جعفری اعلام کرد:

افزایش تسهیلات بدون بهره به فعالان حوزه اکتشاف

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برای تشویق هرچه بیشتر معدن کاران جهت فعالیت در حوزه اکتشاف، پرداخت تسهیلات بدون بهره به این گروه افزایش می یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وجیه اله جعفری در گفتگو با شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا) با اشاره به اینکه طی شش سال اخیر بیش از 259 میلیارد ریال تسهیلات اکتشافی به فعالان این بخش پرداخت شده است، گفت: از این میان، 139میلیارد ریال از محل کمک های فنی و اعتباری وزارتخانه و حدود 120میلیارد ریال نیز از محل منابع داخلی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو)، در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این تسهیلات در سه بخش فلزی، غیرفلزی و سنگ های فلزی پرداخت می شود، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه محدودیتی برای این تسهیلات در نظر گرفته نشده و براساس نیاز متقاضیان و نظر کارشناسان، تسهیلات مورد نیاز پرداخت می شود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تسهیلات اکتشافی بدون سود یا کارمزد بوده و اقساط آن بعد از دو سال دوره اجرا و تنفس، طی سه سال دریافت می شود.

جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر فعالیت اکتشافی در منطقه مورد نظر به نتیجه نرسد، تکلیف بازپرداخت تسهیلات چه می شود ؟ گفت: با توافقی که با صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی صورت گرفته، در صورتی که کارشناسان ما به این نتیجه برسند که تمام مبلغ وام برای اکتشاف در محدوده مورد نظر صرف شده، اما ماده معدنی در آن محدوده یافت نشده است، این وام به صورت بلا عوض تلقی شده، و معدنکار ملزم به بازپرداخت اقساط آن نیست. البته ناگفته نماند که در صورت پرداخت خسارت و تسویه تسهیلات از سوی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، پروانه اکتشاف قهرا به نام آن صندوق خواهد شد.

وی تاکید کرد: اما اگر اکتشاف به نتیجه برسد و معدنکاران در موعد مقرر اقدام به بازپرداخت اقساط تسهیلات نکنند، علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت 14درصد سود تسهیلات، طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک می شوند، جریمه 6درصدی هم به آنها تعلق می گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به حجم تسهیلات اکتشافی پرداخت شده طی 6ماهه نخست سال جاری گفت: طی این مدت، 39 میلیارد ریال تسهیلات اکتشافی از محل منابع داخلی ایمیدرو و بیش از 12.7میلیارد ریال از محل کمک های فنی و اعتباری وزارتخانه به متقاضیان پرداخت شده است./ق2


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار