متقاعد كردن مردم گام اول براي نوسازي بافت فرسوده

قائم مقام شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت:‌ نبايد انتظار داشت كه سرعت نوسازي و بهسازي بافت فرسوده معادل ساخت و ساز شهرهاي جديد باشد.

محمد آئيني قائم مقام شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه وجود بافت فرسوده در يك منطقه به دليل داشتن ويژگي هايي چون ناپايداري، ريزدانگي، نفوذ ناپذيري در مواقع بحراني مي تواند خطر آفرين براي مردم منطقه باشد و اين خود موجب افزايش تلفات جاني در آن منطقه است گفت: به لحاظ آمار و شاخص هاي اقتصادي عمده اين بافت ها در مناطقي با تجمع و استان اقشار كم درآمد است كه با نبود توانايي مالي در نوسازي و بهسازي واحدها شدت خطر را در اين مناطق افزايش داده است.
وي افزود: تاكنون حدود 70 هزار هكتار محدوده بافت فرسوده معادل 11-12 درصد بافت شهري در 450 شهر كشور شناسايي شده است كه 8.5 ميليون نفر معادل 20 % از جمعيت كشور در اين محدوده ساكن هستند.
وي تصريح كرد:‌ سهم كلان شهر تهران 3.268 هكتار بافت فرسوده سه شاخصه اي معادل 5 درصد از مساحت كل تهران و در حدود 15 درصد جمعيت تهران در اين محدوده ساكن هستند كه نشان از تجميع جمعيتي بالا در سطح كوچك از محدوده شهري است كه مستلزم توجه هر چه بيشتر به نوسازي و بهسازي بافت فرسوده در كشور است.
وي ادامه داد: نوسازي بافت فرسوده فعل و انفعالات پيچيده در محلي با ساختار كالبدي – جمعيتي شكل گرفته است كه شرايط متفاوتي را با يك شهر جديد احداث خواستار است.
آئيني خاطرنشان كرد: در يك شهر جديد با يك زمين بكر و اما در مورد بافت فرسوده با انسان ها و علايق متفاوت انساني مواجه هستيم.
وي با بيان اينكه در بافت فرسوده مقاومت از جانب ساكنان موجب پيچيدگي كار در اين محدوده مي شود گفت: نبايد انتظار داشت كه سرعت نوسازي و بهسازي بافت فرسوده معادل ساخت و ساز شهرهاي جديد و پروژه مسكن مهر باشد در اينجا گام اول متقاعد كردن مردم براي اخذ پروانه نوسازي است.
وي تصريح كرد: زمينه مشاركت مردم و سرمايه گذاري بخش خصوصي با توجه به سياست هاي راهبردي دولت از طريق تشويق و سياست گذاري در محدوده بافت فرسوده فراهم شده است.
وي ادامه داد: اولويت بخشي به نوسازي بافت فرسوده و تامين يك سرپناه امن به عنوان نياز اوليه و اساسي زندگي نيازمند ترويج و فرهنگ سازي در سطح كل كشور است.
وي افزود: روند نوسازي و بهسازي بافت فرسوده تا قبل از برنامه چهارم توسعه در هزار هكتار زمين اجرايي شد كه در طول برنامه با رشد 3.5 برابر بود كه در كل 4500 هكتار نسبت به 70 هزار هكتار كل مساحت بافت فرسوده رقم ناچيزي است كه نيازمند جذب و سرمايه گذاري و حمايت بيشتر است.
وي اظهار داشت: تا سال 87 به طور متوسط ده هزار واحد در سال مورد حمايت قرار مي گرفت كه اين در سال 88 به 30 هزار واحد و در سال گذشته اين رقم به 60 هزار واحد مسكوني رسيد كه اين رشد 6 برابري نشانگر شكل گيري فرهنگ نوسازي و مقاوم سازي در ميان مردم در سراسر كشور است.
وي ادامه داد: براي امسال طرح حمايت از 150 هزار واحد مسكوني در سطح كشور پيش بيني شده است.
وي با اشاره به اينكه بحث مالكيت موقت با فراهم شدن تسهيلات اسكان موقت صدور پروانه ساخت 120 درصد رشد داشته است گفت: واحدهايي كه در بافت فرسوده براي نوسازي و بهسازي واحدها تجمع كنند علاوه بر تسهيلات اسكان موقت از تسهيلات مسكن مهر مالكي نيز بهره مند مي شوند.
وي افزود:‌ بايد در قبال دريافت تسهيلات از سوي دولت براي ساخت واحدها خودشان متقاضي واجد شرايط مسكن مهر پيدا كنند و از تخفيف نرخ سود تسهيلات مطابق با مسكن مهر برخوردار شوند.
وي در خصوص تسهيلات پرداختي در محدوده بافت فرسوده مصوب نيز گفت: قانون احيا و بهسازي بافت فرسوده كه در بهمن ماه سال گذشته ابلاغ شد تا حدودي موانع نوسازي در بافت فرسوده را مرتفع كرد كه با استفاده از حمايت از توليد انبوه عرضه مسكن و اعطاي بسته تشويقي به سازندگان بافت فرسوده و همچنين براساس قانون پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها مكلف شدند كه سالانه 10 درصد از بافت فرسوده را با مشاركت مردم و بخش خصوصي نوسازي و بهسازي كنند.
وي ادامه داد:‌ در محدوده بافت فرسوده مصوب تسهيلات 20 ميليون توماني براي ساخت به روش سنتي و تسهيلات 25 ميليون توماني براي روش صنعتي پرداخت مي شو،كه متقاضيان واجد شرايط با مراجعه به شركت هاي عمران و مسكن سازان براي دريافت تسهيلات به بانك هاي عامل معرفي مي شوند.
وي افزود: در راستاي حمايت از بازسازي بافت فرسوده هيچ محدوديتي در پرداخت تسهيلات وجود ندارد و تسهيلات پرداختي بدون سپرده گذاري است و همچنين تخفيف 50% در عوارض نوسازي و تراكم شهرداري در نظر گرفته شده است كه 50% مابقي در اقساط در طي 3 سال پرداخت خواهد شد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار