تلاش پاكستان براي تسريع عمليات ساخت خط لوله گازي با ايران

مقامات پاكستان تلاش مي كنند با سرعت بخشيدن به عمليات خط لوله گازي با ايران، اين پروژه را يكسال زودتر از موعد مقرر در سال 2013، آماده بهره برداري سازند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري پاكستان، به موجب تفاهمنامه امضا شده ميان تهران و اسلام آباد عمليات ساخت خط لوله گازي از كشورمان به پاكستان آغاز شده اما مقامات پاكستاني اميدوار هستند با توسعه همكاريهاي صورت گرفته، امكان بهره برداري از خط لوله مذكور يكسال زودتر از موعد مقرر را فراهم سازند.

براساس اين گزارش، كارشناسان زمان پايان يافتن پروژه گازرساني از ايران به پاكستان را در سال 2014 پيش‌بيني كرده بودند اما منابع آگاه در اسلام آباد از تلاش دولت مركزي براي آغاز به كار اين خط لوله گازي بين ماه هاي ژوئن تا دسامبر 2013 خبر دادند.

با وجود تهديدات مكرر آمريكا درخصوص گردن نهادن پاكستان به تحريم هاي اقتصادي عليه ايران اما زرداري رئيس جمهور اين كشور اطمينان داد حاضر نيست با پيروي از سياست هاي ديكته شده از سوي واشنگتن موقعيت تجاري و اقتصادي كشورش را به خطر انداخته و اسلام آباد را از فرصت هاي بي شمار مالي با تهران محروم سازد.

كامرون مانتر سفير آمريكا در اسلام آباد اخيرا مراتب نگراني واشنگتن نسبت به اجراي پروژه انتقال گاز از ايران به پاكستان را ابراز داشته بود اما اين سخنان تأثيري بر روند ساخت و توسعه پروژه مذكور نداشت.

وزيرنفت پاكستان اعلام كرد مراحل ساخت فيزيكي 790 كيلومتر اين خط لوله گازي كه از پاكستان عبور مي كند به اتمام رسيده است.

پيش بيني مي شود پاكستان با كمك خط لوله گاز ايران، هر ماه بين 200 تا 250 ميليون دلار گاز وارد اين كشور كند كه در سال اين رقم به 3 ميليارد دلار افزايش مي يابد./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار