به مناسبت چهار ماهگي جنبش ضد وال استريت؛

مقاومت تا سرنگوني نظام سرمايه داري و پايان نابرابري ها در آمريكا

امروز در حاليكه جنبش تسخير وال استريت چهار ماهه شد كه وال استریت نشینان تصريح كردند تا سقوط نظام سرمایه داری و پایان نابرابریهای اجتماعی مقاومت خواهيم كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شينهوا، معترضان به نظام سرمایه داری در آمریکا، چهارمین ماه شکل‌گیری این جنبش را با شعار "دیگر نادیده گرفته نمی شویم" و با حضور در میادین اصلی شهرهای این کشور آغاز کردند.
همزمان با پایان سومین ماه آغاز جنبش تسخیر وال استریت در بیست و ششم شهریور (17 سپتامبر)، معترضان در روز هفدهم دسامبر، مراسم مختلفی را با تکرار همان مواضع جنبش برضد نظام سرمایه داری برگزار و بر ادامه این حرکت تا تحقق اهداف آن تاکید کردند.
حضور صدها معترض در پارک ها و میادین شهرهای مختلف آمریکا با وجود سرمای شدید زمستانی و حتی برخلاف تصور پیشین دولتمردان این کشور بود که پیش بینی می کردند با آغاز تعطیلات کریسمس، این جنبش نیز تعطیل خواهد شد. علاوه بر پارک زوکاتی، به عنوان خاستگاه نخستین اعتراض مردم آمریکا به نابرابری های اقتصادی، صدها نفر نیز در پارک جان پابلو معروف به میدان دارت نیویورک، بر ضد سلطه وال استریت تجمع کردند.
عصر شنبه با وجود هوای بسیار سرد مردم نیویورك باردیگر در خیابان های منهتن دست به یك تظاهرات بزرگ زدند تا عزم و اراده خود را برای تغییر نظام سرمایه داری و پایان دادن به نابرابریهای اجتماعی نشان دهند. پلیس آمریکا که تقریباً در همه شهرها با یورش به تحصن آرام معترضان، اقدام به برچیدن چادرهای آنان کرده است، در تجمع عصر شنبه معترضان نیز حضور پررنگی داشت.
طرفداران جنبش وال استریت یكصدا فریاد می زدند: "هر چند كه پارك زوكاتی را از ما گرفتید تا به خیال خود به اعتراض های ما پایان دهید اما امروز باردیگر اعلام می كنیم تا سقوط نظام سرمایه داری به تظاهرات خود ادامه خواهیم داد". آنها با انتقاد از سیاست های حمایتی كاخ سفید از نظام بانكی خطاب به رییس جمهور آمریكا می‌گفتند: "اوباما امید و فرصت اشتغال را از ما گرفت به همین دلیل قبل از پایان دوره ریاست جمهوری باید استیضاح شود".
یكی از تظاهرات كنندگان اظهار داشت: مردم آمریكا از نظام سرمایه داری به ستوه آمده اند و مانند مردم بسیاری از كشورهای جهان خواهان تغییرات هستند. ما از تبعیض و نابرابری و جنگ و خونریزی خسته شده ایم، می خواهیم شرایط كشورمان را به نفع 99 درصد از مردم تغییر دهیم، زیرا اكنون تمام سیاست های دولت آمریكا درراستای تامین منافع یك درصد است.
چند پرستار عضو اتحادیه پرستاران آمریکا با لباس سفید پرستاری خود در این تجمع حضور یافتند تا همبستگی خود با جنبش ضد نظام سرمایه داری را نشان دهند.
فعالان ضد جنگ نیز مانند دیگر معترضان به نظام سرمایه داری، در این تجمع نیز حضوری فعال داشتند. یک جوان آمریکایی درحالی که تابلوی در مخالفت با جنگ عراق در دست داشت، گفت: با وجود اعلام اوباما مبنی بر خروج ارتش از عراق، شرکت های امنیتی، مزدوران و سوداگران اسلحه، همچنان در عراق حضور دارند و مانند شرکت بلک واتر با نام های دیگر در عراق به فعالیت اقتصادی خود ادامه می دهند.
معترضان در شعارها و بیانیه های خود تاکید داشتند این جنبش به دلیل مردمی بودنش، تا تحقق کامل خواسته هایش ادامه خواهد یافت. این افراد کاریکاتوری از مجسمه معروف آزادی را نیز در تجمع خود به نمایش گذاشتند و سرکوب های پلیس و فشارهای دولتی به این جنبش را نشانه پایان آزادی و نقض حقوق بشر در آمریکا خواندند.
برخی افراد نیز تصاویری از مایکل بلومبرگ شهردار میلیاردر نیویورک و بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا را به نشانه اعتراض به عملکرد آن ها مخدوش کرده و در معرض دید رسانه ها قرار داده بودند.
قیام مردم آمریكا علیه نظام سرمایه داری موسوم به جنبش مردمی وال استریت، در فاصله زمانی كوتاهی سرتاسر آمریكا و قاره اروپا را فرا گرفته است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار