آتش زیر خاکستر زبانه می کشد؛

گذشته هایی که درس نمی شوند

روزهایی هستند که هیچگاه از یاد ما نمی رود روزهایی که دست ها و صورت هایی در آتشی که پوست دانش آموزان را درید و این روزها کابوس شب هایشان شده و روزهای تاریک را برای آنها رقم زد. روستاي سفيلان از توابع بخش خانميرزا، استان چهار محال و بختياري، وقتي بچه‌هاي كلاس شماره چهار هراسان از آتش‌سوزي خبر مي‌دهند، معلم كلاس شماره 16درس دهقان فداكار را نيمه‌كاره رها مي‌كند و به سمت بخاري آتش گرفته مي‌دود. آن زمان ۴۷ دانش‌آموز در داخل كلاس و حياط مدرسه حضور داشتند. آتش‌سوزي مدرسه سفيلان منجر به مرگ 13 دانش‌آموز و معلم شان شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، استان مازندران، روستاي نصرت كلاي بابلسر، يكي از دانش‌آموزان كلاس چهارم شير باك بخاري نفتي را زياد كرده بود كه باعث‌گر گرفتن آتش بخاري شده بود و حادثه درودزن که چند سالی زبان زد عام و خاص بود و در آن 8 دانش آموز دست و صورتشان را از دست دادند.

استفاده از سیستم‌های گرمایشی غیرایمن در مدارس ممنوع است چراکه بخاری‌ گازی را جزو سیستم گرمایشی ایمن نیست. مرتضی رئیسی معاون نوسازی وزیر آموزشو پرورش با اشاره به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس با آغاز فصل سرما در کشور گفت: سیستم ایمن و استاندارد تعریف شده برای فضاهای آموزشی، سامانه حرارت مرکزی است که دوراز دسترس دانش‌آموزان بوده و یک سیستم ایمن محسوب می‌شود.

طي بخشنامه اي ازسوي وزير آموزش و پرورش به ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور تأكيد شد: استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در مدارس براي تأمين آسايش و سلامت دانش آموزان استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در مدارس براي تأمين آسايش و سلامت دانش آموزان، اقدام و از محل اعتبارات تعميرات اساسي،اعتبارات تملك دارائي هاي سرمايه اي استان و... مديران كل آموزش و پرورش استان بايد نسبت به آماده سازي سامانه گرمايشي در مدارسي كه داراي سيستم حرارت مركزي مي باشند، اقدام كنند.

براساس اين بخشنامه،در مدارسي كه به دليل عدم وجود سامانه حرارت مركزي ناچار به استفاده از بخاري هستند، استفاده از بخاري نفتي كاربراتوري استاندارد مجاز است،لذا توصيه مي شود در استفاده از اين گونه بخاري ها ضمن بررسي دقيق و كسب اطمينان از سالم بودن آن ها، با رعايت ضوابط ايمني در نصب، از آنها استفاده شود.

براساس اين بخشنامه،در سال جاري اعتباري تحت عنوان تأمين تجهيزات گرمايشي و سرمايشي مدارس در قانون بودجه در نظر گرفته شده است و تاكنون تخصيص 45 درصد اعتبار به اداره كل نوسازي مدارس استان ابلاغ شده است،لذا ضمن تهيه كمبودبخاري هاي مورد نياز،انتظار است تأمين سيستم هاي گرمايشي مدارس بسرعت انجام پذيرد.

به هيچ وجه استفاده از تجهيزات گرمايشي غير استانداردنظير؛بخاري هاي غير استاندارد،چكه اي،چراغهاي والور نفتي و نظاير آن در مدارس،خوابگاه هاي دانش آموزي و ... مجاز نمي باشد و لازم است همانند سال هاي قبل اين ممنوعيت سريعاً به مدارس سراسر استان ابلاغ شود.
مرتضی رئیسی با اشاره به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس با آغاز فصل سرما در کشور گفت: سیستم ایمن و استاندارد تعریف شده برای فضاهای آموزشی، سامانه حرارت مرکزی است که دوراز دسترس دانش‌آموزان بوده و یک سیستم ایمن محسوب می‌شود.

وی افزود: مدارسی که در سنوات گذشته ساخته شده‌اند فاقد سیستم حرارت مرکزی هستند و قدمت برخی از این مدارس به پیش از انقلاب می‌رسد لذا دارای سیستم‌های گرمایشی استاندارد ایمن نیستند.

رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل تدوین شده در وزارت آموزش و پرورش سامانه حرارت مرکزی و بخاری نفتی کاربراتوری دو سیستم گرمایشی ایمن و استاندارد هستند که برای مدارس تعریف شده‌اند و بر اساس ضوابط و مقررات مدارس باید از این دو سامانه استفاده کنند.
وی تاکید کرد: هرساله در ابتدای فصل سرما دستورالعمل استفاده از سیستم‌های گرمایشی با امضای وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق ابلاغ می‌شود و این ادارات موظفند دستورالعمل‌ها را به مدارس اعلام کنند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر نوع استفاده از سیستم‌های غیرایمن گرمایشی در مدارس ممنوع است و از نظر آموزش و پرورش بخاری‌های گازی سیستم‌ استاندارد گرمایشی ایمن محسوب نمی‌شوند.

رئیسی با تاکید مجدد بر استفاده همه مدارس از سیستم‌های حرارتمرکزی و بخاری‌های کاربراتورینفتی گفت: این دو سیستم گرمایشی مورد تأیید آموزش و پرورش است چرا که استاندارد و ایمنی لازم و کافی را دارند.

وی گفت: مدیران مدارس موظفند تمامی نکات ایمنی که در دستورالعمل ابلاغی به مدارس ارسال شده را در خصوص سیستم‌های گرمایشی رعایت کنند و چنانچه این سیستم‌ها نیاز به تعمیر دارند نسبت به بازرسی و تعمیر آن اقدام کنند.

رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار 14 میلیارد تومان اعتبار جهت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص یافت، گفت: این رقم در سال جاری با همت دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به 24 میلیارد تومان افزایش یافته است و تاکنون 45 درصد از این اعتبار تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مدارسی که در مناطق روستایی قرار دارند فاقد سامانه حرارت مرکزی هستند مدیران این مدارس موظفند با رعایت تمامی نکات ایمنی از وسیله گرمایشی استاندارد ایمن که همان بخاری کاربراتوری نفتی است، استفاده کنند و هرگونه استفاده از سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در مدارس ممنوع است.

رئیسی تصریح کرد: در بخشنامه‌ای که از سوی وزیر آموزش و پرورش به تمامی استان‌ها ارسال شده تمامی ادارات آموزش و پرورش موظف شدند از محل اعتبارات تعمیرات اساسی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان نسبت به آماده سازی سامانه گرمایشی در مدارسی که دارای سیستم حرارت مرکزی هستند، اقدام کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، در مدارسی که به دلیل نبود سامانه حرارت مرکزی ناچار به استفاده از بخاری هستند، استفاده از بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد مجاز است و در استفاده از این گونه بخاری‌ها ضمن بررسی دقیق و کسب اطمینان از سالم بودن آنها، با رعایت ضوابط ایمنی در نصب، از آنها استفاده شود.

با این حال هنوز هم خبرهایی از استفاده از بخاری نفتی در تهران و شهرستانهای تهران به گوش می رسد و با این اوضاع و احوال که در وزارت آموزش و پرورش در حال گذر است در آینده باید منتظر حوادث ناگوار باشیم. برخي از مناطق و روستاهاي اطراف تهران همچون فيروزكوه، اشتهارد، طالقان و شمشك به علت سرماي شديد زمستان همچنان از بخاري هاي نفتي استفاده مي كنند.

با بيان اينكه بيشتر مدارس شهرستانهاي استان تهران به شوفاژ و سيستم هاي گرمايشي استاندارد مجهز هستند، افزود: در برخي از مدارس روستايي لوله كشي و نصب شوفاژ و يا استفاده از وسايل گرمايشي ديگر به صرفه نيست كه به همين خاطربخاري هاي ليزري را در اختيار آنها گذاشته ايم.

به طور مثال در مدرسه اي كه بين 10 تا 12 دانش آموز دارد نصب شوفاژ منطقي نيست به همين خاطر بخاري هاي ليزري در اختيار اين مدارس قرار گرفته است. نمي توان اين موضوع را نيز انكار كرد كه تعدادي از مدارس هنوز از بخاري هاي نفتي استفاده مي كنند، چراكه شدت سرما در آنجا به حدي بالاست كه گرماي بخاري هاي ليزري پاسخگوي محيط سرد كلاس نيست ولي اين موضوع تاكنون خطري را در مدارس شهرستانهاي تهران ايجاد نكرده است./ز

گزارش از محمد سياح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار