نشست نقد و بررسي فيلم "اخلاقتو خوب كن"؛

مسعود اطيابي: "اخلاقتو خوب كن" رفتارهاي فردي جامعه را نشان مي‌دهد

فيلم "اخلاقتو خوب كن" با مضمون اجتماعي و درون مايه هاي طنز، ارزش هاي خانواده را با نمايش رفتارهاي فردي جامعه نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، نشست نقد و بررسي فيلم "اخلاقتو خوب كن" شب گذشته 27 آذر با حضور مسعود اطيابي كارگردان، امير پروين حسيني تهيه كننده، نرگس مشايخي دستيار كارگردان و شهرام خرازي ها منتقد در فرهنگسراي ازسباران برگزار شد.
مسعود اطيابي كارگردان در اين نشت درخصوص ايده اوليه فيلمنامه گفت: ايده اوليه فيلمنامه را "رضا مقصودي" نوشته بود و تنها تغييراتي در بخش ديالوگ ها و اجرا به آن اضافه شد.
وي ادامه داد: اگر فيلم در شرايط حمايت دولتي قرار مي‌گرفت نياز به بازنويسي فيلمنامه، امكان ايجاد حرف ها، سليقه هاي جديد در آن نبود.
اطيابي درخصوص موضوع فيلم تصريح كرد: فيلم "اخلاقتو خوب كن" مضمون اجتماعي دارد كه در بعضي طنز موقعيت كمدي در آن ديده مي‌شود ولي هدفم ساخت فيلم كمدي نبوده است.
كارگردان "اخلاقتو خوب كن" درخصوص نحوه انتخاب بازيگران، عنوان كرد: براي بازي رضا عطاران در نقش بشارت انتخاب اوليه ما بو ود پس از يك سال صبر در نهايت مجبور به تغييراتي شديم.
اطيابي در خصوص فيلمبرداري فيلم، اشاره كرد: تجربه قبلي در فيلم "خروس جنگي" با "حسن پويا" همكاري براي اين فيلم را آسان كرد و سرعت كار او در حركت دوربين، نورپردازي و شناخت سوژه مناسب بود.
وي در ادامه گفت: صحنه هاي ايستادن و حركت كردن در لبه ساختمان در ارتفاع يك متري و تثبيت نماي عمومي شهر با فيلم برداري خوب "حسن پويا" دلهره و ترس را در بيننده القا مي‌كند.
اطيابي در خصوص شخصيت "بشارت" اظهار داشت: "بشارت" در نسخه "رضا مقصودي" جدي بود و براي متفاوت كردن اين كاراكتر با نمونه فيلم هاي خارجي و ايراني، در اجرا از لباس هاي سفيد و رنگي و همچنين درون مايه هاي طنز استفاده كرديم.
وي در خصوص مميزي فيلم تاكيد كرد: در مميزي فيلم خواستار اين بودند كه بخش سجده كردن فرشته در مقابل انسان با بازي رضا عطاران حذف شود، به دو دليل يكي بحث ديني آن بود و دوم اينكه با سجده كردن "رضا عطاران" مخاطبان به آن مي‌خندند، كه تا الان اين اتفاق نيفتاده است.
اطيابي درخصوص جايگاه فيلم در بين فيلم هاي قبلي خود بيان كرد: فيلم "صبح روز هفتم" و فيلم لبناني به نام "سكوت دره خرگوش ها يا ريسمان نزديك تر از رگ" كه براي جشنواره بين المللي امسال است را به دليل كمترين نقض دوست دارم و علاقه ام به فيلم "خروس جنگي" به دليل ديده شدن خوب اين فيلم در ميان مردم بود.
وي درخصوص پرداخت شخصيت ها تاكيد كرد: شخصيت هاي خواهر و مادر "جواد رضويان" ضرورتي براي پرداخت نداشت و به اندازه كافي براي شخصيت هاي "الهام حميدي"، "رضا عطاران" و "حامد كميلي" شخصيت پردازي شده بود.
اطيابي تصريح كرد: اين فيلم بيان كننده عشقي سطحي نيست و فردي را نشان مي‌دهد كه از راه هاي مختلف قصد كمك به همنوع خود را دارد.
وي در ادامه گفت: هدف من براي اين فيلم ارزش گذاري خانواده است كه در فيلم هاي "خروس جنگي" و "صبح روز هفتم" شاهد اين ويژگي بوديم.
اطيابي اظهار داشت: طنز نياز جامعه الان است و پيام و موضوع فيلم سطحي نيست و نمايشي از رفتار فردي يك شخص است كه جامعه را تحت تاثير قرار مي‌دهد. در ساخت اين فيلم به رفتارهاي فردي توجه ويژه داشتم و هدف در كاراكتر روحاني اين بود كه روحاني بايد لبخند بزند و نبايد برادرش را طرد كند.
امير پروين حسيني، تهيه كننده در اين نشست گفت: ايده ي اوليه ي فيلمنامه توسط "رضا مقصودي" با نداشتن عجله بازنويسي شد و با اضافه شدن "مسعود اطيابي" به گروه فيلم شكل اجرايي گرفت.
تهيه كننده "اخلاقتو خوب كن" درخصوص مميزي فيلم تصريح كرد: به خاطر عدم موافقت "مسعود اطيابي" و همچنين "رضا مقصودي" دراعمال تغييرات در فيلمنامه با نظر بنياد فارابي، از حمايت اين بنياد دور شديم اما در زمان پروانه نمايش براي مجوز هيچ مشكلي نداشتيم.
پروين حسيني درخصوص وضعيت فروش فيلم، عنوان كرد: شرايط و زمان اكران اين فيلم از نظر فصل اقتصادي و ايام محرم و با توجه به فضاي فيلم مناسب نيست.
وي ادامه داد: متاسفانه فيلم هاي خصوصي با بودجه ي شخصي علاوه بر حمايت نشدن، در زمان اكران نيز با قرار گرفتن در برترين فصل اقتصادي مهجور باقي مي مانند اما خوشبختانه اين فيلم اين زمان فروش قابل قبولي داشته است.
پروين حسيني در خصوص حضور در جشنواره بين المللي، اظهار داشت: "اخلاقتو خوب كن" فيلم جشنواره اي نيست و براي مردم ساخته شده است و جايزه اصلي را مردم مي‌دهند.
وي در خصوص جشنواره فجر سال گذشته اشاره كرد: اين فيلم به دليل حذف كردن بخش خواسته شده، مورد داوري قرار نگرفت و جشنواره ارزش، ارائه ي فيلم ناقض به مردم را نداشت.
وي خاطرنشان كرد: تلويزيون وظيفه ريشه يابي معضلات جامعه را دارد، و همچنين علاوه بر كليات، جزئيات موضوع نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد.
پروين حسيني در پايان در خصوص كار جديد خود گفت: متاسفانه سريالي مخصوص رسانه خانگي نداريم و ما از اين ظرفيت استفاده كرديم و با كمك "محمد حسين لطيفي" سريالي به نام "مدين ايران" توليد كرديم كه تمام مراحل تصوير برداري آن در پاريس گرفته شده است.
نرگس مشايخي، دستيار كارگردان، در اين نشست در خصوص سختي كار گفت: نزديك كردن فيلم به مضمون كار سختي بود و مسئله "بشارت" موضوع جديدي نبود و با ملموس تر و مردمي كردن او، خواهان ارتباط "بشارت" با مخاطب بوديم.
وي در خصوص استفاده بدل در بخش هاي از فيلم، عنوان كرد: در زمان اسكيت بازي "بشارت" نقش "رضا عطاران" و صحنه آخر در بلندي ارتفاع از بدلكاران استفاده كرديم و همچنين در صحنه ي پاياني دكوپاز طراحي پلان براي ايجاد ترس در بيننده نقش موثري داشت.
شهرام خرازي ها منتقد سينما، در اين نشست در خصوص شخصيت بشارت گفت: اين شخصيت قابل باور است و شعاري نيست و يكي از امتيازات فيلم تفاوت كاراكتر "بشارت" با ديگر فيلم هاي ايراني و خارجي است.
وي ادامه داد: شخصيت مفرح و جذابي است كه "رضا عطاران" تواسنته خوب آن را بازي كند كه با نبودن او در صحنه ها، غياب او احساس مي‌شود.
خرازي ها عنوان كرد: در اين فيلم اگر بحث ازدواج مطرح نمي‌شد بهتر بود و براي ازدواج يك پسر ايراني با اين دختر، انگيزه و باور پذيري دشواري مي‌خواست.
وي درخصوص فيلم اظهار داشت: پيام فيلم در "دموكراسي روز روشن" به دليل پيچيدگي و لحن بيان مخاطب كمتري مي‌فهمد در صورتي كه در اين فيلم راحت مي‌تواند با ان ارتباط برقرار كند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار