باحضور وزیر ارشاد؛

آغاز به کار هفتمین كنفرانس وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی در الجزایر

هفتمین كنفرانس وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی امروز یكشنبه با حضور وزیران فرهنگ 40 كشور اسلامی عضو سازمان آموزش ، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد (آسیسكو ) در الجزایر آغاز به كار كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این كنفرانس دو روزه با عنوان "پشتیبانی از نتایج طرح سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام سال نزدیكی فرهنگ ها و فعال سازی نقش جوانان در برقراری فرهنگ صلح و گفت‌وگو" و با هدف بررسی راه های مشاركت دادن سازمان های مردم نهاد و تشكل های غیر دولتی در تحولات فرهنگی و اجتماعی با حضور وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی در محل همایش های هتل هیلتون الجزایر در حال برگزاری است.

در این همایش كه به همت سازمان همكاری اسلامی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آسیسكو) و با همكاری وزارت فرهنگ الجزایر برگزار شده است، تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای برنامه های فرهنگی در جهان اسلام ، چشم‌انداز فعالیت‌های فرهنگی در این كشورها و تقویت همكاری‌های فرهنگی میان كشورهای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ الجزایر در مراسم آغازین این كنفرانس درسخنانی با تاكید بر مساله فلسطین به عنوان یك مساله مهم و اساسی در سیاست و فرهنگ جهان اسلام، خواستار پشتیبانی وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی از این مساله در حوزه فرهنگ شد.

'خلیده تومی' با اشاره به نقش جوانان در عرصه های مختلف اجتماعی بویژه فرهنگ افزود این كنفرانس باید نتایج مطلوبی برای جوانان ، آزادی و مشاركت آنان در جوامع اسلامی در بر داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره تلمسان ، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2011 پرداخت و از سازمان آسیسكو به دلیل برگزاری این كنفرانس با توجه به تحولات موجود در جهان اسلام وهمچنین از سازمان ملل متحد به دلیل توجه به مسائل فرهنگی تشكر كرد.

'عبدالعزیز بن عثمان تویجری' دبیر كل آسیسكو نیز در سخنانی به دستآوردهای تحقق یافته و برنامه های فرهنگی تصویب شده و همچنین نشست های تخصصی این سازمان در ششمین دوره از فعالیت های آن اشاره كرد.

دبیر كل آسیسكو در ادامه ضمن تاكید بر اعلام حمایت این سازمان از عضویت فلسطین در 'یونسكو' عضویت نماینده مردم فلسطین در سازمان ملل را اقدامی بزرگ و ارزشمند عنوان كرد و گفت : باید این اقدام را گرامی داشت و بر حمایت فرهنگی از ملت فلسطین ادامه داد.

وزیر فرهنگ كشور آذربایجان نیز به عنوان رییس ششمین دوره كنفرانس وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی درسخنان خود به تشریح فعالیت های دوره گذشته این كنفرانس پرداخت.

وی نیز همانند دیگر سخنرانان ضمن حمایت از مردم فلسطین بر همكاری های فرهنگی و هنری هرچه بیشتر كشورهای اسلامی بایكدیگر تاكید كرد و خواستار برداشتن موانع موجود بر سرراه تشكل های مردمی در مشاركت در امور فرهنگی كشورهایشان شد.

در نشست بعداز ظهر امروز این كنفرانس تعدادی از وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی به طرح دیدگاه های خود در حوزه فرهنگ و هنر می پردازند.

' سید محمد حسینی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یكی از سخنرانان اصلی دومین روز كنفرانس به ایراد سخنرانی و طرح دیدگاه های جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر خواهد پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان كه عصر روز گذشته برای شركت در این همایش وارد الجزایر شد با خانم 'خلیده تومی' وزیر فرهنگ الجزایر نیز دیدار و گفت و گو كرد.

نخستین كنفرانس وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی در سال 1989 در داكار، پایتخت سنگال، دومین دوره آن در سال 1998 در 'رباط' پایتخت مراكش، سومین دوره آن در سال 2001، در دوحه قطر، چهارمین دوره آن در سال 2004 در الجزیره، پنجمین دوره آن در سال 2007 در طرابلس، پایتخت لیبی و ششمین دوره آن در سال 2009 درشهر باكو، برگزار شده است.

هفتمین همایش وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی فردا دوشنبه به كار خود پایان می‌دهد. /ی2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.