تحول ساختار اقتصادي ايران تحريم ها را دور مي زند

تحول ساختار اقتصادي ايران در زمينه هاي هدفمندكردن يارانه ها، پرداخت و همچنين تجارب،‌تحول در كاهش حامل هاي انرژي، استفاده از تكنولوژي هاي مدرن در صنايع، نشانه پيشرفت و ظرفيت بالاي اقتصاد ايران و دور زدن تحريم ها است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1979 آمريكا و به طور كلي كشورهاي غربي سعي كردند با اعمال تحريم هاي اقتصادي و تجاري سياست هاي ايران را تغيير دهند، دولت وقت امريكا با راه انداختن جنگ رسانه اي سعي در القاي موفقيت آميز بودن تحريم ها بر روي اقتصاد و تجارب ايران را دارد. اما سناتورهاي امريكايي عملا به اين موضوع واقف هستند كه تحريم ها از سوي تعداد زيادي از شركت هاي خارجي نقض شده و اجرا نمي شود. و چه بسا منابع بسيار زيادي در خصوص رشد اقتصاد و تجارب ايران در زمان تحريم هاي غرب را دراختيار دارد.
**** تحريم ها راهي براي حذف مبادلات تجاري ايران با جهان
بنابراين گزارش،شايد دوران كنوني براي فعاليان اقتصادي بسيار سخت و دشوار است چرا كه رونق سرمايه گذاري و توليد و صادرات آن نيازمند يك فضاي امن و ثبات است تحريم بانك هاي كشور و اثار آن در تجارب كشور سبب ايجاد مشكلات فراواني در زمينه توليد داخلي و تجارب خارجي براي فعالان اقتصادي خواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق مهمترين ضربه تحريم ها، كاهش ميزان سرمايه گذاري داخل و خارجي است كه جذب سرمايه گذاري هاي خارجي نيازمند احساس امنيت در فضاي اقتصادي ايران مي باشد.
عدم اين احساس فرصت هاي زيادي را از دست داد.
تحريم ها علاوه بر اينكه تجارب و بازرگاني كشور را در بازارهاي جهاني مختل مي كند هزينه مبادلات را افزايش مي دهد.
*** خنثي نمودن تحريم ها با رسيدن به خودباوري
بنابراين گزارش تحريم ها در چند سال اخير اگر چه تاثير بسزايي بر روند اقتصاد و تجارت ايران گذاشته است اما در عين حال اقتصاد كشور را به خود باوري رسانده است كه دولت با اعمال سياست هاي خودكفايي،‌اقتصادي، و پيشرفت هاي بسزايي در زمينه هاي تكنولوژي و اختراعات و استفاده از فناوري هاي مدرن تاثيرات تحريم ها را بر اقتصاد ملي خنثي نموده است.
ايران با اتكا به منابع داخلي خود،‌افزايش توان توليد در اوج بحران هاي اقتصادي جهان و همچنين ارتقاء صادرات غيرنفتي كشور علاوه بر جا گذاشتن تحريم هاي غربي باعث رشد چشمگيري در زمينه هاي تجارت و كاهش مصرف حامل هاي انرژي داشته است.
**** بي تاثيري حذف انگلستان از تجارت و توليد كشور
با اشاره به اينكه كشورهاي غربي در صدد افزايش نمودن تحريم ها و تنگ كردن حلقه ي تجارت ايران در بازارهاي جهاني هستند.
حذف بسياري از كشورها از جمله انگلستان تاثيري بر روند تجارت ايران نخواهد گذاشت به طوريكه عباس معمارنژاد رئيس گمرك ايران طبق آماري كه از روابط تجاري ايران و انگلستان از سال 87 ارائه داده حاكي از اين واقعيت است . معمارنژاد در خصوص حجم مبادلات تجاري ايران و انگلستان افزود: حجم واردات ايران از انگلستان از 2 ميليارد دلار در سال 87 در 8 ماه امسال به 117 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است كه سهم انگلستان چيزي حدود 3 دهم درصد است كه اين رقم ناچيز تاثيري بر روند تجارت ايران نمي گذارد.
وي ادامه داد: سهم انگلستان در صادرات غيرنفتي در سال 87،‌60 ميليون دلار بوده كه در 8 ماه امسال به حدود 20 ميليون دلار كاهش داشته است.
معمارنژاد افزود: با اعمال سياست گذاري هاي به جا و مناسب تحريم ها تاثيري بر روند توليد و تجارت ايران نمي گذارد به گونه اي كه در 8 ماه امسال با 150 كشور مراوده ي تجاري داشته ايم.
رئيس گمرك ايران در خصوص كالاهاي وارد شده از انگلستان به داخل كشور افزود: ظرف 3 سال گذشته بيشترين كالاهاي وارد شده از انگلستان شمش، آهن،‌فولاد،‌دانه ي ذرت و سويا و جو بوده كه به هيچ وجه كالاهاي اساسي مورد نياز كشور نمي باشند و به راحتي از راه ها و كشورهاي ديگر قابل تامين است.
وي افزود: صادرات ايران به انگلستان بيشتر كشمش،‌و فرش بوده كه حدود 20 ميليون دلار و در اوج خود 50 ميليون دلار بوده كه رقم بسيار پائيني است. معمار نژاد تاكيد كرد: امروزه در دنياي نوين كالاها يك توليد كننده ندارند و توليد كنندگان زيادي در جهان وجود دارد و بسياري از توليد كنندگان و بازرگانان خارجي به دنبال خريدار براي كالاي خود هستند و تحريم ها تاثير خود را از دست داده اند.
*** هوش بخش خصوصي تحريم ها را دور مي زنند
با توجه به اين گزارش نقش بخش خصوصي در بي اثر نمودن تحريم ها بسيار مهم و حائز اهميت است به گونه اي كه دولت براي كاهش فشارها بر جامعه با واگذاري امور اقتصادي به بخش خصوصي و حمايت از اين بخش با اجراي سياست اصل 44 قانون اساسي موجب افزايش سرمايه گذاري و كاهش فشار بر اقتصاد كشور شده است.
پناهي زاده رئيس انجمن هاي صنعتي و معدني ايران در خصوص تاثير تحريم ها در تجارت ايران افزود: با توجه به اينكه تحريم ها در برخي موارد تاثير مستقيمي بر بخش توليد كشور دارد اما بسياري از واحدهاي توليد ما با استفاده از هوش خود از راههاي ديگر به تامين مواد اوليه مورد نياز خود مي پردازند و بدين گونه تحريم ها را دور مي زنند. وي ادامه داد: مردم كشور ما ثابت كرده اند كه مي توانند با راههاي مختلف و موفقيت هاي پي در پي در زمينه ي توسعه تجارت و توليد مواد اوليه صنايع تحريم ها را عقب نشيني كنند.
پناهي زاده تصريح كرد: اگر تحريم ها در كشور ما نبود شايد ما به پيشرفتي كه الان شاهد آن هستيم نمي رسيديم و براي تهيه قطعات مورد نياز خود هنوز محتاج كشورهاي غرب بوديم .
***حذف كشورهاي غربي به توسعه ايران با تحريم ها
بنابراين گزارش كشورهاي غربي با تحريم، نه تنها مانع ورود محصولات خود به ايران شده اند كشورهاي غربي با تحريم ايران، بازار مصرف ايران را به روي خود بستند با اين كار باعث كاهش صادرات توليداتشان به ايران شده و خود از تحريم ها متضرر شده اند زيرا با خدمتي كه به ايران كرده اند،‌ايران به جاي مصرف كالاهاي وارداتي با دستيافتن به پيشرفت هاي بالا در توليد كالا به مصرف داخلي مي پردازند.
در ادامه اين گزارش و با توجه به مطالب فوق كم تاثيري تحريم در اقتصاد و تجارت ايران بنابرگزارش صندوق بين المللي پول در مورد اقتصاد ايران و ارائه ارزيابي مثبت از اصطلاحات اقتصاد و تجاري ايران و ترسيم چشم انداز قابل ملاحظه اقتصاد ايران، واكنش هاي غرب را برانگيخته است چرا كه هر روز در تلاش براي تنگ كردن حلقه ي تحريم اقتصادي و تجاري،‌... ايران هستند/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار