تنها کشور بدون لیست انتظار پیوند کلیه در جهان هستیم

پیشکسوت جراحی و پیوند کلیه در ایران گفت: تاکنون 10 هزار پیوند کلیه را در کارنامه پزشکی کشور داریم و تنها کشوری هستیم که لیست انتظار پیوند کلیه نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  ناصر سیم فروش، پیشکسوت جراحی و پیوند کلیه در ایران در دوازدهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: سرعت پیشرفت علم واقعاً محیر العقول است و در قدیم این شعار وجود داشت که "ما یک آفتابه هم نمی‌توانیم بسازیم" و چشممان به خارج کشور بود.

وی تصریح کرد: شاید بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان کشور به آمریکا می‌رفتند و سیستم طوری تنظیم شده بود که دانشجویان خیلی به درد کشور نمی‌خوردند.

زمانی پیوند کلیه عملی لوکس بود اما امروز نیست

سیم‌فروش گفت: آنچه که طی 30 سال گذشته به دست آورده‌ایم بی نظیر است مثلاً پیوند کلیه امر عادی در کشور شده است اما در زمان قدیم یک عمل لوکس محسوب می‌شد و خود من برگه‌ای را امضا کردم که برای پیوند کلیه در خارج کشور 100 هزار دلار هزینه شد.

تنها کشوری هستیم که لیست انتظار پیوند کلیه نداریم

وی با اشاره به اینکه اکنون کشور سطح خوبی را در پیوند کلیه به خود اختصاص داده خاطرنشان کرد: الان فقط در شهری مانند بابل 500 پیوند کلیه انجام شده و 10 هزار پیوند کلیه را در کارنامه پزشکی کشور داریم و می‌توان گفت تنها کشوری هستیم که لیست انتظار پیوند کلیه نداریم.

وی تاکید کرد: مقام سوم پیوند کلیه در دنیا از آن کشور ما است و توانسته‌ایم بهترین مقالات جراحی کلیه به روش لاپاراسکوپی را به خود اختصاص دهیم.

این جراح کلیه و متخصص لاپاراسکوپی کلیه اضافه کرد: در عین حال مرتب می‌بینیم بیماران خارجی به شهرهای مانند ارومیه، تبریز و تهران برای درمان و بستری مراجعه می‌کنند که این خود نشان دهند سطح بالای کارهای پزشکی ما است.

پژوهش ها باید جمعی باشد/تنهایی به جایی نمی‌رسیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به دانشجویان گفت: سلامت جسم، روان و روحی می‌تواند آینده ما را تضمین کند و در عین حال پژوهش‌ها باید به صورت جمعی صورت گیرد. چون به تنهایی نمی‌توان به جایی رسید.

وی ادامه داد: ما باید پژوهش‌های خود را در دانشگاه‌ها به صورت درون بخشی و گروهی سرعت ببخشیم. مشکل ما تحقیقات بالینی نیست. بلکه مشکل ما در جاهای دیگری است مثلاً هنوز کوچکترین وسائل اپتیک و آندوسکوپی را وارد می‌کنیم و در برخی جاها هم واقعاً با مشکل بودجه‌ای و کمبود وقت همکاری مواجه هستیم.

سیم فروش ادامه داد: مسئله دیگر مستندسازی است. مثلاً در یک بیمارستان در خارج از کشور که چندین عمل جدید و موفقیت آمیز انجام می‌دهند شاهدیم که دوربین‌ها از ابتدا تا انتهای عمل را ثبت و ضبط می‌کنند و با توجه به اینکه در دنیا رقابت بسیار سنگینی در جریان است ما هم باید بتوانیم با راهکارهای جدید پیشگامان بمانیم.

دانشجوی پزشکی باید طلبه باشد

سیم فروش با اشاره به مدیریت زمان در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی گفت: زمان چیزی نیست که به عقب برگردد و ما باید حداکثر استفاده را از وقت خود ببریم. دانشجوی پزشکی باید طلبه باشد و در طول 7 سال دوران دانشجویی با زندگی خداحافظی و فقط خود را غرق در پژوهش و درس کند.

برای ما عار است که کتابهای مرجع ما خارجی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: از طرفی می‌بینیم که کتاب‌های مرجع ما اکثراً خارجی است و برای ما عار است که دانشجو و رزیدنت ما کتاب خارجی در دستش باشد ما این همه سرمایه داریم و خودمان می‌توانیم با کمک فلوشیپ‌ها و رزیدنت‌ها کتاب‌های پایه را تالیف کنیم و بر مبنای مسائل بومی و بیماری‌های موجود در کشورمان البته طبق رفنس‌های بین المللی کتاب‌های مراجع را تالیف و در دسترس بگذاریم. /ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.