پنج مناره ضداسلامی

فیلم جنجالی "پنج مناره در نیویورک" که محصول مشترک ترکیه و امریکا است به رغم داشتن ژانر درام و اکشن، محتوای کاملا ضد اسلامی دارد.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، فیلم جنجالی "پنج مناره در نیویورک" که محصول مشترک ترکیه و امریکا است به رغم داشتن ژانر درام و اکشن، محتوای کاملا ضد اسلامی دارد.
کارگردان و نویسنده این فیلم که محصول سال 2010 است «محسون قرمزگل» یکی از معروف ترین خوانندهای رپ و پاپ ترکیه است.
سازنده این فیلم سعی دارد با نشان دادن واعظی روحانی در ابتدای فیلم، که در مسجد و در حلقه مریدانش، آمریكا را شیطان بزرگ خطاب می كند، سخن تاریخی بنیانگذار نظام اسلامی ایران را كه در كشورهای اسلامی به یك اصل استراتژیك بدل شده را با بنیادگرایی طالبانی مترادف سازد.

نوع برگزاری مراسم های مذهبی ابتدایی فیلم، كاملا تعمدی به هیچ كدام از مراسم های اهل تسنن وتشیع شبیه نیست و بیشتر به نوعی صوفی گری افراطی شباهت دارد.

پلیس تركیه در این فیلم به این نتیجه می رسد که تمامی عملیات های تروریستی دراین كشور توسط فردی در آمریكا با نام حاجی گومش با نام مستعار «دجال» سازماندهی می شود، نهادهای امنیتی آمریكایی نیز كه هیچ سوءسابقه ای از گومش ندارند تصمیم می گیرند او را به خاك تركیه بازگردانند.

دوافسر پلیس ترك، فرات باران (محسون قرمزگل) و آكارآیدن (مصطفی سندل) برای بازگرداندن حاجی گومش رهسپار آمریكا می شوند. تركیب زوج هایی كه دراین فیلم دركنار هم قرار داده شده اند كاركردهای محتوایی لیبرالیستی اثر را افزایش می دهد.

حاجی گومش با یك مسیحی ازدواج كرده است و زمانی كه «فرات باران» افسرترك از او می پرسد كه چرا با یك مسیحی ازدواج كرده گومش طوری پاسخ او را می دهد كه گویی مسلمانی فقط یك عنوان اجتماعی- شهروندی است و در مقوله انتخاب زوج و بافت زندگی اجتماعی فاقد اهمیت است.

زوج فرات باران و آكارآیدن نیز دو افسر امنیتی پلیس تركیه است كه یكی مسلمان و دیگری مذهبی ندارد. این دو برای تحویل گومش به سراغ یك مأمور ارشد امنیتی- دیوید بكر- می روند. بكر به محض آنكه متوجه می شود یكی از این دو افسر كرد است او را تحقیر می كند و تنفر خود را نسبت به مسلمانان به شكلی علنی در قالب دیالوگ های فیلم ابراز می دارد. در جایی دیگر بكر اشاره می كند تا زمانی كه مسلمانان درجهان وجود دارند امنیت ملی آمریكا محقق نخواهد شد.

از شیطنت های مشخص تصویری این فیلم تأكید بر جای خالی برج های دوقلو است كه صدای اذان روی این تصاویر قرارداده شده تا برای تماشاگر ذهنیت سازی شود. اما لحن و اظهارنظرهای بكر- مأمور امنیتی آمریكایی- فیلم نیز دربخش های مهمی از فیلم قابل توجه است. دیوید بكر با كفش و بدون اعتنا به برگزاری نمازجماعت، برای تحقیق از محل اختفای گومش وارد مسجد می شود و درپاسخ به اعتراض امام جماعت مسجد مبنی بر حرمت گذاری به احكام جمعی مسلمین می گوید برای مسجد و عبادت ارزشی قائل نیست و برای مذهبی كه متعلق به دشمنان كشور اوست احترام معنی نخواهد یافت.

گفتنی است در پی پخش این فیلم در کشور اندونزی مسلمانان این کشور به دلیل اسلام ستیزی، این فیلم رامحکوم کرده و به خیابان ها آمدند.

همچنین یکی از سینماهای شهر بوگو در 60 کیلومتری شمال جاکارتا مورد حمله تماشاگران قرار گرفته وصندلی های سالن سینما توسط آنان شکسته شد./س

منبع: مستور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.