افزايش منابع مالي براي احياء قنات هاي كشور

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: منابع مالي بيشتري به منظور اجراي پروژه هاي مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي در كشور در نظر گرفته شده است كه در سال 2010 و 2011 اين بودجه به 250 هزار دلار مي رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عطار زاده در مراسم چهارمين اجلاس حكام مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي گفت: پس از امضاء تفاهم نامه تاسيس مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي و تبادل آن بين دولت جمهوري اسلامي ايران و يونسكو ايران حداكثر تلاش خود را براي انجام تعهدات خود به كار گرفت و در اين رابطه ساختمان، تجهيزات و نيروي انسا ني لازم براي مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي تامين شد.
وي افزود: محلي كه براي استقرار اين مركز در نظر گرفته شده نشانگر روح و جوهر اين مركز مي باشد چرا كه اين مركز در شهر يزد به عنوان شهري كويري كه در طول تاريخ از زلال قنات سيراب مي شده، مستقر شده است.
وي ادامه داد: ساختمان اين مركز نيز از معماري منحصر به فردي برخوردار است كه خود يادآور قنات و سازه هاي تاريخي آبي است.
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي دولت جمهوري اسلامي ايران تلاش مي كند تا منابع مالي بيشتري را جهت پروژه هاي مركز و فعاليت هاي جاري ان اختصاص دهد افزود: به همين منظور بودجه 250 هزار دلاري براي هزينه هاي اجرايي مركز در سال 2010، 2011 اختصاص داده شده است.
عطار زاده اظهار داشت: وظيفه ديگر جمهوري اسلامي ايران در رابطه با تفاهم نامه مذكور سازماندهي شوراي حكام مركز است كه اين اقدامات از بدو تشكيل مركز آغاز شده و هم اكنون با شدت بيشتري ادامه دارد.
وي ادامه داد: وزير نيروي جمهري اسلامي ايران از وزراي مرتبط با آب و سازه هاي تاريخي آبي در كشورهاي افغانستان، ژاپن، عراق، چين، تركيه، آذربايجان و الجزاير دعوت کردند تا جهت عضويت در شوراي حكام اين مركز داوطلب شوند كه ازميان اين كشورها تركيه، چين و افغانستان به دليل فشردگي و تداخل برنامه كاري قادر به شركت در اين مراسم نبودند و ژاپن نماينده خود را به عنوان ناظر معرفي کرده است.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ابراز اميدواري كرد: اين مركز تازه تاسيس به تدريج در جهان معرفي شود و كشورهايي جديد و سازمان هاي بين المللي كه مي تواند در برنامه هاي كاري مركز مشاركت کنند به ويژه آنهايي كه داراي قنات و سازه هاي تاريخي آبي هستند به عنوان اعضاي موثر اين مركز به ما بپيوندند.
وي با بيان اينكه تلاش براي تقسيم آب با استفاده از سازه هاي آبي به ويژه قنات ها كه عمدتا در مناطق خشك و كم آب صورت گرفته تصريح كرد: درياي دانش معماران سازه هاي آبي نشان مي دهد كه با ابداع و استفاده از تمامي اجزاي طبيعت بيانگر استفاده از تجهيزات مدرن زمين شناسي نقشه برداري و ژئوتكنيك در كشور مي باشد.
عطار زاده گفت:‌ سازه هاي تاريخي به ويژه قنات ها نشانه علم و دانش انديشمندان جهان از دير باز براي حل و فصل مسائل آب بوده و بسياري از آنها به عنوان ميراث بشري به ثبت رسيده است.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: ويژگي هاي بسيار دقيق و پيچيده سازه هاي آبي در راستاي تامين مقاومت، با به كارگيري مصالح بسيار خاص در اين سازه ها ديده مي شود معماري بنا با دو نگاه زيبايي بنا و جلوگيري آب از ديگر هنرمندي و توانايي هاي علمي متخصصين آب در گذشته دور به شمار مي رود.
وي خاطرنشان كرد: تلاش براي بهره گيري از نور آفتاب براي افزايش ماندگاري آب و از بين بردن جانوران در مسير و مخازن آب به روش طبيعي از نكات قابل توجه است.
وي در پايان گفت: جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي ناشي از بارش ها به درون مخازن آب انباري شهري بدون تلاقي با مسير فاضلاب هاي شهري و ترددهاي درون شهري و حتي تقسيم آب براي مخازن مختلف مناطق شهري، مقابله با نفوذ و نشست آب و حتي كنترل سرعت آب در اين مجراها از ديگر ويژگي هاي بسيار مهم و قابل توجه در سازه هاي تاريخي است./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار