنند.

در حال حاضر نیز با وجود عرضه این صندوق در دولت دوازدهم، دولت جدید در خصوص پالایش یکم صحبت‌هایی کرده و در تلاش برای کاهش زیان سهامداران این صندوق است.

گزارش از مریم فدایی اردستانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرد حسابی دوسال صبر کردید چرا سود نمیخوایید سود میخواییم
Iran (Islamic Republic of)
احمددهقانی
۱۱:۳۷ ۱۶ دی ۱۴۰۰
آقا دولت گرون فروشی کرده چرا گردن نمیگیره این دولت گرون فروش چطور میخواد جلوی گرون فروشی بازار رو بگیره خفته خفته را کی کند بیدار اول باید جریمه گرون فروشی خودشو به مردم خودش نه بیگانه جبران کنه تا اعتماد در خانواده (وطن) برگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
غلط کردیم اعتمادکردیم شماروبه قران قسم پولمونوپس بدیدبه خدارهن خونه م گذاشتم ۶تاکدملی خریدم بیچاره شدم.سیدمحرومان توروبه علی قسم پول ماروپس بده به خداسودنمیخام
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۳:۴۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
به داد خریداران پالایش برسید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
من خیلی از اقای رئیسی توقع داشتم به گفته خودش امده درست کنه ولی اقای رئیسی من هیچ بی حترامی نمیکنم به شما ایا میدانی با امدنت به سازمان بورس من رای به شما دادم گفتم شما جلو این فساد میگیرید با عملتون دوروز مانده به رای گیری شما با پای خودتان امدید سازمان بورس این یعنی باعمل درست میکنی ما متظر هستیم چون ما ۱۵ماه در پلایش یکم و شرکت های دولتی درضرر ۴۰ تا ۸۰درصدیم اقا ما سرمایه گذاری کردیم به اقتصاد با قول وعده کمک کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
به حق ساقی کوثر وجودت بی بلا باشد سرو دستت علی گیرد نگهدارت خدا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
سلام این دولت که رییس جمهور ان در سران سه قوه وعده جبران پالایش یکم را دادن ورییس مجلس که هردو سر پستهایشان هستند چرا به حرفهایشان عمل نمی کنند چرا فقط وعده پوچ مدهند چرا با اعصاب وروان مردم بازی می کنند فرق این دولت جهادی با حسن چیست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۳۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
لطفا فقط به ما بگین درعرض این یکسال وخورده ای که از فروش صندوق پالایشی میگذره چه چیزی ارزون شده،اگه این واقعا صندق سهامه پس چرا اثری توی اقتصاد نداره پول مردم رو گرفته وباهاش سود آوری میکنن فقط به خود مردم هیچی نمیدن
United States of America
علی
۱۰:۲۸ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
سلام.با۵کدملی پالایش یکم برای خانواده ام خریدم.الان ۳۰درصددرزیان هسنیم.تورابه خداپول ماراپس بدید.درسران قواتصویب شدکه زیان ماجبران بشه ولی خبری نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
سلام.باید دولت خسارات مردم در پالایش یکم را با دادن پانصد سهم هدیه جبران کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
کی میگه سهامداران پالایشی 30 درصد تو ضرر هستن؟ با توجه به افت ارزش پول ملی هرکدام از خریداران بالای 200 درصد ضرر هستن . خودرور 90 میلیونی شده 300 میلیون و سهام 10 میلیونی شده 710 هزار تومن . داستان نسازین ! بقول دکتر محسن رضایی دولت قبل سیلی سختی به سهامداران زد ، ولی تیم اقتصادی خودش که اومد دقیقا جای اون سیلی را یک مشت باران کرد . شد داستان جاسم دوست نداره میخواد... من دوست دارما میخوام ....
Iran (Islamic Republic of)
شهروند ایرانی
۱۱:۵۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
خیلی ممنون از پیگیریتون....الان قیمت پالایشی نزدیک 7 تومنه نه 8 تومن یعنی یک و نیم تو ضرریم.....6 ماه پیش گفتن جبران میکنیم ولی کو ....همون آش و همون کاسه...ما از اقای رییس جمهور انتظار داریم که ضررهامون جبران بشه چون خرید ما با تشویق دولت بود ..
آخرین اخبار