دولت خواهان واگذاري آزمايشگاه نيست

مدير عامل آزمايشگاه فني و مکانيک خاک اعلام کرد:دولت خواهان واگذاري کامل آزمايشگاه فني و مکانيک خاک به بخش خصوصي نيست.

کامران رحیم‌اف، طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق قانون اصل 44 آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در گروه دوم واگذاری‌ها است که باید گزینه تصدی‌گری آن واگذار شود.

وي اظهار داشت: قانون آزمایشگاه مصوبه مجلس است که برای اصلاح روند قانون، لایحه‌ای را ارائه دادیم که این امر در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است.
وی افزود: ارزیابی عملکرد، ارتقاء و کنترل فعالیت‌ها و حاکمیت در این لایحه دیده شده و احتمالاً طبق این لایحه آزمایشگاه به سازمان کنترل کیفی و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تغییر نام می‌یابد که این مورد به دولت ارائه شده است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: تصدی‌گری به شکل تعاونی و در قالب بخش خصوصی در استان‌ها واگذار می‌شود و حاکمیت آزمایشگاه باقی خواهد ماند.
وی یادآور شد: دولت نمی‌خواهد تمام بخش حاکمیت و تصدی آزمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند، اما در حال پیگیری هستیم تا آزمایشگاه به گروه سوم واگذاری‌ها انتقال دهیم. بدین ترتیب احتمالاً صددرصد آزمایشگاه دولتی می‌ماند که این امر هنوز اجرایی نشده است.
وی در مورد حضور آزمایشگاه در پروژه‌های عمرانی گفت: ما تنها بخش کنترل‌کیفی هستیم که متعلق به دولت است و دولت در قالب بودجه‌های پروژه‌های عمرانی بر کیفی اجرای پروژه‌ها نظارت دارد.
رحیم‌اف ادامه داد: کنترل کیفی در سه بخش قبل از اجرای پروژه، حین و بعد از اجرای پروژه انجام می‌شود.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: قبل از اجرا بر نحوه تهیه مصالح و کیفیت آنها نظارت داریم، در حین اجرا نمونه‌گیری‌ها انجام می‌شود و پس از اجرا آزمایش‌های غیرمخرب را انجام می‌دهیم.
رحیم‌اف افزود: پس از اتمام وزارت مسکن و وزارت راه، کنترل کیفیت مسکن مهر نیز به عنوان اولویت برای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تعریف شد.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های مختلف نظیر شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران بافت‌های فرسوده از ابتدای امسال کنترل کیفی پروژه‌های مسکن مهر را انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های مسکن مهر جزو اولویت‌های دولت است که در این راستا دولت موفق شد 33 درصد تورم را پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کنترل کند.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد:‌ سازنده‌های مسکن مهر بخش خصوصی هستند؛ در راستای نظارت بر عملکرد آنها مثلثی با حضور ادارات کل مسکن و شهرسازی استان‌ها، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و بخش خصوصی ایجاد شده است تا بر کنترل کیفی پروژه‌ها نظارت کافی داشته باشیم.

رحیم‌اف در ادامه با اشاره به اينکه تمامی پروژه‌های راه‌سازی پس از احداث از طرف مشاور و پیمانکار به کمیسیون پروژه تحویل می‌شود گفت: دوره تضمین و اتمام کار (گارانتی) پروژه بعد از اتمام مشاوره پيمانکاري آغاز می‌شود.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: تا به امروز نماینده آزمایشگاه عضو این کمیسیون نبود و پروژه‌ها بدون تضمین‌های کیفی تحویل می‌شد، اما در حال حاضر مدیرکل آزمایشگاه هر استان به عنوان عضو ثابت کمیسیون تحویل موقت بر کنترل کیفی پروژه‌ها، حوزه حمل و نقل نظارت دارد و بدون کنترل کیفی و تأیید کیفیت، پروژه تحویل نمی‌شود.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت: مؤسسه استاندارد تنها مرجع اصلی استاندارد ملی است که استانداردها را تدوین و ابلاغ می‌کند.
وی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای بین آزمایشگاه و مؤسسه استاندارد منعقد شده است که طی آن آزمایشگاه به عنوان همکار استانداردهای مرتبط با تدوین و به مؤسسه استاندارد ارائه می‌دهد تا در کمیسیون‌های آنها بررسی شود.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بيان اينکه در تمامی پروژه‌های مسکنی که آزمایشگاه نظارت دارد، کیفیت‌ها تضمین شده است گفت:رمز توسعه پایدار کیفیت است و اگر کیفیت در اجرای پروژه‌ها لحاظ نشود، با مشکلات بعدی مواجه خواهیم بود و قطعاً تکمیل و تحویل پروژه‌ها بدون تأیید کنترل فنی آزمایشگاه میسر نخواهد بود./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار